آیا بورس تعطیل میشود؟

رکورد ریزش شاخص کل بورس، امروز ۱۸ اردیبهشت ماه با افتی بیش از ۱۲۵ هزار واحدی اتفاق افتاد.

به گزارش بیداربورس در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۱۲۵ هزار واحدی به ۲ میلیون ۳۱۴ هزار واحد رسید و دومین ریزش تاریخی بورس را ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز امروز شاخص کل را در ریزش یاری کرد و با کاهش ۴.۴ درصدی به سطح ۸۰۳ هزار واحدی رسید.

**دلیل چیست؟

_ریزش نیست، اصلاح است...

بسیاری ریزش سنگین بازار را اصلاحی در مقابل روند صعودی هفته‌های گذشته میدانند، در دو ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۶۵ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول به بازار به بیش از ۲۰ همت هم رسید و ارزش معاملات در هفته گذشته بالای ۲۰ همت ثابت شد. با این حال اگرچه بسیاری از کارشناسان این روند نزولی بازار را اصلاحی برای شاخص در نظر میگیرند اما گروهی دیگر نیز پارامترهای تاثیرگذار از این موضوع را ناچیز میدانند و دنبال دلیل دیگری برای ریزش بازار میرند.

_ظن دستکاری در عرضه و تقاضا

شایعه ای در بازار سرمایه درخصوص برگزاری جلسه سازمان بورس با نهاد های فعال در بازار علی‌الخصوص بازارگردان‌ها و الزام آنها به فروش و عدم خرید سهام به گوش میرسید که به اعتقاد فعالان بازار میتواند یکی از دلایل مهم این ریزش ناگهانی و به وجود آمدن صفوف فروش سنگین باشد. محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران اگرچه این خبر را تکذیب کرد اما برگزاری جلسه با نهاد های فعال بازار را تکذیب نکرد و گفت: روال جلسات با نهادهای فعال بازار سرمایه، روالی مرسوم بوده و این جلسات در گذشته برگزار شده و در آینده هم برگزار می‌شود. نکته مهم این است که ما به هیچ عنوان بازارگردان‌ها را الزام به خرید و فروش سهام نخواهیم کرد؛ بلکه اعلام می‌کنیم که باید مفاد دستورالعمل‌ها رعایت شوند.

_اظهارنظرهای غیرکارشناسانه

اظهارنظرهای غیرکارشناسانه از سال ۹۹ به یادگار مانده است. آن زمان هم هر روز شاهد مصاحبه عده‌ای در خصوص شرایط بازار بودیم. این مرتبه هم ریزش بازار تقریبا پس از مصاحبه پورابراهیمی کلید خورد. مصاحبه ای که در آن این نماینده مجلس ضمن تشریح شرایط صعودی بورس پندهایی در خصوص تکرار اتفاقات سال ۹۹ میدهد.

**سال ۹۹ تکرار میشود؟

هنوز تجربه تلخ بورس ۹۹ در خاطرات بورسی‌ها جامانده و بسیاری از سهامداران این ریزش را همانند اتفاقات سال ۹۹ ارزیابی میکنند، اما واقعیت این است که به اعتقاد اکثریت کارشناسان بازار، بورس از منظر درجه ارزندگی، در سطح تعادلی و در حدود ارزش منصفانه خود قرار دارد و در کلیت بازار حبابی مشاهده نمی شود

**بورس تعطیل میشود؟

بر اساس قانون بازار سرمایه، سازمان بورس این مجوز را دارد که بعد از صعود یا نزول ۵ درصدی، دستور تعطیلی و یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند.  با این اوصاف بعد از ریزش ۵.۰۵ شاخص کل بورس در روز جاری، همه منتظر واکنش سازمان بورس و شورای عالی بورس بودند.

محسن علیزاده نماینده مجلس و یکی از اعضای شورای عالی بورس در توئیتی بستن بازار سرمایه به دلیل افت بیش از ۵ درصدی شاخص را ضروری دانست.

آیا بورس تعطیل میشود؟

برخی فعالان بازار هم به این تصمیم واکنش نشان دادند برای مثال حمید اسدی از حقوق‌دانان قدیمی بازار سرمایه در توییتی گفت: توقف معاملات تبعات منفی در پی خواهد داشت.

آیا بورس تعطیل میشود؟

**بازار را نمی‌بندیم

مجید عشقی رئیس سازمان بورس اما در خصوص احتمال بسته شدن بازار بدلیل منفی شدن بیش از ۵ درصدی شاخص کل بورس و اعمال ماده ۳۲ قانون بازار و اوراق بهادار گفت: خیر، بازار را نمی‌بندیم.

خبرنگار: گلاره کحالی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =