قطعی گاز مصرف برق را سه درصد افزایش داد

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اثر قطعی گاز در افزایش سه درصدی مصرف برق از رشد ۲۰ درصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش بیداربورس، مصطفی رجبی‌مشهدی درباره روند تامین گاز نیروگاه‌ها باتوجه به شرایط کمبود به ایلنا گفت: باتوجه به مصرف زیاد در بخش خانگی و تجاری، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نسبت به دو هفته گذشته کاهش داشت. بیش از ۶۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق سوخت مایع نفت‌ گاز و نفت‌کوره و مابقی توسط سوخت گاز تامین می‌شود. 

وی افزود: از ۱۲۰ نیروگاهی که در اختیار قرار دارد ۱۴ تا ۱۵ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند و مابقی نفت‌گاز و گاز مصرف می‌کنند. میزان مصرف روزانه نفت‌گاز دو برابر نفت‌کوره است. نیروگاه‌ها عمدتا بر پایه گاز طراحی شده‌ اما در شرایط فعلی که سوخت گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده ناگزیر باید از سوخت دوم استفاده کرد. در این شرایط سبد سوخت تحویلی مطمئن‌تر و امکان تامین برق پایدار هم بیش از قبل فراهم است. 

رجبی‌مشهدی ادامه داد: مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشت. در مناطقی که گاز قطع شده استفاده از وسایل گرمایشی برقی و یا اسپیلت‌ها رواج بیشتری داشت که نشان می‌دهد مناطق شمالی ۹۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق ناشی از استفاده از وسایل گرمایش برقی داشت.

وی درباره وضعیت صادرت و واردات برق توضیح داد: میزان واردات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش و صادرات کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت. با عبور از شرایط سرد می‌توان مجددا تراز صادرات و واردات را برقرار کرد.

کد خبر 25973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =