انگشت اتهام به سمت حقوقی‌ها

شاخص کل ۲۰ آبان ماه کف خود را در یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحد تشکیل داد و ۲۲ آذر ماه پس از ۲۲ روز کاری به یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد رسید و در ۹ روز کاری پس ‌از آن در یک روند اصلاحی - فرسایشی حرکت کرده و در انتهای هفته اخیر به یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید. شاخص کل طی هفته‌ای که گذشت تقریبا بدون بازده بود اما شاخص هم‌وزن از ۴۳۶ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در انتهای هفته با بازدهی ۷ درصدی به ۴۶۸ هزار واحد رسید که بالاتر از سقف تشکیل شده در ۲۲ آذر ماه است.

به گزارش بیدار بورس،  شاخص کل طی هفته‌ای که گذشت تقریبا بدون بازده بود اما شاخص هم‌وزن از ۴۳۶ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در انتهای هفته با بازدهی ۷ درصدی به ۴۶۸ هزار واحد رسید که بالاتر از سقف تشکیل شده در ۲۲ آذر ماه است.


سرمایه فعالان در مسیر پروژه شدن سهم‌های کوچک
این مساله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ تا ۲۲ آذر ماه صرفه بیشتری داشته اما پس ‌از آن بازدهی شاخص هم‌وزن بسیار مطلوب‌تر از شاخص کل بوده است. علت این مساله را باید در عرضه‌های سنگین حقوقی‌های خاص در شرکت‌های بزرگ دانست. سرکوب و عرضه صفوف خرید در نمادهای بزرگ باعث شده تا سرمایه فعالان قدیمی بازار تجمیع و به سمت شرکت‌های کوچک که قابلیت پروژه شدن دارند، هدف‌گیری شود و حالا حقیقی‌های جدید(تازه واردان یک و نیم سال گذشته) نیز دریافته‌اند که همراهی با این روند می‌تواند منجر به بازدهی مثبت شود.

خروج پول از نمادهای بزرگ و هدف‌گیری نمادهای کوچک
البته این یک هشدار بسیار بزرگ است چون بازدهی شاخص هم‌وزن در سال ۹۸، بدون حقیقی‌های جدید بسیار بیشتر از شاخص کل و نمادهای بزرگ بود. حال اگر روند جدیدی در خرید سهام شرکت‌های کوچک به قصد پروژه کردن آغاز شود، خروج پول از نمادهای بزرگ و هدف‌گیری نمادهای کوچک، منجر به یک واگرایی بزرگ میان شاخص کل و هم‌وزن می‌شود اما در نمادهای نسبتا متوسط و کوچک بازار، حقوقی‌ها سهامی ندارند که عرضه کنند و اگر هم کمر به عرضه سهام بالاتر از ارزش ذاتی سهم ببندند ممکن است نمونه‌هایی از ریزش‌های شدید رخ دهد. از آنسو طبعا دولت هم نمی‌تواند سهامی عرضه کند و تامین مالی‌ای انجام دهد.

مدیران در توری که پهن کرده‌اند، گیر خواهند افتاد
مساله بعدی اختلاف بازدهی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و نهادی‌ها از شاخص است. اگر فرض کنیم که خروج پول از شرکت‌های بزرگ به سمت شرکت‌های کوچک تداوم یابد، آنگاه پس از چند ماه، گراف بازدهی شاخص هم وزن و شرکت‌های کوچک نسبت به عملکرد مدیران حقوقی آنچنان واگرایی خواهد داشت که شاید، این عدم توفیق را مدیران بالا سر، به پای ضعف مدیران سرمایه‌گذاری بگذارند؛ ازاین زاویه اینطور به نظر می‌رسد که دوره شادمانی حقوقی‌ها از سرکوب قیمتی شرکت‌های بزرگ چندان طولانی نخواهد بود و همین مدیران در توری که پهن کرده‌اند، گیر خواهند افتاد. البته بنظر می‌رسد که کم کم انگشت اتهام از طرف اذهان عمومی به سمت صندوق‌های بازنشستگی در سهام‌های بزرگ نشانه می‌رود که قطعا در میان مدت به ضرر تمامی سهامداران بزرگ این شرکت‌ها بالاخص خود دولت خواهد بود.

شاخص کل بازدهی نداشت
ارزش معاملات خرد در هفته گذشته ۸۳ همت بود و متوسط روزانه آن ۱۶.۵ همت بوده که نسبت به هفته‌های اخیر کاهش یافته است. در این هفته ۲.۷۷ همت ورود پول حقیقی داشتیم و در اتفاقی نادر، شاخص کل بازدهی نداشت و شاخص هم وزن ۷ درصد رشد کرد که این مساله نشان می‌دهد حقیقی‌ها سرمایه خود را به سمت نمادهایی برده‌اند که امکان ایجاد روند در آن را داشته باشند.
 

کد خبر 267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =