اصلاح یا ریزش؟! 

ولید هلالات، رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار درخصوص شرایط بازارسرمایه به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس از آبان ۱۴۰۱ روند صعودی را آغاز کرد و طی این دوره ۶ ماهه از محدوده یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد به میانه های ۲.۵میلیون واحد رسید که بازدهی ۱۰۰درصدی را نشان می دهد. در همین دوره صنعت بیمه، اوره سازها، تامین سرمایه، شوینده و کانی فلزی بازدهی ۳۰% الی ۵۰% داشتند که از میانگین بازار بسیار کمتر است. در طرف مقابل کاغذی‌ها، انبوه سازی، چوب و نساجی، لوازم خانگی، لبنی، قطعات خودرو، تایرسازها بازدهی بالاتر از شاخص داشتند.

ولید هلالات، رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار درخصوص شرایط بازارسرمایه به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس از آبان ۱۴۰۱ روند صعودی را آغاز کرد و طی این دوره ۶ ماهه از محدوده یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد به میانه های ۲.۵میلیون واحد رسید که بازدهی ۱۰۰درصدی را نشان می دهد. در همین دوره صنعت بیمه، اوره سازها، تامین سرمایه، شوینده و کانی فلزی بازدهی ۳۰% الی ۵۰% داشتند که از میانگین بازار بسیار کمتر است. در طرف مقابل کاغذی‌ها، انبوه سازی، چوب و نساجی، لوازم خانگی، لبنی، قطعات خودرو، تایرسازها بازدهی بالاتر از شاخص داشتند. حالا از ۱۶ اردیبهشت ماه شاهد روندی نزولی هستیم به شکلی که تنها طی چهار روز معاملاتی بسیاری از صنایع بازده منفی ۱۵درصد را ثبت کرده اند. زراعی، کاشی سرامیک، لبنی، شیرینیجات و انبوه سازی بیشترین بازده منفی را ثبت کرده اند و درطرف مقابل اوره، پتروشیمی، خودرو، پالایشی، فلزات گرانبها بازده منفی کمتری را ثبت کردند.

**تقسیم سود ۱۰۰درصدی 
به گفته او با توجه به فصل مجامع بد نیست به این نکته توجه کنیم که صنعت پتروشیمی، سیمان، دارو، تایرسازها و لبنیات با ۸۰% الی ۱۰۰% تقسیم سود جذابیت‌هایی برای سهامداران خرد خواهند داشت که میتواند ترمزی بر ریزش قیمت و اصلاح بیشتر نمادها باشد.

**جذابیت‌های بانکی‌ها و پالایشی‌ها 
وی با بیان اینکه بانک‌ها ضمن داشتن p.e نسبتا منطقی به زودی گزارش های ۱۲ماهه خود را منتشر میکنند و پالایشی‌ها نیز در کنار آنها خواهند بود، خاطرنشان کرد: رویکرد دولت نسبت به این صنایع از دید سرمایه گذاران با اهمیت تلقی می شود ازین حیث که محتمل است وبملت در مجمع پیش رو تقسیم سود مطلوبی داشته باشد که مسبوق به سابقه نیست و این یک جذابیت جدید و باب جدید در گروه باشد ضمن اینکه فروش دارایی توسط بانکها تداوم یابد. درخصوص پالایشی‌ها تغییر یا عدم تغییر فرمول محاسبه کرک اسپرد پالایشی‌ها در نگاه سرمایه‌گذاران به گروه، حائز اهمیت است خصوصا که p.e پایین و تقسیم سود بالا دارند و در ماه‌های اخیر بازده اندکی هم داده‌اند.

**منطبق شدن بازار با دلار واقعی 
به عقیده هلالات آهن و فولاد، سیمان و فلزات گرانبها باوجود ثبات نسبی دلار، طی روزهای اخیر با رقابت بیشتری در بورس کالا همراه هستند. تثبیت دلار در محدوده جاری باعث شده تا به مرور کامودیتی ها در بورس، بر اساس دلار بازار آزاد قیمت گذاری شوند. هم‌اکنون میل به رشد سیمان به محدوده بالای یک میلیون تومان در هر تن و تثبیت شمش فولاد بالاتر از ۲۰میلیون تومان مشهود است ضمن اینکه مس و روی با دلار ۵۰هزار تومانی معامله میشوند و ازین حیث باید گفت بخشی از بازار در حال منطبق شدن با دلار واقعی است.

**تفاوت بازار امروز با سال ۹۹
رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار با یادآوری این موضوع که ارزش معاملات یک هفته اخیر به طور میانگین ۲۰همت در هر روز بوده که بسیار نزدیک به میانگین ارزش معاملات یک ماه اخیر است، گفت: این مساله نشانه‌ای برای آرام گرفتن روند صعودی است. از طرف دیگر با پذیرش اینکه هر روند صعودی در نقطه ای به پایان میرسد، سوال اصلی میزان اصلاح بازار است و البته خاطرات سال ۹۹ و ریزش های آن نیز در ذهن می‌آید. بررسی بازار بر اساس نسبت های مالی و عملکردی و دلاری کردن آن بر اساس بازار آزاد نشان می دهد که اکنون بازار به لحاظ نسبت p.s و حاشیه سود به هیچ عنوان شباهتی با سال ۱۳۹۹ ندارد ضمن اینکه چشم انداز مربوط به تورم و ثبات نرخ بهره در بازار تفاوت‌های با اهمیتی نسبت به تحولات سیاسی سال ۹۹ در داخل و خارج و همینطور رشد شارپ نرخ بهره در آن سال دارد لذا فضای فعلی به لحاظ نسبت های مالی متفاوت است.

**اصلاح یا ریزش؟!
او در پایان گفت‌وگوی خود عنوان کرد: آنچه یک اصلاح را به ریزش تبدیل می کند، مخابره اخبار قافلگیرکننده منفی و عدم حمایت روانی از سمت بخش‌های اقتصادی حاکمیت خواهد بود. سیاستگذاران در این مقطع باید به مصوبات خود و آثار اقتصادی آن بر صنایع توجه بیشتری داشته باشند. در این صورت ما شاهد یک اصلاح خواهیم بود که احتمالا بخش بزرگی ازآن در همین یک هفته اخیر ثبت شده است. به نظر میرسد اگر بخواهیم گام به گام با بازار حرکت کنیم باید بگوییم بازار بر اساس واقعیت‌های اقتصادی به نقطه‌ای منطقی رسیده و اصلاح متعارف نیز بخشی ازان است. همکنون کمتر کسی تصور می کند که بازار در آینده بسیار نزدیک سقف قبلی را میزند و یا قرار است که یک ریزش سهمگین صورت گیرد ازین زاویه فضای ذهنی بازار نیز یک اصلاح منطقی را پذیرفته و البته گزارش های فصلی، ماهانه و مجامع تقسیم سود نیز کمک بسیار خوبی به پذیرش قیمت های فعلی در بازار خواهد کرد و مانع بزرگی بر سر اصلاح عمیق بازار خواهد بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =