۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس امروز نیز با تداوم روند ریزشی اخیر همراه بود و شاهد کاهش دوباره ارتفاع نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از فردای اقتصاد بورس امروز در ادامه هفته سرخی که پشت سر گذاشت، معاملات پرعرضه‌ای را سپری کرد و اکثر گروه‌ها و نمادها در محدوده‌های منفی دامنه نوسان و یا صف فروش معامله شدند. اگرچه در یک ساعت پایانی معاملات شاهد اندکی بهبود در تقاضا بودیم اما همچنان فروشنده‌ها دست برتر را در معاملات روزانه دارند و نماگرهای بازار نیز با کاهش‌های روزانه همراه می‌شوند. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با ثبت یک کاهش ۲.۸ درصدی، به محدوده ۲.۲۱۴ میلیون واحدی رسید و فاصله چندانی تا برگشت به سقف سال ۹۹ که چندی پیش پشت سر گذاشته شده بود، ندارد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که طی ریزش‌های چند روز گذشته عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش گذاشته بود، امروز افت ۳.۹۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز عدد ۱۳۷۴۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند که نسبت به روزهای قبل بسیار کمتر بود و در ادامه خروج پول‌های سنگین از سمت کدهای حقیقی، امروز نیز شاهد خروج پول ۳۷۸۴ میلیارد تومانی بودیم تا از ابتدای هفته گذشته تا به امروز، نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه از چرخه معاملات سهام خارج شود.

همانطور که عنوان شد، این سوال یک پاسخ مشخص ندارد و نمی‌توان یک متهم اصلی برای آن شناسایی کرد اما تجمیع بسیاری از دلایل می‌توانست یک اصلاح منطقی را توجیه کند هرچند که باز هم ریزشی در این ابعاد کمی شک برانگیز است در طول معاملات روزانه نیز هرگونه برگشتی به سمت بالا با فشار فروش دوباره‌ای مواجه می‌شود. این هفته اما بورس یک برگ برنده برای فرار از ادامه ریزش دارد و می‌توان امید خوبی برای بازگشت به مسیر صعودی داشت.  در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به وضعیت تکنیکالی نماگر تالار شیشه‌ای، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

**انتظار برای گزارش‌های سالانه

در حال حاضر کلیت بورس تهران و به ویژه شرکت‌های بزرگ شرایط بنیادی مساعدی دارند. اگر نگاهی به وضعیت سودآوری صنایع در ۱۴۰۱ و مقایسه آن با با سال ۱۴۰۰ داشته باشیم  در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل ریزش قیمت کامودیتی‌ها شاهد کاهش سودآوری بودیم و رشد دلار در فصل زمستان نیز نتوانست این کاهش قیمت در بازارهای جهانی را جبران کند اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ جهش سودآوری را در این صنایع داشته باشیم و این رشد متناسب با افزایش قیمت دلار خواهد بود. در یک سری صنایع مانند صنعت کشاوزی، سیمان، دارو رشدهای حدود ۱۰۰ درصدی را در سودآوری ثبت کرده و بانکی‌ها نیز افزایش سودآوری ۵۰ درصدی داشته‌اند و این روند در ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت. در صنعت اوره فقط به دلیل کاهش قابل توجه قیمت اوره  در بازارهای جهانی همچنان چشم‌انداز مثبتی نسبت به این صنعت وجود ندارد اما وضعیت سایر صنایع مناسب است و از لحاظ بنیادی پتانسیل کافی برای رشد بورس ۱۴۰۲ وجود دارد.

**تفاوت‌های بورس ۱۴۰۲ و ۹۹

پس از رشد بورس در ماه‌های اخیر شاهد مقایسه وضعیت بازار سرمایه با سال ۹۹ بودیم در حالی که وضعیت فعلی بورس کاملا متفاوت است. در سال ۹۹ به دلیل بحران کرونا ابهامات زیادی داشتیم و چشم انداز بازار سرمایه تیره بود و حتی ممکن بود سال‌ها این وضعیت ادامه داشته باشد در این شرایط بازار همچنان در حال رشد بود و زیان‌دهی شرکت‌ها در زمان انتشار صورت‌های مالی در فروردین ماه آن سال  نیز مانع ادامه صعود نشد تا در نهایت شاهد باشیم که برخی نمادها در شهریور ماه با دلار ۱۰۰هزار تومان معامله می‌شدند. اما در حال حاضر کلیت بورس تهران و به ویژه شرکت‌های بزرگ شرایط بنیادی مساعدی دارند. نکته تاثیرگذار دیگر این است که در سال ۹۹ با توجه به انتخابات آمریکا انتظارات تورمی کاهنده بود و الان شرایط متفاوتی را پیش‌رو داریم  پس با توجه به شرایط تورمی فعلی قیمت‌های سهام ارزنده است و ریزش اخیر بورس را نمی‌توان از لحاظ منطقی توجیه کرد و روند ریزشی فعلی ادامه دار نخواهد بود.

**حمایت بعدی شاخص بورس کجاست؟

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس امروز حمایت مهمی در محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی داشت که با شدت فروش‌های ایجاد شده، با قدرت به سمت پایین شکسته شد و اکنون نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در انتظار حمایت‌های بعدی است. با نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس، می‌توان دو حمایت مهم را برای این نماگر در روزهای آینده در نظر گرفت. رسم فیبوناچی ریتریسمنت نشان می‌دهد که نسبت ۳۸ درصدی این ابزار در محدوده ۲.۱۵ میلیون واحدی قرار می‌گیرد و در غیر اینصورت باید به حمایت ۲.۱ میلیون واحدی یعنی سقف سال ۹۹ امید داشت.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

**پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و همچنین جمع‌آوری صف‌های فروش در انتهای معاملات روز جاری و تقاضایی که در یک ساعت پایانی شکل گرفت، می‌توان انتظار داشت که بورس فردا روز متعادل‌تری را سپری کند و شاخص‌های بازار سهام با کاهش اندک یا در صورت بهبود شرایط، با رشد کوچکی همراه شوند.

کد خبر 29674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =