دولت به دنبال ورود پول جدید به بورس

سه مصوبه هیات دولت که از امروز برای بازار سرمایه اجرایی شده، زمینه ورود نقدینگی به بازار و رشد تقاضا را هرچند در کوتاه‌مدت فراهم می‌کند.

به گزارش بیداربورس، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس از تصویب ۱۰ پیشنهاد در هیات دولت خبر داد که سه مورد از آن‌ها از امروز اجرایی شده اما مابقی برای تصمیم‌گیری به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال شده است.
مهم‌ترین مصوبه، تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و معادل ۲۰۰  میلیون دلار است، همچنین مقرر شد ممنوعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها در استفاده از تسهیلات بانکی، لغو شود و علاوه بر آن، به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس در صورت خرید سهام، اقامت پنج ساله اعطا می‌شود.
پیشنهاداتی که در هیات دولت مصوب شده، اغلب همان پیشنهاداتی است که در روزهای گذشته توسط ۱۰۰ نفر از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به شورای هماهنگی سران قوا ارسال شده بود که دولت سه مورد از این پیشنهادات را مصوب کرده و هفت مورد دیگر نیز قرار است در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار گیرد.
سه مصوبه‌ای که از امروز اجرایی شده، همه در راستای افزایش نقدینگی ورودی به بازار سرمایه است، به طوریکه که منابع صندوق توسعه ملی از طریق صندوق تثبیت بازار می‌تواند به افزایش نقدینگی بازار در صورت نیاز کمک کند که می‌تواند سبب رشد قیمت‌ها و به تبع آن افزایش تقاضا در بازار سرمایه شود.
از سوی دیگر لغو ممنوعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری در استفاده از تسهیلات بانکی نیز می‌تواند شرایطی را برای ورود پول بیشتر از سوی این نهادهای مالی به بازار سرمایه فراهم کند که با تزریق این سرمایه‌ها بازهم زمینه رشد تقاضا ایجاد می‌شود.
سومین مصوبه هرچند ممکن است کمتر تاثیرگذار باشد، اما برای بسیاری از افراد خارجی که اکنون در ایران و به دنبال اقامت هستند، می‌تواند مفید باشد که از طریق ورود پول به بازار سرمایه شرایط را برای دریافت اقامت آن‌ها فراهم کند.
اما یکی از مواردی که کارشناسان بازار سرمایه به آن انتقاد دارند، این است که برای بهبود پایدار شرایط بازار، باید نقدینگی از سوی افراد حقیقی و حقوقی خارج از بازار به بورس وارد شود و استفاده از منابعی مانند صندوق توسعه و تسهیلات بانکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند در کوتاه‌مدت اوضاع را سامان دهد.
هرچند که شرایط بازار سرمایه در حال حاضر به گونه‌ای است که نیاز به یک شوک برای تغییر روند نزولی آن دارد و این مصوبات می‌تواند این شوک را ایجاد کند.
حال باید دید که سایر پیشنهاداتی که توسط هیات دولت به تصویب رسیده، در شورای هماهنگی سران قوا نیز تایید می‌شود یا خیر که در صورت تصویب می‌تواند اوضاع بازار را بهبود بخشد.

کد خبر 3027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =