عوامل تعیین کننده روند پایدار بورس، صنایع مقبول و نقش دولت

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تعیین کننده روند پایدار بورس و صنایع مقبول، نقش سیاست دولت در ورود نقدینگی به بازار را بررسی کردند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل اثرگذار بر روند پایدار بورس و صنایع مورد اقبال، نقش سیاست دولت در ورود نقدینگی به بازار سرمایه درگفت و گو با دنیای اقتصاد بررسی کردند.

**عوامل اثرگذار بر روند پایدار بورس

مهدی افنانی: نمایش جذاب معاملات سهامی تا حدود زیادی پرونده حرف و حدیث‌های موسوم به مقطعی‌بودن روند مذکور را بست. مسیر رو به جلوی بازار سهام از یک موضوع مهم پرده برمی‌دارد و اینکه روند جهشی بورس امکان خروج پول از بازارهای دارایی را سرعت می‌بخشد. این مهم در صورت تحقق می‌تواند بر کارکرد بورس نیز اثرگذار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سهام به دلیل جاماندگی از نرخ تورم فاصله بسیاری با میزان بازدهی رقبا دارد. از این منظر سرمایه‌گذاران نباید نسبت به تداوم رشد بورس مردد باشند. بازار از نظر شاخص توانسته رشد قابل‌ ملاحظه‌ای را به‌ ثبت برساند و از نظر ارزشی در وضعیت متفاوتی قرار دارد. بازار سهام با دو اتفاق مهم روبرو است.

نخست آنکه سهام کوچک مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌ است. دومین مورد هم به کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در بازارهای رقیب بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده تا حدودی از سرعت رشد شاخص‌ها کاسته شود. اصلاح در کوتاه‌مدت می‌تواند اجازه تنفس و خیز مجدد قیمتی را صادر کند.

در هفته‌های آینده و با انتشار عملکرد گزارش شرکت‌ها وضعیت بازار مذکور روشن خواهد شد. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد در روزهای آینده امکان دست به‌ دست‌ شدن سهام زیاد است. بنابراین امکان ریزش قوی وجود ندارد. شواهد حاکی از آن است بازار همچنان در سطوح مختلف سهامی برای خریداران جذاب است.

در این مقطع مدیریت بازارگردان می‌تواند بازار را از بحران‌های احتمالی در امان نگه دارد. این در حالی است که سیاست گذاری‌های اقتصادی نیز بویژه تعیین‌ تکلیف نرخ بهره، استیضاح گروه اقتصادی دولت، حواشی مرتبط با قیمت‌گذاری ارز و عرضه خودرو نقش مهمی در تداوم یا توقف روند صعودی بورس ایفا می‌کنند.

بنابراین تا به نتیجه رسیدن این مباحث و روشن‌شدن مولفه‌های اثرگذار بر بازار به‌نظر می‌رسد از سرعت رشد بورس کاسته شود. ارقام معاملاتی روزهای قبل حاکی از آن است در روزهای پیشین عمدتا صنایع‌ ریالی و گروه‌های کوچک نیز به علاقه‌مندی‌های معامله‌گران افزوده شدند. حال دلیل چنین اقبالی به ‌گروه‌های مذکور را می‌توان کم‌ریسک‌بودن این دسته از سهام به دلیل در سایه ماندن از دخالت‌های دولتی عنوان کرد. به‌نظر می‌رسد استراتژی برنده در مقطع کنونی برای سهامداران ماندن در بازار است. این مهم در کنار گزینش سهام بنیادی از یک ترکیب سودساز خبر می‌دهد.

**نقش سیاست گذار در جهش بورس

محمد شکری: با توجه به ذائقه سرمایه‌گذاران، بازارهایی که رشد مستمر دارند و از هیجانات کاذب به دور هستند مورد اقبال واقع می‌شوند. به این ترتیب با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران بطور سنتی از واردکردن پول به بورس به دلیل آنچه سال ‌۹۹ در این بازار رخ‌ داده واهمه دارند، نمی‌توان ورود پول حقیقی غیر قابل پیش‌بینی را به نظاره نشست.

اکنون بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران حقیقی در انتظار سیاست گذاری‌های جدید هستند. این موضوع نمی‌گذارد به‌راحتی پول وارد بازارشود اما اغلب فعالان اقتصادی بر اشباع قیمتی بازارهای رقیب تاکید دارند و به همین دلیل مامن جدی برای دارایی‌های‌ ریالی متصور نیستند.

مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر بازار سهام در راستای جهش قیمتی، افزایش نرخ دلار مرکز ارز و طلا است. هر تصمیمی که سیاست گذار در این مورد اتخاذ کند روند بازار سهام را مشخص خواهد کرد. سرمایه‌گذاران نسبت به این اقدامات با ابهام مواجه هستند و در این مورد ریسک نمی‌کنند. نحوه کشف قیمت در بورس‌ کالا نیز از آن دسته مباحثی است که از سوی سرمایه‌گذاران با حساسیت بسیاری دنبال می‌شود.

بازارسهام تحت لوای سیاست گذاری‌های دستوری فعالیت می‌کند. به همین دلیل ترس از اصلاح و ریزش غیرمنطقی نمی‌گذارد پول‌های سرگردان وارد بورس شوند. فارغ از این موضوع دولت نقش مهمی در روند بازار سهام ایفا می‌کند. اکثر شرکت‌های بزرگ به‌نوعی وابسته به دولت هستند. به‌عنوان مثال صندوق‌های بازنشستگی و بنگاه‌های صاحب اشخاص حقوقی زیرنظر دولت فعالیت می‌کنند.

همین امر سبب می‌شود دست دولت از نظر عرضه سهام باز باشد و سمت و سوی جدی به بازار بخشد. بنابراین اگر دولت سیاستی را در پیش گیرد که طی آن وارد محدوده قیمت‌گذاری دستوری نشود و خیال سرمایه‌گذار را از این حیث راحت کند شاهد ورود پول پایدار به بورس خواهیم بود.

علاوه بر این مهم دولت باید از نظر عرضه سهام نیز تدابیر شفافی را در دستور کار قرار دهد تا اعتماد سرمایه‌گذار به بازارجلب شود. به‌عنوان مثال در مورد عرضه و آزادسازی سهام عدالت شفاف‌سازی کند تا تردیدهای سرمایه‌گذاری به حداقل برسد.

کد خبر 29159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =