دو محدوده مقاومت‌ مهم شاخص و نقش سهامداران حقیقی در تعیین جهت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو محدوده مقاومت‌ مهم شاخص، نقش سهامداران حقیقی در تعیین جهت را اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، آراد پورکار با انتشار مطلبی با عنوان "بورس در تیررس پول‌های خرد" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار پس از مدت‌ها شاهد ورود پول‌های درشت بود و اقبال عمومی سهامداران خرد هم به سمت بازار افزایش یافت. دلیل این امر نیز جاماندگی بورس از بازارهای رقیب، ارزندگی و سایر دلایل دیگر است.

شاخص‌کل شاهد یک موج صعودی قوی در رالی آخر بود که مقاومت‌هایی را در پیش‌رو دارد. یکی از مقاومت‌های مهم، محدوده ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون خواهد بود و پس از آن می‌تواند به مقاومت‌های بالاتر نزدیک شود. بازار در روند صعودی با اصلاح‌هایی نیز همراه شود و انتظار نمی‌رود هر روز نوسان‌ مثبتی را به‌همراه داشته باشد. چرا که از منظر جریان نقدینگی و تکنیکال، دست به‌ دست‌شدن سهام می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای ورود پول‌های تازه‌نفس ایجاد کند. اگرچه این نوسان‌های رو به پایین، مقطعی خواهد بود و بازار دوباره با اقبال مواجه خواهد شد.

** ارزش معاملات مولفه‌ای اثرگذار

در شرایط فعلی، بازار اصلاح را از ریزش تشخیص داد که مسئله بسیار مهمی است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار از منظر جریان نقد، افت ارزش معاملات به کمتر از ۱۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به میانگین گذشته عدد بسیار مهمی بوده و اگر ۵ روز متوالی ارزش معاملات کمتر از این عدد تثبیت شود به‌عنوان نکته مثبت تلقی می‌شود. البته الزاما به این معنی نیست اگر بازار ۵ روز متوالی با نوسان منفی همراه شود، وارد مرحله ریزشی شده‌ است. ممکن است این افت ارزش معاملات همراه با ۵ روز متوالی صف خرید در نمادها همراه شده و شاخص‌ کل نیز نوسان مثبت داشته باشد.

** پول خرد ناجی بازار

در چند روز اخیر حقوقی‌ها به دلایل مختلف، صف‌های خرید برخی از نمادها را عرضه می‌کنند و با این وجود بازهم این نمادها شاهد ورود پول حقیقی هستند. نمادهای این‌چنینی در بازار بسیار زیاد است. عمده نوسان‌های منفی بازار توسط پول‌های خرد خریداری می‌شود. تا قبل از رالی صعودی فعلی پول درشت حقیقی جلوتر از پول‌های خرد حقیقی حرکت کرده‌ است. به‌طوری‌که بازار با هجوم پول درشت حقیقی همراه شده و روند جدیدی گرفت.

پول‌های خرد نیز از صندوق‌های درآمد ثابت و سایر بازارهای رقیب خارج می‌شدند. همزمان ارزش معاملات نیز اوج‌گرفته و بازار با روندی همراه می‌شد تا به هدف قیمتی پیش‌رو نزدیک شود اما بازار سه‌ بار سعی داشته تا وارد مرحله اصلاحی شود اما پول‌های خرد اجاره این اصلاح را ندادند. به محض اینکه بازار نوسان منفی را تجربه کرده، پول‌های خرد از درشت پیشی‌گرفته و بازار را به‌اصطلاح جمع کردند. پس از آن پول‌های درشت دوباره وارد بازار شدند.

معمولا پول‌های درشت تعیین‌کننده مسیر حرکت شاخص بودند و از بازار نوسان‌گیری می‌کردند. این نوسان بصورت فروختن در صف خرید و خرید در صف‌ فروش بود اما اکنون زمانی‌که پول‌های درشت در حال فروش سهام هستند، بلافاصله پول‌های خردی که وارد بازار شدند این عرضه‌ها را جمع‌کرده و به بازار روند می‌دهند.

این نمونه از جریان نقد در سال ‌۹۸ و ۹۹ نیز دیده شد. زمانی‌که بازار به هیچ متغیر اثرگذاری مثل نرخ بهره و رویدادهای سیاسی مثل شهادت سردار سلیمانی پایبند نبود و عرضه‌های بازار سریع جمع شد. حتی کاهش و نوسان‌های نرخ دلار نیز در این خریدها اثرگذار نبود. اکنون نیز ساختاری شبیه به آن زمان در بازار است. البته این الزاما به آن معنا نیست که شاخص‌ کل، نوسان‌های عجیب سال‌های گذشته را تجربه خواهد کرد.

جریان نقدی که در بازار در جریان است، بسیار مفید بوده و مولفه‌ای که می‌تواند موجب اثرگذاری بالایی در بازار بشود، دستکاری متغیرهای کلان خواهد بود. این دستکاری متغیرهای کلان، الزاما برای فریب نخواهد بود. به‌عنوان مثال ممکن است تغییر دیدگاه‌ها نسبت به نرخ ارز و کاهش آن که بسیار بعید به‌نظر می‌رسد در روند کلی بازار اثرگذار باشد یا در صورتی‌که اتفاق‌هایی غیرمنتظره در سطح اقتصاد جهانی و قیمت کامودیتی‌ها بیفتد، دیدگاه‌ها در بازار را تغییر دهد.

با توجه به سیاست‌های فدرال‌ رزرو و اخبار منتشره، احتمالا قیمت‌های جهانی بهبود یافته و این مولفه اثرگذاری برای بازار سهام خواهد بود. میانگین نرخ دلار سال‌جاری نسبت به سال‌گذشته نیز عدد بالایی بوده و مجموع این عوامل باعث شده، جریان نقد در بازار بصورت فعال حضور داشته باشد و عملکرد بازار را بسیار بهتر کرده‌ است.

** عملکرد دیروز بورس

دوشنبه نیز شاخص‌کل با نوسان منفی شروع به‌کار کرد ولی دقیقا همان افراد خرد بازار، سرمایه‌ها را وارد بازار کرده و خروج پول درشت نیز به‌آهستگی در حال کاهش است و احتمالا تا انتهای بازار پول‌های درشت نیز دوباره وارد بازار خواهند شد. در نتیجه این فرآیند، نماگرهای اصلی بازار نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. ذات جریان نقدی که در حال شکل‌گرفتن بوده بر مبنای این است که سرمایه‌های خرد به‌شدت در حال خرید نوسان‌های منفی بازار هستند که بسیار نویدبخش است.

توجه به ارزش معاملات بسیار حائز اهمیت است. ارزش معاملات تا زمانی‌که بیش از ۱۳هزار میلیارد تومان باشد، بازار چندان با ریسک بالایی همراه نخواهد بود و اگر ارزش معاملات خرد اعدادی پایین‌تر از ۱۳هزار میلیارد ‌تومان را ببیند، جای بررسی بیشتر داشته و مولفه‌های اثرگذار باید مورد واکاوی قرار بگیرند. در بازار انتظار دست به‌دست‌ شدن و منفی‌شدن شاخص‌کل یا اصلاح قیمتی وجود دارد. کم‌تر فعالی در بازار وجود دارد که تمایل به روند یکپارچه صعودی و بدون اصلاح را دارد و دست به‌دست‌شدن سهام به نفع همه است.

کد خبر 28853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =