گاز در اروپا گران شد

قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال شورش در روسیه که به نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه اضافه شد، جهش پیدا کرد.

به گزارش بیدار بورس، قیمت پایه گاز طبیعی در اروپا، روز دوشنبه حداکثر ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد. قیمت گاز در ماه میلادی جاری، به دلیل طولانی شدن اختلال تولید در نروژ، بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است. نوسان قیمت در ژوئن، افزایش یافت و شورش نافرجامی که آخر هفته گذشته در روسیه روی داد، به التهاب بیشتر بازار افزود.

تام مارزک مانسر، مدیر بخش تجزیه و تحلیل گاز در موسسه ICIS در لندن گفت: ریسک ژئوپلیتیکی روسیه اکنون به طور قابل توجهی، بالاتر از قبل از آخر هفته گذشته است. ابهام در خصوص آنچه در هفته‌های آینده ممکن است در داخل روسیه اتفاق بیافتد، نه در داخل اوکراین، باعث بالاتر رفتن قیمت گاز شده است.

هر چند اروپا، وابستگی خود به واردات گاز روسیه از طریق خط لوله را به میزان قابل توجهی کاهش داده است اما مسکو همچنان تامین‌کننده اصلی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) مانده است. اروپا همچنین میزان زیادی ال‌ان‌جی از کشورهای دیگر مانند آمریکا دریافت می‌کند و این سوخت، به طور کلی در تضمین عرضه در طول بحران انرژی، بسیار مهم بوده است.

عوامل دیگر هم به فشارهای بازار گاز افزوده است. ارسال گاز از نروژ به دلیل ادامه تعمیرات تعدادی از تاسیسات، محدود مانده است. تعمیرات فصلی در پروژه‌های بزرگ، از جمله کارخانه فرآوری نیهمنا و میدان ترول ادامه دارد.

در روسیه نشانه‌هایی از آرام شدن اوضاع دیده می‌شود. مقامات در مسکو، مقررات به اصطلاح ضد تروریستی که روز شنبه با شروع شورش گروه واگنر برقرار شده بود را لغو کردند. بازار سهام روسیه قرار است به طور عادی فعالیت کند. نفت در لندن نسبتا ثابت بود و ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که قیمت گندم در شیکاگو، ۱.۷ درصد بالا رفت. بازارهای سهام آمریکا و اروپا سیر صعودی داشتند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: درست مانند کالاهای دیگر متمرکز به روسیه، تاثیر این رویداد بر بازار گاز، فعلا محدود است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپایی است، ساعت ۹ و ۲۵ دقیقه به وقت آمستردام، ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۳۶.۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قرارداد گاز انگلیس هم ۱۳ درصد افزایش داشت.

کد خبر 31152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =