اثر مذاکرات، پیش بینی سود شرکت های شاخص ساز و اقبال سه گروه مهم

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر نتیجه مذاکرات برجام در هفته جاری، پیش بینی کردند شرکت های شاخص‌ ساز بیشترین سودسازی را داشته و سه گروه مهم مورد اقبال باشند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی اثر نتیجه مذاکرات برجامی و کاهش میانگین ارزش معاملات در هفته جاری و گذشته در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند شرکت های شاخص‌ ساز بیشترین سودسازی را داشته و سه گروه مهم مورد اقبال قرار گیرند.

**وزن سنگین برجام در بورس

مریم محبی: هفته گذشته بازار سهام وضعیت تقریبا متعادلی را پشت سر گذاشت. این در حالی بود که اخبار مثبت داخلی و اثرات بنیادی در بازار بسیار زیاد بود. یکی از مهم‌ترین اخبار انتشار گزارش‌های برخی شرکت‌های بورسی و سودسازی مطلوب آنها بود. علاوه بر این ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت برخی محصولات و خدمات مانند افزایش ۳۰ درصدی قیمت حمل کالای جاده‌ای و موارد مشابه دیگر نیز موافقت کرد. از این موضوعات می‌توان به عنوان عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار ذکر کرد.

در این میان مهم‌ترین اتفاقی که هفته گذشته افتاد و اثر را در بازار گذاشت، مناقشات بر سر تسعیر نرخ ارز بود. نامه‌ای در این خصوص از طرف مجلس به دولت داده شد و در مقابل دولت نسبت به آن موضع‌گیری کرد و مجددا بازار با مخاطراتی همراه شد. اما آنچه باعث شد بازار هفته گذشته به‌رغم مشاهده اتفاقات مثبت بنیادی، رشد مورد انتظار و سریعی نداشته باشد موضوع احتمال شروع مجدد مذاکرات برجام بود.

مذاکراتی که ممکن است هفته جاری با سفر سلطان عمان به ایران آغاز شود. از طرف دیگر جلسه شورای امنیت ملی نیز به‌زودی برگزار می‌شود و احتمالا تکلیف برجام در سه ماه آینده و وضعیت تحریم‌های ایران در این جلسه مشخص خواهد شد. بنابراین بازار سرمایه در حالت آماده‌باش بوده و منتظر است نتیجه این دو اتفاق را ببیند.

بطور کلی بزرگ‌ترین اتفاقی که ممکن است در هفته جاری بر بازار سرمایه اثرگذار باشد نتیجه مذاکرات برجامی است. هرچه اتفاقاتی که از سمت برجام می‌افتد مثبت‌تر باشد اتفاقات بهتری برای بازار سرمایه نیز رقم خواهد خورد. میانگین ارزش معاملات در چند هفته اخیر همچنان کمتر از میانگین معاملات در دو ماه ابتدایی سال است و بخش کوچکی از دلیل آن می‌تواند مشخص شدن وضعیت فروش یکپارچه خودرو باشد.

با از بین رفتن این گزینه در هفته جاری، احتمال ورود مجدد نقدینگی به بازار سرمایه وجود دارد. اما تمام اینها مشروط به این است در مذاکرات برجام و در اتفاقات بین‌المللی خبر بدی مشاهده نشود. حتی بی‌خبری یا مجددا ابهام در نتیجه مذاکرات می‌تواند به عنوان یک عامل مطلوب برای بازار ارزیابی شود. بنابراین چنانچه هفته آینده خبر بدی در رابطه با تحریم‌ها و مذاکرات برجام وجود نداشته باشد انتظار می‌رود گروه‌های مختلف بازار رفتار مثبتی داشته باشند. انتظار می رود بطور کلی گروه‌های ریالی عملکرد مثبت‌تری داشته باشند.

**ثبات لازمه رشد

علی عصاری: بازار سرمایه شنبه گذشته به دلیل اخبار سیاسی و اجتماعی تنش‌زا، منفی اما در سایر روزها متعادل و مثبت بود. اگرچه نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال ارزش معاملات با کاهش مواجه شده و روند رشد بازار با توجه به ریزشی که چند هفته قبل داشت ممکن است کندتر شود اما پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری این روند بهتر شود و مجددا نقدینگی و جریان پول به بازار سرمایه ورود کند.

این روند مثبت با توجه به اخبار موجود می‌تواند خود را در گروه‌های ریالی مخصوصا خودرو و گروه‌های پتروشیمی و پالایشی نشان دهد. به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش رو بازار بیشتر نیازمند ثبات سیاسی و اجتماعی است و چنانچه اتفاق خاصی نیفتد یا آرامشی نسبی در سایر بازارها حاکم باشد، بازار سرمایه می‌تواند به رشد ادامه دهد.

ثبات سیاسی و اجتماعی امری لازم برای رشد بازار سرمایه است البته قطعا ثبات به‌تنهایی کافی نیست اما با توجه به اینکه هفته گذشته سایر بازارها مانند خودرو، طلا و دلار نتوانستند عرض‌اندام قابل‌توجهی داشته باشند، بازار سرمایه می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. از زمانی که ترند صعودی بازار شکسته شد تا وقتی به سقف قبلی برسد روند ملایم‌تری نسبت به قبل خواهد داشت اما به محض شکستن سقف قبلی دوباره بازار می‌تواند به حرکت ادامه دهد.

در مجموع شرایط مناسبی بر بازار حاکم است و احتمال ریزش وجود ندارد مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید که قابل‌بررسی است. احتمالا در هفته پیش رو شاخص‌ سازها بیشترین سودسازی را داشته باشند و بعد از آن سودسازی به گروه‌های کوچک و متوسط سرازیر شود. در یکی دو هفته گذشته شاخص هم‌وزن عملکرد به مراتب بهتری نسبت به شاخص کل داشت.

کد خبر 30127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =