افت امروز بورس، ناشی از رفتارهای هیجانی است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که وضعیت امروز بازار، ناشی از رفتار هیجانی سهامداران است، تصریح کرد: دلیل منطقی و قابل درکی برای افت بازار سهام وجود ندارد.

به گزارش بیداربورس همایون دارابی، در خصوص دلایل ریزش امروز بازار سرمایه اظهار کرد: قطعا وضعیت امروز بازار، ناشی از رفتار هیجانی سهامداران است و دلیل منطقی و قابل درکی برای ریزش بازار سهام وجود ندارد. اگرچه نرخ سود بین بانکی اندکی افزایش یافته، اما آن هم در حدی نیست که بتواند تاثیری روی بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برخی بهانه‌های سهامداران برای فروش‌های امروز، تصریح کرد: درگیری با طالبان روز گذشته خاتمه یافته و تمامی خبرها حکایت از مذاکره و حل و فصل مشکلات دارند. نگرانی بابت درگیری ایران و طالبان کاملاً بی‌مورد بوده و ضمنا شرکت‌های بورسی نزدیک به مرز افغانستان هم نداریم که این درگیری‌ها، تهدیدی برای ادامه فعالیت آنها باشد. بنابراین گره زدن منفی‌های امروز بازار سرمایه با درگیری طالبان، مسئله‌ای انحرافی است!

وی افزود: سفر سلطان عمان به ایران هم نه تنها نباید موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شود، بلکه اتفاقاً در صورتی که این سفر نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوشایندی در بازار سرمایه ما باشد. آرزوی شرکت‌های صادرات‌محور این است که بتوانند با دلار حواله‌ای کار کنند.

وی افزود: فراموش نکنید نرخ ارز شرکت‌های صادرات‌محور، نرخ ارز مبادله‌ای است و حتی اگر نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یابد، باز هم تاثیر منفی روی سودآوری شرکت‌های بورسی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه در چند روز اخیر نرخ ارز بازار آزاد کاهش نداشته است. از این رو می‌توان گفت دغدغه‌ برخی سهامداران بابت سفر سلطان عمان به ایران هم کاملاً بی مورد است و سرایت صف‌های فروش، غیرمنطقی است.

دارابی در ادامه گفت: مشکل اینجاست که سرعت رشد بازار سرمایه بالاست و با توجه به تجربه سال ۹۹، بعد از یک رشد بسیار کوتاه‌مدت، عده‌ای از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند بورس وارد فاز اصلاحی و رکود شده است؛ حال آنکه با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها، عدم رشد قیمت سهام متناسب با تورم و همچنین نزدیکی به فصل مجامع و تقسیم سودهای مناسب در مجامع بسیاری از شرکت‌های بورسی، انتظار می‌رود بازار سرمایه در چند روز آینده خود را از روند منفی جدا کرده و مجددا سیر صعودی در پیش بگیرد.

وی ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سهام، تصریح کرد: اگرچه بازار سرمایه همچنان از قیمت‌گذاری‌های دستوری، نرخ ارز تکلیفی و غیر واقعی صنایع و همینطور نرخ سود بانکی رنج می‌برد؛ اما اینکه با وجود تمام این شرایط، فروش سهام در قیمت‌های فعلی هیچ توجیهی ندارد و معامله گران بلندمدت عموماً از این فرصت‌ها برای خرید و اصلاح پرتفوی استفاده می‌کنند.

کد خبر 30197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =