خیز جدی بانک مرکزی برای رعایت نرخ سود سپرده‌

در شرایطی که بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد، بانک مرکزی جدی‌تر از همیشه به موضوع رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی ورود کرده و این امر جذابیت سود بانکی برای سرمایه‌های حقیقی بورس را کاهش می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، سال‌هاست که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی قوانینی را برای سقف نرخ سودهای بانکی تصویب و اعلام می‌کنند، اما اغلب بانک‌ها با ایجاد روش‌هایی نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی را رعای نمی‌کنند تا بتوانند سرمایه‌های بیشتری را جذب کنند.
جدیت نظام بانکی برای برای رعایت نرخ سود از سوی بانک‌ها از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شد که عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی بانک‌ها را تهدید کرد در صورتی که به هر دلیلی سود بیش از ۲۰ درصد به مشتریان خود ارائه کنند، مشمول جریمه‌های سنگینی حتی ادغام می‌شوند.
این در حالی است که در آن زمان نیز نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ و ۱۵ درصد بود و به نظر می‌رسید که بانک مرکزی به دنبال اصلاح تدریجی این روند است.
اما در روزهایی که بیشتر فشار به بازار سرمایه ایران وارد شده و بسیاری از سهام‌داران در این بازار متضرر شده‌اند، طی روزهای گذشته معاون بانکی وزیر اقتصاد طی نامه‌ای به بانک‌های زیرمجموعه خود اعلام کرد که تمامی نرخ‌های سود باید به طور دقیق رعایت شود و از سوی دیگر نرخ سود برای سپرده‌های یک ساله را نیز به ۱۶ درصد کاهش داد.
حال گفته می‌شود که در همین راستا، احمد کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی هم اخیرا با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها بر لزوم رعایت نرخ سودهای سپرده تاکید کرده و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی این بار برای اجرای قوانین نرخ سود سپرده، جدی‌تر وارد عمل شده است.
کاهش نرخ سود سپرده بانکی سبب می‌شود تا بخشی از سرمایه حقیقی که می‌توانست در حساب‌های بانکی قرار بگیرد، در صورتی که وضعیت بازار سرمایه اصلاح شود، وارد این بازار شده و به بهبود شرایط بازار کمک کند.
هرچند که مهم‌ترین اقدام برای افزایش نقدینگی بورس، پیش از هر چیز اصلاح وضعیت خود بازار است، چراکه ممکن است سرمایه‌گذاران، سرمایه‌ خود را به بازارهای دیگری چون دلار، ارز دیجیتال، طلا و ... ببرند.

کد خبر 2986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =