۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
واردات خودرو کارکرده  آزاد شد

اواخر فروردین ماه ۱۴۰۲ سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌هایی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده وجود داشت، لایحه دو فوریتی واردات این خودروها ابلاغ شد و در نتیجه نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، با این لایحه موافقت کردند.

به گزارش بیداربورس اواخر فروردین ماه ۱۴۰۲ سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌هایی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده وجود داشت، لایحه دو فوریتی واردات این خودروها ابلاغ شد و در نتیجه نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، با این لایحه موافقت کردند.

**چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

در ابتدا اعلام شد که اشخاص حقیقی می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند اما در نهایت تصویب شد که واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آیین‌نامه مصوب دولت و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه ازجمله واردات توسط واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، صورت پذیرد.

**واردات خودرو چند سال کارکرد مجاز است؟

واردات خودروهای کارکرده که عمر آن‌ها در محدوده پنج سال است، به شرط دریافت گواهی از سازمان‌های استاندارد و محیط زیست مجاز خواهد بود.

"نکته: خودرو مذکور باید تابع قوانین گمرک باشد"

**چه کسی منشا ارز واردات خودرو را اعلام می‌کند؟

براساس اعلامیه بانک مرکزی برای تسهیل شرایط واردات خودرو به ویژه واردات خودروهای کارکرده و براساس آئین نامه اجرایی آن که با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه‌های ذیربط تهیه خواهد؛ شرایط واردات خودروهای کارکرده مبتنی بر "ثبت سفارش" توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام "منشأ ارز" مورد تأیید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

**تسهیل واردات خودروهای کارکرده

در لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده، انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است.

دولت درصدد رفع موانع واردات خودرو بندهای ۲ و ۳ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو را منتفی کرده و در حقیقت تایید صلاحیت فنی و حرفه‌ای کنار رفته و همچنین و ماده ۱۲ نیز که بحث رعایت استانداردهای اروپایی است در لایحه الحاقی دولت لغو شده است.

**چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات:

ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که که ورود آن‌ها به کشور مجاز است(اعم از نو و کارکرده) هرسال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده و با قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار(در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صمت و گمرک تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

واردات خودرو کارکرده  آزاد شد

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =