لزوم تصویب سریع‌تر مالیات بر عایدی سرمایه برای مقابله با سوداگری در بازارها

کارشناس اقتصادی با تاکید بر تصویب سریع‌تر مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، گفت: فعالیت بخش بزرگی از اقتصاد ما صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر جسارت لازم برای تدوین قوانین لازم در کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمولد و جذاب کردن بخش مولد، وجود ندارد.

به گزارش بیدار بورس از ایرنا، مجید گودرزی با اشاره به تعلل مجلس در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، افزود: مالیات به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند در دست دولت‌ها است که با آن، بازارها را به کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سوداگری در بازارها مانند مسکن، ارز و خودرو، مافیای بسیار قدرتمندی دارد، اظهار داشت: بخش بزرگی از مشکلات ما در این سه بخش مربوط به نبود قانون است؛ از سوی دیگر قوانینی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و یا لوکس نیز به تصویب رسیده؛ اما عملاً کارآرایی این قوانین در حد صفر بوده و نشان از ناکارآمدی در بخش قانون‌گذاری است.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر بازارهای مالی به‌ قدری متورم و جذاب شدند که بخش واقعی اقتصاد ما را تحت‌ فشار قرار داده و بسیاری از دارایی‌های ما در حال تبدیل‌ شدن به ثروت با ارزش افزوده صفر هستند؛ این در حالی است که اگر نتوانیم با ابزارهای مالیاتی لازم این جذابیت کاذب را حذف کنیم، مشکلات در این بخش‌ها تشدید خواهد شد.

گودرزی با بیان اینکه بخش واقعی اقتصاد نیازمند جذاب‌تر شدن هر چه بیشتر برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: البته در عمل چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به کاهش فعالیت‌های مولد اقتصادی، تاکید کرد: فعالیت بخش بزرگی از اقتصاد ما صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر جرات و جسارت لازم برای تدوین قوانین لازم در کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمولد و جذاب کردن بخش مولد اقتصاد، وجود ندارد.

گودرزی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل کشور در بخش اقتصادی، ارزش‌افزوده است. سرمایه‌های ما در بازارهایی مانند ارز، طلا و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شدند که ارزش‌افزوده آنها صفر است. از سوی دیگر هزاران میلیارد تومان سرمایه در بخش بانکی ما رسوب شده که به دلیل نبود جذابیت امکان خروج برای آنها وجود ندارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ بهره رقابت را کاملاً حذف کرده است، بیان داشت: نمی‌توان سرمایه‌گذاری تعریف کرد که سود بالایی داشته باشد.

گودرزی گفت: همچنین از سوی دیگر مجلس نه‌تنها توان حمایت از تولید را ندارد، بلکه در واقع می‌بینیم عملاً پول از مالیات معاف و به آن سود تعلق می‌گیرد؛ اما سرمایه را تا جایی مشمول مالیات قرار می‌دهیم که دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کد خبر 29091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =