فروشنده قدرتمند، خریدار باتردید

شاخص کل را پیش‌تر هم در این کانالهای موازی هم عرض بررسی کرده بودیم. کانالهایی که از رشد و اصلاح اولیه شاخص در سال ۹۷ گرفته و دو مرتبه بسط داده ایم. در سقف کانال اول و دوم اصلاح کوتاه مدت وجود داشته و  پس از برخورد به سقف کانال سوم ریزش سنگینی اتفاق افتاده که شاخص را به کانال میانی پرتاب کرد. به نحوی که در بهترین بازگشت بازار از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ۹۹ شاخص پس از برخورد به سقف کانال میانی در ۱.۵۳ میلیون واحد مجدد ریزش کرده و کف پایینتری به ثبت رسانید. حال مدتهاست شاخص در کانال میانی به سرمیبرد.

به گزارش بیداربورس،  درهفته گذشته شاخص کل با رسیدن به کف کانال میانی کندل مثبت خوبی به ثبت رسید و سپس به دلیل دامنه نوسان  نامتقارنی که به نفع سمت مثبت تنظیم شده، عرضه اتفاق افتاد.  

۲ سناریو در پیش است

دو سناریو وجود دارد. نخست آنکه این واکنش به کف کانال میانی تکمیل شود وشاخص  از کف فاصله بگیرد که در اینصورت انتظار میرود در کوتاه مدت بالاتر از سقف مینور قبلی قرار گرفته و روند کوتاه مدت شاخص درثبت کف‌ها و سقف‌های بالاتر حفظ شود و در سناریوی دوم که کمی بدبینانه است، با شکسته شدن کف کانال میانی در میان‌مدت با افت قیمتی و حرکت عرضی در بعد زمان به سمت کف کانال اصلی برود.

واگرایی‌های مثبت اما مخفی

شرایط اندیکاتورها در میانمدت و بلند مدت چندان جالب نیست اما در کوتاه مدت رای اندیکاتورها بیشتر به سمت سناریوی نخست و ماندن در کانال میانی است.
در صعود و نزول کوتاه مدت اخیر، واگرایی های مثبت اغلب از نوع مخفی، بین قیمت و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی، در انواع و اقسام شاخصها و سهام بزرگ شکل گرفته که نشان از کم شدن قدرت فروشنده ها دارد. اما خریدارهم ترس و تردید دارد. چاره کار حمایت عملی و اعتماد سازی است.
تحلیلگر: مهدی طیبی

کد خبر 2822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =