۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

روزی برای پالایشگاه‌ها

احسان خاتونی_کارشناس بازارسرمایه
روزی برای پالایشگاه‌ها

دومین روز کاری سال نیز با رشد شاخص ها و قیمتها رقم خورد. این رشد با چاشنی قطعی سیستمها در بازار فرابورس همراه بود. اما رشد امروز بازار با نوساناتی هم همراه بود. در شرایطی که بازار مردد آغاز کرد و معطوف به فولادی ها بود به تدریج و با پخش نامه شب گذشته انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز، شاهد توجه به این صنعت بودیم و پالایشگاه ها به صف خرید رسیدند. به نظر می رسد به زودی خود پالایشگاه ها هم با تغییر نرخ ارز محاسباتی مواجه شوند. اما این وضعیت تا اواخر وقت دوامی نداشت و به تدریج عرضه ها تشدید شد و صفوف خرید پالایشگاه نیز فرو ریخت.

به گزارش بیداربورس دومین روز کاری سال نیز با رشد شاخص ها و قیمتها رقم خورد. این رشد با چاشنی قطعی سیستمها در بازار فرابورس همراه بود. اما رشد امروز بازار با نوساناتی هم همراه بود. در شرایطی که بازار مردد آغاز کرد و معطوف به فولادی ها بود به تدریج و با پخش نامه شب گذشته انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز، شاهد توجه به این صنعت بودیم و پالایشگاه ها به صف خرید رسیدند. به نظر می رسد به زودی خود پالایشگاه ها هم با تغییر نرخ ارز محاسباتی مواجه شوند. اما این وضعیت تا اواخر وقت دوامی نداشت و به تدریج عرضه ها تشدید شد و صفوف خرید پالایشگاه نیز فرو ریخت.

نرخ فرآورده‌های ویژه جهت نیمه اول فروردین بر اساس دلار ۳۵.۰۰۷ تومانی تعیین شده در حالی که اسفندماه بر اساس دلار ۲۸۳۷۰ تومان تعیین شده بود. قبلاً نیز مخبر طی نامه ای اعلام کرده بود که نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکتهای پالایش نفت و پتروشیمی از ابتدای 1402 معادل میانگین نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی خواهد بود. بنابراین با توجه به نامه امروز انجمن صنفی، استنباط بازار این است که به زودی نرخ ها به نرخ مرکز مبادلات تغییر خواهد کرد. اخیراً فعالان بازار ابهامی در خصوص نرخ ها داشتند و به‌طور قطعی مشخص نشده بود که منظور از دلار نیمایی، نرخ نیما بانک مرکزی است و یا نرخی که در آینده به مرکز مبادله‌ ارزی تبدیل خواهد شد. اما به احتمال قوی از امسال، نرخ تسعیر ارز بانکها، نرخ دلار خوراک و سوخت پتروشیمی ها، نرخ دلار خرید نفت و فروش فرآورده های نفتی به پالایشگاهی ها سال آینده یکسان خواهد بود.

در این صورت تنها نگرانی هایی در خصوص اعمال تبصره 14 و جلوگیری از کسری بودجه باقی می ماند که ممکن است نرخ خوراک پتروشیمی ها را بالاتر از انتظارات بازار رقم بزند. به هر حال مجلس تعیین نرخ خوراک را به عهده دولت گذاشته است به شرطی که موجب کاهش درآمدها و کسری بودجه نشود که نگران کننده است. به نظر می رسد دستیابی به نرخ های پایینتر می تواند مقدمات رشد بعدی بازار را فراهم کند و پتروشیمی ها را لیدر های جدید بازار نماید. برطرف شدن این ابهام بزرگترین اقدام مثبت برای بازار است. اما قطعی سیستمهای معاملاتی همزمان با رشد ارزش معاملات به چالشی جدی برای بازار تبدیل شده است. این اتفاق یادآور مشکلات قدیم در هسته معاملات است. متاسفانه این اقدام سبب تنش در بازار شد. هرگونه تغییر وضعیت سامانه ها به شدت بر رفتار معاملاتی بازار اثرگذار است. بنابراین واجب است سیاستگذار به هر ترتیبی شده است جلوی تکرار این وضعیت را در آینده بگیرد.

فعالین بازار از هنگی سیستمهای معاملاتی و قفل شدن نمادها در صف فروش خاطرات خیلی بدی دارند. خصوصاً اینکه این اتفاق در سقف های تاریخی بازار رخ می دهد. با این اتفاقات امروز بازار فرابورس فعالین بازار کاملا حق دارند شائبه هرگونه دستکاری بازار از طرف نهاد ناظر را مطرح کنند که نتیجه آن بی اعتمادی، هرچند این اتفاقات از بی کفایتی باشد و قصد دستکاری نبوده باشد. فارغ از این مسائل، بازار بی دلیل سقف 2 میلیونی را تابو کرده است. سهامی که از سقف سال 99 بالاتر هستند لزوماً گران نیستند. نسبت p/s، قیمت تعادلی و نسبت p/e متغیرهایی هستند که باید در تحلیل شرایط بررسی شوند. به عبارتی این سقف 2 میلیونی با سقف 2 میلیونی سال 99 زمین تا آسمان تفاوت دارد. در مقابل البته صرف اینکه قیمت سهم از سقف سال 99 خودش خیلی پایین تر است دلیلی برای خرید محسوب نمی شود. بنابراین باید تمامی شرایط را سنجید و اقدام به خرید و فروش کرد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =