۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
پیش بینی بورس فردا ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

بورس امروز با رشد شاخص‌ها همراه شد اما قدرت چندانی نداش. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از فردای اقتصاد برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز برخلاف روز گذشته مسیری صعودی را در پیش گرفت با بازدهی مثبت همراه شد اما نتوانست قدرت بالایی را از خود به نمایش بگذارد. خبرها و صحبت‌های ایجاد شده طی روزهای گذشته باعث شده است تا شاهد معاملات متفاوتی نسبت به روزهای گذشته باشیم. شاخص کل بورس در طول معاملات امروز در نهایت کار خود را با یک بازدهی مثبت ۰.۴۳ درصدی به پایان رساند و بار دیگر به مرز ۱.۸ میلیون واحدی نزدیک شد. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن به دلیل معاملات بهتری که برخی صنایع کوچک به ثبت رساندند، توانست با رشد ۰.۸۶ درصدی همراه شود. ارزش معاملات اما همچنان به دلیل احتیاط ایجاد شده در بازار نتوانست به اعداد خوب هفته گذشته برسد و عدد ۶۷۱۹ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت و در کنار این موضوع شاهد خروج پول ۱۷۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

پس از خبرها و صحبت‌هایی که روز گذشته در رابطه با مسائل انرژی اتمی منتشر شد، بازارها احتمال یک روند کاهشی را می‌دادند اما برخلاف انتظارات، به جز یک کاهش‌های جزئی و موقت، تغییر مهمی در روند بازارها شکل نگرفت که این موضوع پیام‌های مهمی را در دل خود داشت. در ادامه با بررسی شرایط و تحولات حال حاضر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

*واکنش دلار به خبرهای برجامی

روند بازارها طی روز جاری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار بود زیرا پس از صحبت‌های شب گذشته در راستای توافقات اتمی بین ایران و آژانس و خوش‌بینی جدیدی که در رابطه با احتمال از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایجاد شد، برخی انتظار داشتند که نرخ دلار در بازار آزاد مسیری نزولی به خود بگیرد و یک آرامش نسبی در بازار ارز رخ دهد. در شب گذشته و پس از صحبت‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نرخ دلار در بازار آزاد به زیر ۵۴ هزار تومان کاهش یافت و در بازگشایی امروز بازار ارز، همچنان شاهد روندی کاهشی در نرخ ارز هستیم و اسکناس آمریکایی در زمان نگارش این گزارش به نیمه کانال ۵۲ هزار تومان نزدیک شده است.

این اتفاق می‌تواند موجب یک فاز احتیاط در بازارها شود و چشم‌انداز افزایشی گذشته را تا حدی تعدیل کند. به هرحال احتمال احیای برجام یکی از مهم‌ترین مسائل سال‌های اخیر کشور بوده و تاثیرات مهمی در متغیرهای اقتصادی خواهد گذاشت. با این حال اما تا زمان انتشار خبرهایی قطعی از احتمال احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای، پیش بینی می‌شود که بازارها در یک مسیر کم‌نوسان قرار گیرند. از این رو می‌توان انتظار داشت که بورس تهران نیز فعلا در همین مسیر قدم بردارد و شاهد تغییرات چشمگیری در کلیت بازار نباشیم.

*رنگ و بوی برجامی در بورس تهران

بورس امروز تا حدی به خود رنگ و بوی برجامی به خود گرفته بود و همچون گذشته شاهد معاملات بهتری در سهام ریالی به خصوص دو گروه خودرویی و بانکی بودیم. به طور کلی خاطرات بورسی‌ها از روندهای گذشته در دوره‌هایی که احتمال احیای برجام بالا بود، یادآور افزایش تقاضا برای گروه‌هایی موسوم به صنایع برجامی خواهد بود و می‌تواند به افزایش اقبال به آن‌ها بیانجامد.

البته در گروه خودرویی خبرهای مثبت دیگری نیز منتشر شده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احتمال بالای تغییر قیمت پایه محصولات داخلی اشاره کرد.  خودروسازان از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون تغییری در قیمت پایه نداشته‌اند و این موضوع می‌تواند محرک بسیار مهمی برای این گروه فارغ از نگاه برجامی باشد. این اتفاق در کنار مصوبه عرضه خودرو در بورس کالا با شروع سال ۱۴۰۲ و همچنین مبحث واگذاری سهام تودلی که اکنون ماه‌هاست به تعویق افتاده، گروه خودرویی را به یکی از مورد توجه‌ترین گروه‌های بورس تهران تبدیل کرده است.

*نگاهی به روند تکنیکالی شاخص بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان می‌دهد که این نماگر در برخورد به سقف کانال صعودی کوتاه‌مدت خود واکنش نشان داده و برای دو روز متوالی، کندل قرمز به ثبت رساند. از آنجا که چندی پیش شاخص کل بورس توانست از سقف کانال بلندمدتی خود عبور کند، روند این روزها را می‌توان یک پولبک به همین سقف در نظر گرفت که در صورت تحقق این موضوع، هدف اصلاح کوتاه مدت بازار حوالی ۱.۷ تا ۱.۷۱ میلیون واحدی خواهد بود.

*پیش بینی بورس

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در صورت عدم انتشار خبری قابل توجه، معاملات کم‌رمقی را سپری کند و شاهد کاهش اندکی در نماگرهای بازار به خصوص شاخص کل باشیم و گروه‌های برجامی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌ها با یک روند متعادل و مثبت همراه شوند.

پیش بینی بورس فردا ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

کد خبر 27663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =