۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
پرواز دلار تا کجا ادامه دارد؟

در روزهای اخیر شاهد سقف‌شکنی قیمت دلار و رسیدن آن به کانال بی‌سابقه ۵۰ هزار تومان بودیم؛ اما سرنوشت دلار پس از این چه خواهد شد؟ آیا هدف بعدی دلار کانال ۶۰ هزار تومان است یا اینکه ترمز رشد دلار کشیده خواهد شد و عقب‌نشینی می‌کند؟

به گزارش بیداربورس در روزهای اخیر شاهد سقف‌شکنی قیمت دلار و رسیدن آن به کانال بی‌سابقه ۵۰ هزار تومان بودیم؛ اما سرنوشت دلار پس از این چه خواهد شد؟ آیا هدف بعدی دلار کانال ۶۰ هزار تومان است یا اینکه ترمز رشد دلار کشیده خواهد شد و عقب‌نشینی می‌کند؟

علی صادقین، کارشناس و اقتصاددان در این خصوص با بیداربورس به گفت‌وگو نشست.

*بررسی دلایل افزایش قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی در خصوص دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت دلار این روزها به چند فاکتور بنیادی و غیر بنیادی بازمی‌گردد که عوامل بنیادی می‌توانند بیش از ۷۰ درصد اقتصاد ایران را توضیح دهد.

صادقین ادامه داد: رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی عواملی است که از نظر بنیادی منجر به رشد دلار شده و برخی از این موارد عملا از ماه‌ها قبل شکل گرفته‌اند.

به عقیده او رشد بیش از حد نقدینگی که همچنان در سطوح بالایی قراردارد، کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها که عمده دلیل این حجم از خلق پول است و نرخ تورمی که تقریبا به صورت نقطه به نقطه به بالای ۵۰ درصد رسیده بر اساس قاعده برابری قدرت خرید میتواند نرخ ارز را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه افت رشد اقتصادی و درآمدهای جامعه تا حدودی بر کسری بودجه و به تبع آن خلق پول بیشتر اثرگذار است، اظهار کرد: افت درآمدهای نفتی به واسطه کاهش قیمت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، ورود ارز و تراز تجاری کشور را دچار مشکل کرده، بنابراین خروج ارز بیش از ورود ارز است.

این اقتصاددان در تشریح دلایل بنیادی تاثیرگذار بر قیمت دلار عنوان کرد: افزایش سرعت گردش پول و سیگنال دقیق تر افزایش نسبت پول به شبه پول و خروج پول از حساب‌های مدت‌دار که به مرز ۲۴ درصد رسیده از جمله دلایل بنیادی هستند که امروزه برای افزایش قیمت دلار مطرح می‌شود.

صادقین اضافه کرد: به نظر می‌رسد عوامل سیاسی، انتظارات از جمله نقل و انتقالات پول به ویژه از مسیر دبی و تامین درهم که امروزه مزیده بر علت افزایش قیمت دلار شده از دیگر دلایل به حساب می‌آیند.

به گفته او انتظارات تورمی و چشم انداز منفی که نسبت به مذاکرات وجود دارد و اخبار سیاسی که به گوش میرسد همگی در شکل‌گیری این انتظارات و ورود پول به بازار ارز اثرگذار بوده است.

*بازارساز چگونه دلار ۵۰ هزار تومانی را کنترل می‌کند؟

وی در پاسخ به این سوال که بازارساز چگونه می‌تواند دلار ۵۰ هزار تومانی را کنترل کند، خاطر نشان کرد: افزایش حجم عرضه‌ها در سامانه نیما و متشکل ارزی به عنوان دو بازوی اصلی بازارساز میتواند جزو اولویت‌ها برای کنترل باشد و همچنین سامانه جدید ناخدا و اجبار شرکت‌ها به پیمان‌سپاری ارزی در حوزه پتروشیمی، فلزات و زیر مجموعه‌های نفت میتواند جزو این گزینه‌ها باشد.

*دلار در سایه قطعنامه شورای حکام

این کارشناس اقتصادی در پیشبینی قیمت دلار عنوان کرد: به نظر می‌رسد اگر اخبار سیاسی همچنان روند بدی را برای مذاکرات نشان دهند و در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اسفند ماه سومین قطعنامه شورای حکام را هم دریافت کنیم شاید انتظارات بیشتری شکل گرفته و دلار سطوح بالاتری را ببیند.

صادقین معتقد است که  قیمت دلار به صورت تکنیکالی و بنیادی قابل پیشبینی نیست و رفتار هیجانی جامعه است که می‌تواند ورود پول به بازار ارز را تشدید کرده و قیمت‌ها را بالا ببرد.  

*دلار ۷۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱

به گفته وی اگر برابری قدرت خرید را ملاک قرار دهیم میتوانیم بگوییم دلار در سال جدید ۷۰ هزار تومان خواهد بود و از سویی دیگر خبر موثق برجامی میتواند وضعیت فعلی را معکوس کند و البته سیاسیت منظم پولی و توام با عرضه‌ها نیز میتواند خیال بازار را از منبع تامین ارز راحت تر کرده اما در حال حاضر این سیاست‌ها فعلا در هاله‌ای از ابهام است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =