۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

دود سومدیریت‌ها در چشم مردم

الهام اسرعی_کارشناس بازارسرمایه
دود سومدیریت‌ها در چشم مردم

بسیاری از افرادی که به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستند، سرمایه‌ خود را در بازارهای موازی به کار می‌گیرند و بررسی تحولات بازار مسکن، طلا، خودرو و بورس نشان می‌دهد که این بازارها همواره در اقتصاد ایران موج‌ساز بوده‌اند. در واقع، نوسان در هر یک از این بازارها به سایر بخش‌های اقتصاد هم سرایت می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند، بازارهای مالی در سال ۱۴۰۰، کمتر از تورم بازدهی داشتند و بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در انتهای سال ۱۴۰۱ را در میان‌جاماندگان رشدهای اخیر جستجو میکنند. بر این اساس نگاهی به بازارهای پر پتانسیل جهت سرمایه­گذاری خواهیم داشت.

*امید به رشد بورس

به گزارش بیداربورس در شرایطی به پایان هفته می‌رسیم که بازار سرمایه چندین روز صعودی را پشت سرگذاشته است و نکته حائز اهمیت اینکه به دلیل عدم اعتماد عمومی، ضعف نقدینگی و رشد قیمت‌ها نقدینگی بصورت چرخشی درمیان صنایع دنبال می‌شود. یک روزگروه پالایشی تحت تاثیر نوسانات نرخ نفت مورد توجه است و روز دیگر گروه فلزی، معدنی و پتروشیمی تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز قرار می گیرد.لازم به ذکر است که در این میان شاهد اوج گرفتن سهم های پروژه ای هستیم که باعث ماندگاری پول در بازار سرمایه شده است. در صورتی که روند بازار بصورت صعودی ادامه‌دار باشد می‌تواند باعث اوج‌گیری تقاضا در این بازار بشود. لازم به توضیح است که در صورتی می‌توان به رشد بورس امیدوار بود که در ابتدا از خروج نقدینگی جلوگیری شود و سپس ورود نقدینگی جدید به این بازار صورت پذیرد. البته به دلیل تقسیم سیاست­گذار در مورد قیمت توافقی دلار نیمایی، همچنان می‌توان به روند صعودی بورس امیدوار بود.

*افزایش حباب سکه

روند قیمت طلا و سکه همچنان بر مدار صعود است. این فلز زرد طی ۲ هفته‌ گذشته و در روزهایی که قیمت دلار و انس جهانی طلا کاهشی یا باثبات بود، روندی صعودی داشت. حباب سکه نیز طی این مدت همواره افزایشی بوده و برخی کارشناسان در هفته‌های گذشته این روند افزایشی حباب سکه را معلول افزایش قیمت دلار دانسته‌اند. فعلا فارغ از بازار تعطیل طلای جهانی،نرخ سکه و طلا بر مدار قیمت دلار،گران‌ می‌شوند.نظر به اینکه بازارهای مالی همواره تازه‌واردان را نقره داغ میکند به کلیه سرمایه‌گذاران در این بازار توصیه می‌شود با دانش و آگاهی کامل در این بازار معامله داشته باشند.

*نااطمینانی‌های اقتصادی فعالان مسکن

بازار فروش مسکن حکایت از افزایش قیمت جزئی در برخی مناطق نسبت به قیمت‌های پیشنهادی فایل‌های مشابه در ماه گذشته دارد. درواقع نگرانی از ادامه‌دار شدن تورم در بازارهای موازی اثر قیمتی خود در بازار مسکن را نشان داده که نشان از نااطمینانی‌های اقتصادی فعالان بازار مسکن دارد. با این حال از آنجا که تورم ارزی دامنه‌دار نشد و نوسان تا حد زیادی در این بازار کنترل شد، تاثیر آن در کل بازار مسکن مشهود نبوده است. گزارش‌های میدانی از شهر تهران نشان می‌دهد درحال‌حاضر آرامش نسبی در بازار مسکن وجود دارد. البته یکی از دلایل آن نیز میتواند قدرت خرید سرمایه­گذار باشد که به شدت کاهش یافته است.

*هجوم ناگهانی به خودرو

بازار خودرو در یک ماه اخیر با رشد بی‌وقفه همراه بوده است و همچنان نیز درگیر آشفتگی و سردرگمی بوده و روند صعودی قیمت‌ها ادامه‌دار است و این مسئله تنها مختص بازار خودروهای داخلی نبوده و در بازار خودروهای خارجی نیز شاهد جهش قیمتی هستیم برخی کارشناسان صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور می‌دانند البته شکاف گستره عرضه و تقاضا در افزایش قیمت بی‌تاثیر نیست. در شرایطی که ارزش پول ملی در حال تضعیف است، مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به سوی خرید دارایی سرمایه­ای می‌روند. همین هجوم ناگهانی به سوی بازار خودرو، در کنار افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو را نیز افزایش داده است. در این شرایط همه چیز به نفع دارنده کالا است و نه خریدار آن.

*چالشی به نام دلار

از ابتدای هفته جاری تاکنون به سبب رکوردشکنی جدید قیمت دلار تقاضای خرید در بازار بالاست. قیمت دلار به چالشی برای مردم تبدیل شده است. هر چند به ظاهر این روند صعودی قیمت، گریبان نهاد پولی کشور را گرفته اما آنچه به وضوح مشخص است، دود این سومدیریت‌ها به چشم مردم می‌رود. تجربه سال‌های گذشته نشان داده هر چه تلاش در بخش‌های مذکور بیشتر می‌شود، مردم نیز به همان نسبت ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند به نظر می‌رسد با سیگنال‌های کاهشی نظیر پایان تعطیلات ژانویه وسفر وزیرامور خارجه به کشور عمان برای تعیین تکلیف توافق که به بازار مخابره می‌شود، بهتر است با احتیاط بیشتری نسبت به معامله در بازار ارز قدم برداریم. باید دید با کمک سیگنال‌هایی که اشاره شد تاثیر روند قیمت در این بازار چگونه خواهد بود؟آنچه مسلم است این افزایش افسار گسیخته با کاهش ناگهانی و جدی نیز همراه خواهد بود. اما نقطه بازگشت در هاله­ای از ابهام قراردارد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =