دلایل افزایش ۷ هزار تومانی دلار در ایام نوروز

یک کارشناس بازار ارز با اشاره به دلایل افزایش ۷ هزار تومانی دلار در ایام نوروز، گفت: پس از اتمام تعطیلات قیمت دلار معقول‌تر می‌شود ضمن اینکه بحث توافق با عربستان و امارات در بازار ارز اثرگذار است.

به گزارش بیدار بورس، حمیدرضا کاهدی درباره دلایل نوسانات نرخ ارز پس از ریزش تا ۴۴ هزار تومان و افزایش تا ۵١ هزار تومان به ایلنا گفت: هر موج صعودی یا نزولی که در بازار ایجاد می‌شود باید اصلاح شود. برای مثال قیمت سهام ١٠٠ درصد افزایش پیدا می‌کند و پس از ٢٠ تا ٣٠ درصد اصلاح، حرکت جدید را آغاز می‌کند.

وی افزود: دلیل افزایش دلار در ایام عید این است که اولا بازارها بسته هستند و فروش دلار در این روزها هم به سختی انجام می‌شود و اساسا در این ایام معاملات زیادی انجام نمی‌شود. اکثر صرافی‌ها هم تعطیل هستند و حتی دلالان هم خیلی فعال نیستند. متاسفانه بازار متمرکزی وجود ندارد که حجم معاملات مشخص شود و محلی وجود ندارد معاملات بازار خرده را اعلام کند.

این تحلیلگر بازار ارز ادامه داد: یک هفته بعد از عید به واسطه عدم انجام معاملات، دلالان قیمت بالا اعلام می‌کنند. این رشد باید اتفاق می‌افتد. چراکه نرخ دلار از ۶٠ تا ۴۴ هزار تومان ریزش داشت و فاصله ١۶ هزار تومانی ایجاد شده بود. برگشت به ۵٢ هزار تومان حداقل رشدی است که باید اتفاق می‌افتاد و البته این انتظار وجود دارد که دوباره این نرخ هم ریزش داشته باشد. پس از ١٣ فروردین با شروع به کار بازارها قیمت دلار معقول‌تر می‌شود ضمن اینکه بحث توافق با عربستان و امارات در بازار ارز اثرگذار است.

کاهدی با بیان اینکه حرکت نرخ دلار از ٢٨ تا ۶٠ هزار تومان چرخه کامل است، توضیح داد: برای بازگشت به روند مثبت باید اصلاح صورت گیرد. امکان اینکه نرخ دلار به کمتر از ۴٠ هزار تومان برسد، وجود دارد و باید تا پیش از خرداد این اصلاح در بازار ارز دیده شود که اگر بحث‌های برجام پیش برود این موضوع را هم تایید می‌کند و یک پله به سمت پایین خواهیم داشت.

به گفته وی، اقتصاد ایران با تورم مواجه است و همین تورم عامل افزایش نرخ دلار خواهد شد اما این اصلاح باید کامل شود و برگشت دلار به ۶٠ هزار تومان به متغیرهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن موضوع برجام و تورم است. باید دید دولت چگونه می‌خواهد بحث کنترل تورم را به اجرا برساند و خلق نقدینگی را کنترل کند. محاسبه تورم حتی ٢٠ درصد تا پایان دولت با دلار مرکب نشان می‌دهد دلار این ظرفیت را دارد تا نرخ‌های بالا نیز حرکت کند. بنابراین حتما نرخ دلار در این بازه زمانی از ۶

کد خبر 28284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =