۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
دلایل تداوم روند غیر قابل‌ پیش‌ بینی بورس و تردید سهامداران حقیقی

دلایل تداوم روند غیر قابل‌ پیش‌ بینی بورس و تردید سهامداران حقیقی از سوی کارشناس بازار سرمایه اعلام شد.

به گزارش بیداربورس، محمد شکری با انتشار مطلبی به عنوان "ریسک سیاسی در کمین بازار" به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام
به دلایلی روند غیرقابل‌ پیش‌بینی را ادامه می‌دهد و با وجود ظرفیت مناسب بنیادی برای اکثر گروه‌ها، حقیقی‌ها برای ورود به تالار شیشه‌ای مردد هستند.

دلایل این موضوع را باید در وابستگی قابل‌توجه برخی صنایع به نرخ دلار و متغیرهای اثرگذار بیرونی جست‌ و جو و نوسان قیمتی درگروه‌های مختلف را متاثر از متغیرهای موثر عنوان کرد.

با فروکش کردن روند صعودی دلار، برخی از شرکت‌های کالامحور با تردید سهامداران مواجه شدند. این وضعیت در حالی است که با توجه به افزایش انتظارات تورمی در راستای برخورد خصمانه اروپا با ایران برخی پیش‌بینی‌ها از ارقام بالاتری برای دلار حکایت می‌کنند. همین موضوع سبب شده سهامداران در خصوص نگه‌ داشتن برخی سهام مرتبط با عوامل اعلامی، تردید کنند.

بازار سهام شوک‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی را پشت‌سر می‌گذارد و فعلا" هم با شوک ناشی از دور شدن مسیر گفت‌وگوهای احیای برجام درگیر است. مواضع جدید اتحادیه اروپا نیز به‌ صراحت بر بازگشت سخت طرفین به میز مذاکرات ‌تاکید می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد بازارهای دارایی و سهامداران در هفته جاری واکنش قابل‌توجهی را به این موضوع نشان دهند و محتاط‌تر از گذشته رفتار کنند.

تجربه نشان می‌دهد اهالی بازار سهام در مواجه با متغیرهای موثر نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب با تعلل بیشتری واکنش نشان می‌دهند. این موضوع نیز می‌تواند تا حدود زیادی منجر به غلبه احتیاط در میان سرمایه‌گذاران بورسی شود.

یکی از متغیرهای موثر بر رشد قیمت سهام، هجوم پول‌های رانده‌شده از بازارهای دیگر و سرگردان است اما براساس چشم‌انداز غیر قابل‌ پیش‌ بینی متغیرهای غیراقتصادی و نقدشوندگی بازارهای زود بازده، بازار سهام ممکن است در تنگنای نقدینگی قرار گیرد.

اگرچه بازارهای مالی براساس انتظارات تورمی به هواداران چراغ سبز نشان می‌دهند اما بورس دست خوش احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران بوده که با توجه به اینکه احتمال بازگشت بازار به حالت قبل از انتشار سیگنال‌های جدید در مورد مذاکرات، امکان تطبیق زودهنگام با وضعیت فعلی نیز وجود دارد.

کد خبر 26057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =