رفتار محتاطانه سهامداران در ۳۹ روز کاری منجر به نوسان جذابیت بورس شد

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: رفتار سهامداران طی ۳۹ روز کاری سال به دلیل بی اعتمادی به آینده، محتاطانه بوده و منجر به نوسان جذابیت بورس شده است.

به گزارش بیداربورس، حسن رضایی‌پور درباره اوضاع ناخوش بازار سهام در روزهای اخیر با انتشار متنی تحت عنوان "عوامل کلیدی در تغییر رفتار معامله‌گران" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: با چرخش سیاست گذار بورسی در بعد قانون‌گذاری، ورق معاملات بورس و فرابورس از اواخر اردیبهشت  برگشت و بعد از تغییر برخی مصوبات سازمان بورس و با پررنگ‌شدن حذف برخی سیاست گذاری‌ها، اقبال به خرید و فروش سهام بازگشت. بنابراین شاخص از ابتدای هفته قبل تا پایان معاملات چهارشنبه رشد ۱.۹ ‌درصدی را ثبت کرد. درحالی‌که بورس طی ۳۹‌روز کاری سال، رکوردهای عمیق و رونق‌های مطلوبی را دیده و رنگ تابلوی معاملاتی در اکثر روزها سبز بود.

رفتار معاملاتی بازیگران خرد نشان می دهد بازار تا حدود بسیاری شاهد منطقی‌تر شدن استراتژی خرید و فروش از سوی این دسته است. واقعیت امر آن است که تمایل افراد نسبت به حفظ دارایی‌ها در برابر موج‌های تورمی سبب شده سرمایه‌گذاران از رفتارهای پرتنش و هیجانی دوری گزینند.

بازار سرمایه به دلایل متعددی به نوسانات بازارهای موازی وابسته است. به همین دلیل سال گذشته سرمایه‌گذاران تقاضای بیشتری جهت خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند سکه، طلا و ارز داشتند که سبب رشد بی‌رویه نرخ‌ها شد اما از اواخر ۱۴۰۱ و با چرخش انتظارات تورمی، رفته‌رفته از اقبال بازارهای طلا، ارز، خودرو و حتی مسکن کاسته شد و ورود پول به بازار سهام رخ داد.

تجربه نشان می‌دهد با غیر قابل‌ پیش‌بینی شدن استراتژی بازارها، انتظارات نیز تغییر یافته و فضایی ایجاد می‌شود که کمتر در معرض هیجانات معاملاتی قرار می‌گیرند. حرکت دست‌ به‌ عصای معامله‌گران بورسی در دو سال اخیر به‌ وضوح بر این نکته تاکید می‌کند. در چنین وضعیتی سرمایه‌گذاران معمولا با بررسی همه‌جانبه و اتخاذ رویکرد احتیاطی، وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند.

بررسی رفتار سهامداران بازار سهام طی ۳۹ روز کاری نیز این سیاست را کاملا پر رنگ نشان داد و به گونه‌ای که می‌توان روند متعادل نماگرهای بورسی را تا حدودی به این موضوع مرتبط دانست. از این‌رو یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند موجی از امید را به بازار سهام عرضه کند همین مسئله است.

با توجه به اینکه خریدهای هیجانی سال ۹۹ و پس از آن بست‌ نشینی غیر منطقی سرمایه‌گذاران خرد سبب شد رشد نماگرهای بورسی و قیمت سهام وارد مدار طولانی‌ نزولی شود، بخش بزرگی از حقیقی‌ها در مسیر جدیدی گام گذاشتند. شاید بیراه نباشد اگر چند عامل مهم را در ایجاد این رخداد تاثیرگذار دانست.

به طور معمول جهش‌های ارزی برنامه‌ریزی‌نشده و اظهار نظر مسئولان عالی‌رتبه، سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی را با عدم‌اطمینان جدی مواجه و برنامه‌ ریزی بلندمدت را دشوار کرده است. از سوی دیگر با بروز تنش در وضعیت اقتصادی و شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی حاکم بر روابط سیاسی، سرمایه‌گذاران بازار سهام اندک اندک به این نتیجه رسیدند که نباید دست به اقدامات هیجانی بزنند.

در هفته‌های گذشته نیز دست به دست شدن سهام از سوی سهامداران عمدتا حقیقی از رفتار منطقی آنان نسبت به سال‌های اخیر حکایت می‌کند اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که به دلیل شرایط اقتصادی، عمده فعالان دائما در حال رصد بازارهایی با کمترین ریسک هستند. از این‌ رو در راستای ریسک‌ گریزی صاحبان سرمایه ممکن است جذابیت بورس به‌ عنوان بازاری که از جایگاه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است با نوسان مواجه شود.

البته با نگاهی به طلایی‌ترین دوران بورس طی بیش از ۵۰ سال ‌فعالیت مشخص می‌شود هر گاه بازار با موج‌های افزایشی و حتی سقوط‌های تاریخی مواجه بوده علاوه بر متغیرهای موثر خارجی، نوع رفتار سهامداران در مواجه با نوسانات روزانه نقش کلیدی ایفا کرده است.

به طور کلی غلبه رویه احتیاط در معامله‌گران که از آن تحت عنوان رفتار منطقی نام برده می‌شود، عمدتا ناشی از بی‌اعتمادی نسبت به آینده است.

کد خبر 30122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =