استقراض برای تامین کسری بودجه

اگرچه دولت ادعای کنترل تورم و کاهش نقدینگی دارد اما در آمارهای پولی و بانکی در یکسال اخیر، همچنان شاخص‌های نقدینگی، پایه پولی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، مطالبات معوق بانک‌ها و... رشد بالای ۳۰ درصدی داشته و این موضوع درکنار تورم ۵۰ درصدی، رشد بدهی دولت به بانک‌ها و سایر متغیرهای تاثیرگذار، زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم و فشار بر معیشت مردم را بیشتر میکند.

به گزارش بیدار بورس، اگرچه دولت ادعای کنترل تورم و کاهش نقدینگی دارد اما در آمارهای پولی و بانکی در یکسال اخیر، همچنان شاخص‌های نقدینگی، پایه پولی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، مطالبات معوق بانک‌ها و... رشد بالای ۳۰ درصدی داشته و این موضوع درکنار تورم ۵۰ درصدی، رشد بدهی دولت به بانک‌ها و سایر متغیرهای تاثیرگذار، زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم و فشار بر معیشت مردم را بیشتر میکند.

** رشد ۲۰درصدی نقدینگی

براساس آمارهای بانک مرکزی، در آبان ماه امسال، حجم نقدینگی معادل ۵۸۰۶.۸ هزار میلیارد تومان بوده که به ترتیب ۲۰.۲ و ۳۴.۵ درصد نسبت به پایان سال و پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

استقراض برای تامین کسری بودجه

** روند صعودی پایه پولی ادامه دارد

پایه پولی نیز رشدی ۲۰.۵درصدی را ثبت کرد، میزان پایه پولی در آبان ۱۴۰۰ معادل با ۵۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در آبان ۱۴۰۱ به ۷۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته پایه پولی در میانه پاییز ۱۴۰۰ به بالاترین رشد هشت ماهه خود در طی یک دهه اخیر رسیده بود. باتوجه به اینکه کسری بودجه دولت در کل سال حدود ۲۵۰ همت تخمین زده شده، ادامه افزایش در پایه پولی با سرعت ۸ ماه ابتدای سال زمینه افزایش نقدینگی را فراهم میکند. البته باتوجه به این مهم که عرضه در ایران به دلیل ساختار نامطلوب اقتصادی کشش‌پذیری پایینی نسبت به نقدینگی دارد، انتظار میرود این افزایش تاثیری بر رشد اقتصادی نداشته باشد و خود عاملی برای افزایش قیمت‌ها باشد.

استقراض برای تامین کسری بودجه

** وخامت بی‌سابقه بدهی در نظام بانکی

آنچه در آمارهای پایه پولی قابل مشاهده است وخامت بی‌سابقه بدهی در نظام بانکی است. بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته، رشد ۷۷.۵ درصدی داشته و به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این درحالیست که این رقم در آبان ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۱۳۹۹، رشد تنها ۱۷.۱ درصدی را نشان میدهد. این داده‌ها همچنین نشان میدهند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد ۵۹.۱ درصدی روبه‌رو شده و به حدود ۲۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.  

** درصدهای وحشتناک

از سوی دیگر بانک مرکزی آمار بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی را به تفکیک اجزای سازنده آن نیز منتشر کرده است. بر اساس این آمار، در بازه زمانی سال ۹۷ تا پایان شهریور ۱۴۰۱، بدهی دولت به بانک مرکزی با ۱۱۴ درصد رشد به ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی دولت به بانک‌ها با افزایشی ۱۳۰ درصدی، رقم ۵۳۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. به علاوه، در همین بازه زمانی، بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی با رشدی ۱۹۳ درصدی به ۶۶ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی آنها به شبکه بانکی ۴۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۷ حدود هفت برابر شده.

** خلف وعده دولت رئیسی

ادعای تامین کسری بودجه دولت از مسیر شرکت‌های دولتی و بانک‌ها درهمین حال برخی منابع و رسانه‌ها با اشاره به مطلب فوق، از آن به خلف وعده دولت سیزدهم در زمینه استقراض از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه یاد کردند.

خبرنگار: گلاره کحالی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =