استفاده از الگوریتم در روزهای اخیر عیان است

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص معاملات الگوریتمی و شایعه استفاده از آن در روزهای اخیر گفت: الگوریتم ابزاری جدیدی است و در کل گسترش ابزارهای نوین به نفع بازارسرمایه است اما در صورتی که تمامی سرمایه‌گذاران بتوانند از آن استفاده کنند نه تنها حقوقی‌های بازارسرمایه. استفاده از معاملات الگوریتمی این روزها در بازارسرمایه عیان است و قیمت سهام در یک بازده حبس شده که این مهم امری اشتباه به حساب می‌آید چرا که بازارهای مالی جای ثبات نیست و بلکه باید دارای روند باشد.

**ایراد ساختاری شاخص‌کل

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص این مهم که چرا در روزهای اخیر پرتفو سهامداران ریزش بیشتری را نسبت به شاخص کل داشته است، تشریح کرد: این اتفاق به دلیل ایراد ساختاری شاخص کل است و این نکته بارها توسط کارشناسان ذکر شده است اما بازارساز علاقه‌ای به گوش دادن نکات ندارد.

وی ادامه داد: شاخص‌کل وضعیت کلی بازار را به خصوص در زمان ریزش منعکس نمی‌کند و به عبارتی سودهایی که به عنوان DPS پرداخت می‌شود، افزایش سرمایه شرکت‌ها و عرضه‌اولیه‌ها همگی رسوب می‌کنند و به عنوان رشد شاخص تلقی می‌شوند.

او در خصوص معاملات الگوریتمی و شایعه استفاده از آن در روزهای اخیر گفت: الگوریتم ابزاری جدیدی است و در کل گسترش ابزارهای نوین به نفع بازارسرمایه است اما در صورتی که تمامی سرمایه‌گذاران بتوانند از آن استفاده کنند نه تنها حقوقی‌های بازارسرمایه.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: استفاده از معاملات الگوریتمی این روزها در بازارسرمایه عیان است و قیمت سهام در یک بازده حبس شده که این مهم امری اشتباه به حساب می‌آید چرا که بازارهای مالی جای ثبات نیست و بلکه باید دارای روند باشد.

**عاقبت استفاده از الگوریتم

به عقیده حق‌شناس در صورت تداوم معاملات الگوریتمی سرمایه‌گذاران خسته می‌شوند و در نتیجه آن شاهد فشار فروش بالا خواهیم بود.

وی درخصوص دلیل حبس قیمت‌ها و استفاده از معاملات الگوریتمی بیان کرد: دلیل این امر فراتر از بازارساز است و به سیاست‌های اقتصادی دولت باز می‌گردد و به عبارتی این روزها دولت دوست دارد تمامی بازارها را راکند کند.

**شاخص کل در چه کانالی باز می‌گردد؟

او در خصوص پیشبینی روند بازارسرمایه در روزهای آتی عنوان کرد: انتظار ریزش بیشتری برای شاخص‌کل وجود ندارد و سطح ۲ میلیون و ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد کانالی است که می‌توان به برگشت شاخص‌کل به سمت مثبت امیدوار بود.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه شاخص کل علاوه بر سطوح ذکر شده می‌تواند از کانال نزولی خودنیز به سمت مثبت بازگردد اما مثبت شدن شاخص کل نمی‌تواند وضعیت کلی بازارسرمایه را نشان دهد.

به عقیده حق‌شناس شاخص کل بورس در میان مدت به سطح ۲ میلیون و ۹۰۰ تا ۳ میلیون واحد خواهدرسید.

**بررسی صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به اینکه باتوجه به سیاست‌های کلی دولت، صنایع کوچک بازار و صنایعی که از حوزه قیمت‌گذاری دستوری دور هستند(صنایع ریالی) مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت، بیان کرد: دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌های بزرگ موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران به سمت صنایع کوچک‌تر سوق پیدا کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 31768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =