۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
دهن‌کجی خودرو به واردات

در روزهای اخیر اخبار مثبتی از شکسته شدن قفل واردات خودرو به گوش می‌رسد و بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی کاهشی خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، بسیاری از متقاضیان خودرو هم با استناد به این صحبت‌ها برای خرید خودرو دست نگه‌داشته و منتظر واردات شدند؛ با این حال این روزها مخصوصا در یک ماه اخیر شاهد بی‌توجهی خودرو به اخبار مثبت هستیم. و بر اساس آمار موجود برخی از خودروها از ابتدای سال تا کنون بیش از ۶۰ درصد رشد داشته‌اند.

نوع خودرو

قیمت ابتدای سال

قیمت امروز

درصد تفاوت

پراید ۱۳۱

۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰

۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰

۳۰%

کوییک

۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰

۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰

۲۳%

شاهین

۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۴۸%

سورن پلاس

۳۲۵,۰۰۰,۰۰۰

۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰

۴۳%

تارا دنده‌ای

۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰

۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۴۱%

پژو ۲۰۶ تیپ ۲دستی

۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰

۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰

۶۱%

پژو ۲۰۷ دستی

۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۵%

پژو پارس

۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۶۶%

چانگان CS۳۵            

۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰

۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۲۶%

هایما اس ۷ توربو پلاس ( )   

۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰

۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۳۶%

**پیشبینی‌های متفاوت از قیمت خودرو 

فاطمی‌امین، وزیر صمت در خصوص افزایش این روزهای قیمت خودرو گفته بود که خودرو دارای دو قیمت است یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت در بازار آزاد؛ آنچه در تلاطم است قیمت بازار آزاد است که به علت ناهماهنگی عرضه و تقاضا رخ داده است. اکنون واردات خودرو عملیاتی شده و با عرضه زیاد خودرو قیمت آن در بازار آزاد نیز کاهش خواهد یافت.

با این حال ابراهیم مددیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تبریز معتقد است که هدف خودروسازان افزایش ۱۰۰درصدی نرخ کارخانه است که ۴۰ درصد آن محقق شده و در ماه‌های آینده ۶۰ درصد دیگر نیز به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.

**مقصر گرانی خودرو کیست؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو به بیداربورس گفت: قیمت خودرو اصولا تحت تاثیر دو عامل اقتصادی و عرضه و تقاضا خودرو است و در کنار آن‌ها یکسری مسائل، مانند وجود شرایط رشد دهنده قیمت یا به اصطلاح دلالی وجود دارد.

او در تشریح علت اقتصادی افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که از لحاظ بنیادی ارزش پول ملی کشور به دلیل تورم در حال کاهش است و از منظر محیطی نیز تحت تاثیر سیگنال‌های منفی سیاسی است.

وی ادامه داد: به عبارتی در حوزه اقتصادی درآمدهای ارزی به دلیل میزان و قدرت جذب سرمایه‌گذار خارجی کاهشی است و از سویی دیگر رشد بی‌رویه نقدینگی به دلیل افت تولید ثروت در کشور  موجب تورم شده است که این موارد از دلایل اصلی افت اقتصادی کشور به حساب می‌آید.

به عقیده سنجری تورم در واقع موجی است که موجب می‌شود قدرت خرید مردم کاهش بیاید و درنتیجه آن نرخ برابری ارزها جابه‌جا شده و دلار ۴۱ هزار تومانی قیمت خودرو را افزایش دهد.

این کارشناس صنعت خودرو در تشریح علت دیگر افزایش قیمت خودرو عنوان کرد: تولید خودرو به اندازه نیاز بازار امکان‌پذیر نیست و از طرفی هم واردات خودور هنوز به جریان نیفتاده و حتی در صورت وقوع هم شاید به اندازه‌ای نباشد که بر شکاف بین عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد.  

او با بیان اینکه موضوع دونرخی بودن خودرو را باید درنظر داشته باشیم، اظهار کرد: در واقع دو نرخی بودن خودرو یعنی قیمت کارخانه و بازار آزاد سیگنالی است که نظام دلالی را تقویت کرده چرا که خودرو دارایی ثابتی به حساب می‌آید و با توجه به تورم می‌تواند ارزش پول را حفظ کند.

وی اضافه کرد: در نتیجه این تلاش‌ها برای حفظ ارزش پول تقاضا در این بازار افزایش می‌یابد که این موضوع تاثیر منفی بر بازار این صنعت دارد.

به گفته سنجری در شرایطی که علاوه مشکلات اقتصادی، در عرضه خودرو افت داریم و همچنین یک نظام دلالی آماده و دست به نقد وجود داره که موج‌های جدید از تقاضا را ایجاد می‌کند بنابراین در این شرایط خودرو مستعد افزایش قیمت است.

این کارشناس صنعت خودرو در پیشبینی روزهای آینده این بازار بیان کرد: اگر تورم ادامه دار باشد و سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی منفی به بازار منقل شود انگیزه برای تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه سطوح جدید قیمتی برای خودرو رقم می‌خورد.

**عرضه قطره‌چکانی در بورس تاثیرگذار نیست

او در خصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت: این روزها برخی خودروها میان افرادی خاص از جمله طرح جوانی جمعیت و خودورهای فرسوده قرعه‌کشی می‌شود که این عمل نادرست بوده چرا که تمامی خودروها باید در بورس‌کالا عرضه شودند و عرضه قطره‌چکانی در بورس نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی در بررسی تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار آزاد عنوان کرد: در این خصوص باید محموله‌های متمایز پشت سر یکدیگر به بازار تزریق شود تا تاثیرگذار باشد.

**قیمت خودرو کنترل می‌شود نه کاهش

به عقیده سنجری مجموع تمامی این عوامل قیمت خودرو را کاهش نمی‌دهد بلکه تنها کنترل میکند، اما عواملی از جمله بهبود ارتباطات سیاسی و شرایط اقتصادی کشور و خارج شدن از شرایط ایزوله و ارتباط اقتصادی معنادار با دنیا می‌تواند قیمت خودرو را کاهشی کند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =