شاخص هموزن در موقعیتی حساس

شاخص کل هموزن در چند ماه اول ریزش بازار و همچنین در ریکاوری پس ازآن هم راستا و همقدم با شاخص کل حرکت کرد اما از دی ماه که شاخص کل فاز دیگری از ریزش را تجربه کرد شاخص هموزن رفتار متفاوتی داشت.  

مسیر جداگانه هموزن از شاخص کل

به گزارش بیداربورس، در حالی که شاخص کل کف پایین‌تری را به ثبت رساند،  شاخص هموزن تنها نیمی از مسیر رفته را اصلاح و سپس در همان سطوح باقی ماند. تفاوت از آنجا ناشی شد که در رشد موقت بازار پس از ریزش اولیه، سهم‌های بزرگ فقط توانستند بخشی از ریزش را جبران کنند اما بسیاری سهم‌های کوچکتر همانند گروه کاشی، زراعت، کانی غیرفلزی و برخی شرکتهای کوچک شیمیایی به لطف بازیگر محور بودنشان توانستند سقفی بالاتر از زمان شاخص ۲ میلیون واحدی به ثبت برسانند و از سویی در زمان ریزش دوباره که سهم‌های شاخص‌ساز افت کرده و شاخص کل را به زیر کشیدند، سهم‌های کوچک و متوسط قفل در صف فروش مانده و قیمت پایانی آنها تغییر محسوسی نکرد و در نتیجه شاخص هموزن در همان سطوح باقی ماند.

محدوده حمایتی ۴۱۰ واحدی

اینکه در ادامه چه میشود را از نظر ایچیموکو و در تایم هفتگی بررسی میکنیم. شاخص هموزن از ابتدای بازار صعودی تا کنون در تایم هفتگی نه به داخل ابر کومو نفوذ کرده و نه ابر کوموی نزولی تشکیل داده است. در ریزش‌ها و نزول‌های اخیر نیز این امر هنوز اتفاق نیفتاده است. همچنین اندیکاتور میانگین متحرک همگرا واگرا نیز در تمام دوران ریزش بازار وارد فاز منفی نشده  اما درحال حاضر شاخص هموزن در موقعیت حساسی قرار گرفته است. کندلها در حال مماس شدن با ابر کومو و انتهای ابر در حال کراس سنکواسپن‌ها و شکل گیری کوموی نزولی است. اندیکاتور هم به خط صفر و ورود به فاز منفی نزدیک میشود. ظرف چند هفته آتی محدوده حمایتی ۴۱۰ تا ۴۲۰ هزار واحد زیر پای این شاخص است که در صورت از دست رفتن این محدوده تمامی موارد فوق محقق و انتظار افت بیشتر و طولانی‌تر از عموم سهم‌های کوچک و متوسط بازار میرود.

 حرکت به سمت شاخص سازان

به عبارتی شرکت‌هایی که اکنون قفل در صف فروش هستند یا قفل می مانند یا در صورت جمع آوری‌ صفوف آنها، فشار فروش برای خروج پول و حرکت به سمت سهم‌های شاخص ساز را شاهد خواهیم بود.
تحلیلگر: مهدی طیبی 

کد خبر 3108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =