فتح کانال ۱۸ میلیون واحدی تا ۵ سال آینده

عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی و اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی عوامل رشد شاخص کل بازار سرمایه هستند.

به گزارش بیداربورس سید جواد درواری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل از عدد ۱.۹۶۹.۰۰۰ واحد در ابتدای سال به عدد ۲.۲۵۳.۰۰۰ واحد در پایان روز ۲۶/۰۱/۱۴۰۲ رسید و بازده بیش از ۱۴ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال گذشته و احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات محور به واسته افزایش نرخ تسعیر ارز و رفع برخی تحریم‌ها و رشد شرکت‌های به اصطلاح ریالی به واسطه گشایش‌های سیاسی، نرخ تورم موجود در کشور در دوسال اخیر، عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی و همچنین اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، در سال ۱۴۰۲ انتظار ورود سرمایه به بورس و صعود آن و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت را خواهیم داشت.
این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: همچنین شرایط ثبات سیاسی (داخلی و خارجی) باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود و موجب می‌شود تا سرمایه گذاران بواسطه عدم جذابیت به سمت سرمایه گذاری در بازارهای موازی نروند. درنتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش یافته و سبب افزایش بازدهی سهام می‌شود. امیدواریم در آینده نزدیک به این ثبات نسبی برسیم.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲، سالی پر بازده برای بازار سرمایه است، گفت: به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی و قطعات، صنعت بانکداری، انبوه‌سازی، غذایی و دارویی صعود بیشتری را نسبت به سایر صنایع تجربه کنند.
این فعال بازار سرمایه بیان داشت: از منظر تکنیکال شاخص به‌تازگی توانسته محدوده مقاومتی (۱.۹۷۰.۰۰۰-۲.۱۰۰.۰۰۰) واحد را پشت سر گذاشته و از سقف تاریخی خود عبور کرده است. با توجه به تثبیت شاخص بالای سقف قبلی، شاخص قابلیت دستیابی به اهداف ۲.۵۰۰.۰۰۰ و ۳.۱۰۰.۰۰۰ واحد را در میان‌مدت خواهد داشت و در طی یک سال آینده دستیابی به هدف ۴.۲۰۰.۰۰۰ واحد دور از ذهن نمی‌باشد. از نظر تکنیکال، شاخص شباهت زیادی با سال ۹۶ داشته و صعود شاخص تا اهداف ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ و ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ در بلندمدت (۴ الی ۵ سال آینده) محتمل است. همچنین قوی‌ترین حمایت تکنیکال بازار در محدوده (۱.۹۷۰.۰۰۰-۲.۱۰۰.۰۰۰) واحد قرار دارد و به نظر می‌رسد شاخص مجدداً به زیر آن باز نخواهد گشت.
سید جواد درواری در پایان تاکید کرد: در انتها به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌شود از روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه و پتانسیل شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند و در صورت انتخاب روش مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه، از خریدهای هیجانی اجتناب کنند، در سهام شرکت‌ها سودده و به اصطلاح بنیادی با قابلیت نقد شوندگی بالا و به قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت اقدام به خرید سهام کرده و از خرید و فروش نوسانی سهام دوری کنند.

منبع: ایبنا
کد خبر 28857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =