صادرات صنایع مهم و بزرگ بورسی مشمول مالیات و عوارض حداقل نیم درصدی شد

با تصمیم جدید مجلس و طبق لایحه بودجه سال آینده، صادرات محصولات صنایع مهم و بزرگ بورسی و شامل مواد معدنی، فلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات و عوارض شد!

به گزارش بیدار بورس، مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بند ن تبصره ماده واحده که به کمیسیون تلفیق ارجاع  و به پیشنهاد مجتبی توانگر اصلاح شده بود، موافقت کرد.

براساس این گزارش، طبق این بند به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست مصوبه هیات وزیران موضوع بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط ایران،   مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد.

میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت دو ماه پس از اجرای این قانون، تهیه و بعد از تصویب هیأت وزیران، تعیین خواهد شد.

وزارت اقتصاد موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و نیز حقوق ورودی  (طبق بند د ماده یک قانون امور گمرکی) کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن پس از ابلاغ این قانون به مأخذ یک درصد محاسبه می شود، اقدام کند.  

اخذ حقوق ورودی موضوع این بند، نافی مفاد تبصره ۴ ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده و بند الف ماده ۳ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات نیست.

برای شرکت های تولیدی مشمول عوارض موضوع این بند در صورت سرمایه‌گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه با تایید شورا تا سقف میزان عوارض صادراتی معادل نیم درصد ارزش صادراتی کلیه‌ مواد و محصولات خام و نیمه خام موضوع این بند، اعتبار مالیاتی لحاظ شده و بر اساس آیین نامه‌ از سرجمع مالیات قطعی شده همان سال کسر می‌ شود.

کد خبر 27553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =