۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت سیمان شاهرود را از اینجا بخوانید.

*مقدمه

به گزارش بیداربورس شرکت سیمان شاهرود در تاریخ آذر ۱۳۶۳ در اداره ثبت شرکت های شاهرود به عنوان سهامی خاص به ثبت رسید و در خرداد ۱۳۶۶ به سهامی عام تبدیل شد. خط یک کارخانه در سال ۱۳۷۷ با ظرفیت ۶۹۰ هزار تن در سال به بهره برداری رسید و با اجرای طرح توسعه به موجب پروانه بهره برداری در اسفند ۹۹ ،ظرفیت شرکت به ۶۰۰،۸۰۹،۱ تن در سال در سه شیفت کاری افزایش یافت.

همچنین شرکت نسبت به اخذ پروانه بهره برداری از طرح قطعات بتنی مسلح، غیر مسلح و بتن سیال معمولی با ظرفیت ۱۲۴ هزار تن در سال اقدام کرده است که تاکنون به علت عدم اخذ مجوز تاسیس، هیچگونه عملیات اجرایی آغاز نشده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

*تولید و فروش

ظرفیت اسمی شرکت سیمان شاهرود ۷۴ /۱ هزار تن کلینکر و ۸۰۹ /۱ هزار تن سیمان می باشد که ظرفیت عملی سیمان شرکت چیزی بین ۴ /۱ تا ۶/۱ هزار تن است. کل سیمان تولیدی شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱ میلیون و ۴۳۵ هزار تن انواع سیمان بوده است. در بخش فروش، محصولات شرکت به دو دسته کلی سیمان فله و پاکتی تقسیم می شود که حدود ۲۰ درصد از فروش شرکت صادراتی است. همچنین عمده سیمان داخلی شرکت نیز به صورت پاکتی به فروش می رسد. درآمد حاصل از فروش شرکت در سال ۱۴۰۱ ، ۱۱۸۰ میلیار د تومان بوده است که در نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد رشد داشته است.

*سهامداران 

تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

*نرخ فروش

براساس تصمیمات متخذه توسط سازمان صنعت، معدن تجارت در سال ۱۴۰۰ کلیه تولید کنندگان سیمان موظف به عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا و به نرخ تعادلی گردیده اند.

از این رو این شرکت نیز عرضه محصولات خود را از طریق بورس کالای ایران و نرخ تعادلی انجام داده است. توضیح اینکه نرخ فروش پا یه سیمان بر اساس دستورالعمل های بورس کالای ایران و به نرخ تعادلی تعیین و جهت عرضه هفتگی ابلاغ می شود و در فصول سرد سال به دلیل قطعی گاز و در فصول گرم به دلیل قطعی برق، تولید شرکت‌های سیمانی با کاهش مواجه شده که نهایتا منجر افزایش رقابت در بورس کالا و رشد قیمت می شود.

تقریبا از اسفند ماه به دلیل از سرگیری ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای سیمان، رقابت در بورس کالا داغ تر می شود و از اواخر بهار تا اواخر تابستان از یک طرف به علت افزایش تقاضا ناشی از رشد ساخت و ساز و از طرف دیگر به علت قطعی برق صنایع و کاهش عرضه سیمان، این رقابت در بورس کالا به اوج خود می رسد.

همچنین با توجه مستهلک بودن کارخانه های سیمانی کشور و عدم سرمایه گذاری در این حوزه شاهد افزایش روز افزون مصرف سیمان و پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه خواهیم بود لذا با مورد توجه قراردادن این موضوع از یک طرف و از طرف دیگر بالا بودن قیمت سیمان در کشورهای همسایه، می‌توان گفت رشد قیمت سیمان با توجه به سهم پایین در ساخت و ساز درگذر زمان اجتناب ناپذیر است.

*بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت متشکل از ۷ %مواد مستقیم مصرفی، ۳ %درصد دستمزد و ۹۰ %سربار می باشد. عمده سربار را نیز هزینه برق و گاز و هزینه پاکت مصرفی تشکیل می دهد.

*مفروضات و توضیحات

• تولید و فروش برابر با سال ۱۴۰۱

• تورم و رشد دستمزد ۴۰ درصد

• نرخ برق۲۵۰ تومان

• نرخ گاز سوخت ۱۰۰۰ تومان

• برای سال مالی ۱۴۰۲ سیمان فله تنی ۸۰۰ هزار تومان، سیمان پاکتی ۸۵۰ هزار تومان، سیمان فله صادراتی ۳۰ دلار و پاکتی صادراتی ۳۰ دلار و کلینکر صادراتی ۲۵ دلار لحاظ شده است.

• دلار مبادلاتی ۵۰ هزار تومان

*صورت سود و زیان و تحلیل حساسیت

تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

تحلیل تکنیکال 

تحلیل بنیادی و تکنیکال سرود

در تصویر شاهد شکست و خروج قیمت از کانال صعودی در نمودار نماد سرود هستیم که این شکست همراه با افزایش حجم معاملات همراه بوده است و درحال حاضر قیمت فاصله ۳۰درصدی از سقف کانال گرفته است. با توجه به روند صعودی اخیر و با استفاده از ابزارهای تکنیکالی، در صورت اصلاح می‌توان محدوده ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان (ناحیه نارنجی) را برای اصلاح نماد در نظر داشت. همچنین قیمت در طول روندهای اخیر خود واکنش‌های مناسبی به میانگین متحرک‌های ۷ و ۱۳ روزه نشان داده که بررسی آنها در ادامه روند نیز حائز اهمیت است. لذا می‌توان تقاطع نزولی میانگین‌های گفته شده را جهت شروع اصلاح در نظر گرفت و محدوده ۳۷۰۰ تومان را هدف اصلاح احتمالی دانست. همچنین در صورت ادامه روند صعودی، اولین هدف قیمتی سطح ۵۲۰۰ تومان خواهد بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29425

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =