سود غیرعملیاتی بانک‌ها با افزایش نرخ تسعیر ارز بانکی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که افزایش نرخ تسعیر ارز بانکی می‌تواند سود غیرعملیاتی خوبی را نصیب بانک‌هایی کند که تراز مالی مثبتی دارند.

دکتر علی صادقین در گفت‌وگو با بیدار بورس درخصوص افزایش نرخ تسعیر ارز بانکی که به تازگی از سوی بانک مرکزی اصلاح شده است، گفت: این اقدام می‌تواند سود غیرعملیاتی بسیار خوبی را به همراه شفافیت برای بانک‌هایی داشته باشد که تراز و ذخیره ارزی مثبتی دارند.

وی افزود: بانک‌هایی چون ملت، پاسارگاد، اقتصاد نوین، تجارت و خاورمیانه تراز و ذخیره ارزی خوبی دارند و افزایش نرخ تسعیر ارز بانکی می‌تواند سود این بانک‌ها را افزایش داده و سبب رشد نماد سهام این بانک‌ها در بازار سرمایه شود.

تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر ما به سمت توافق نهایی و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی، برویم، قاعدتا عرضه ارزهای بلوکه‌شده و ارزهای خانگی به بازار افزایش خواهد یافت و احتمالا شاهد کاهش نرخ ارز در ابتدا در کانال ۲۲ هزار تومان و در نهایت تا ۲۰ هزار تومان خواهیم بود.

وی افزود: اینکه دلار ۲۰ هزار تومانی چقدر دوام داشته باشد مشخص نیست اما بازار ساز هم سعی می‌کند بازار را به سمت تک‌نرخی شدن پیش ببرد و دلار نیما نیز روند کاهشی پیدا می‌کند و این می‌تواند روی ارزش جایگزینی و میزان فروش شرکت‌های صادرات محور اثرگذار باشد و تاثیر منفی روی سهم‌های دلاری محور بگذارد.

به گفته صادقین، در بسیاری از گروه‌های دلاری و صادراتی بخش قابل توجهی از فروش‌ها با هزینه‌های ثابت و تخفیف‌های زیادی انجام می‌گرفت و شرکت‌ها با همه توان خود نمی‌توانستند صادرات انجام دهند که با برداشته شدن تحریم‌ها این امر انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این تلقی استباه بازار است که با کاهش نرخ ارز، بازار را نزولی تماما می‌بیند، تصریح کرد: مثلا خدمات بندری و دریایی حجم خدمات‌شان افزایش می‌یابد، در گروه بانکی و بیمه‌ای فعالیت‌های جدیدی ایجاد و سودهای جدیدی شناسایی می‌شود و دستاوردها بیشتر خواهد شد و در کل تکلیف بازار مشخص می‌شود.

کد خبر 3126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =