تخلف دولت در عدم اجرای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه ها وارجاع به قوه قضائیه

نماینده مجلس از خلف وعده دولت در اجرای قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه ها و ارجاع پرونده تخلف به قوه قضاییه بعد از مصوبه صحن خبر داد.

به گزارش بیداربورس، هادی بیگی نژاد با اشاره به پایان مهلت مجلس به دولت برای اجرای تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع نفت‌خام و میعانات گازی در هیات امنای صندوق توسعه به خانه ملت، گفت: اگرچه عدم اجرای این قانون منجر به شکایت نمایندگان مجلس از دولت و اعمال ماده ۲۳۴ بر این مهم شد اما با توجه به جلسات مشترک، مجلس فرصتی ۱۰ روزه به دولت برای اجرای این قانون داد.

وی ادامه داد: نمایندگان دولت قول اجرای قانون را دادند اما در حالی این مهم اجرایی نشده که طبق قرار قبلی کمیسیون در نخستین جلسه تشکیل کمیسیون انرژی، پرونده این تخلف به صحن علنی فرستاده خواهد شد تا با اعمال ماده ۲۳۴ آیین داخلی مجلس از صحن به قوه قضاییه ارجاع شود.

این نماینده افزود: اشکال این بود که چرا نشست هیات امنای صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک الزامی مندرج در این قانون را تصویب نمی‌کند تا تکلیف طرح‌های منتخب برای اجرای قانون و تأسیس پتروپالایشگاه‌ها تعیین شود. هرچند هنوز هم خبری از تصمیم‌گیری اجرایی نهایی صندوق توسعه ملی برای این قانون به گوش نمی‌رسد.

بیگی نژاد دلیل عدم آغاز فرآیند تأمین مالی پتروپالایشگاه‌ها از بورس را تشکیل نشدن جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس‌جمهور دانست.

وی از جمله مزایای مهم این قانون تنفس خوراک هم توضیح داد: تنفس خوراک موجب می‌شود پروژه تأسیس شده بلافاصله پس از بهره‌برداری، خوراک رایگان دریافت کند تا آنجایی که مجموع هزینه سرمایه پروژه بازگشت داده شود، سپس هزینه خوراک به صورت اقساط یک وام ۸ ساله به صندوق توسعه ملی برگردانده می‌شود. همچنین تنفس خوراک نقش مهمی در افزایش حاشیه سود و جذابیت پروژه‌ها دارد.

بیگی نژاد ادامه داد: از دیگر مزایای مهم قانون اجازه صادرات فراورده‌های پتروپالایشی به شرکت‌هایی است که طبق این قانون تصویب می‌شوند و وزارت نفت موظف است مجوز تأمین پایدار خوراک را حداقل ۲۰ سال صادر کند.

کد خبر 2926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =