احتمال ریزش ۱۵ درصدی شاخص و سه محرک لازم برای بازگشت بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام سه محرک اصلی برای بازگشت بورس روی ریل صعودی، احتمال دادند شاخص ۱۵‌ درصد دیگر ریزش داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی معاملات در روزهای اخیر، سه محرک اصلی را عامل بازگشت بورس روی ریل صعودی دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد احتمال دادند بازار طی هفته جاری روند نوسانی منفی بگیرد و از شاخص ۱۵‌ درصد دیگر ریزش داشته باشد.

رضا سلیم: بازار روزهای بسیار سخت و دلهره‌آوری را تجربه می‌کند. جو بی‌اعتمادی طی چندین هفته رسوخ کرده و سرتاسر اتمسفر بازار را فرا گرفته‌ است. به‌طوری‌که ورود و خروج پر ابهام خودرو به بورس‌کالا و مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و مواردی از این دست بازار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد.

هفته گذشته بیش از ۴‌ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد و این کوچ نقدینگی در روزهای ابتدایی هفته چهارم تیر نیز ادامه‌دار بود. از این‌رو می‌توان انتظار داشت سرمایه‌ گذاران آرایش پرتفوی را به سمت سهم‌های کوچک‌تر سوق بدهند.

در شرایط فعلی گزارش‌های یک و سه‌ ماهه و نرخ ارز می‌تواند سه محرک اصلی بازار برای بازگشت روی ریل صعودی باشد. به‌طوری‌که بازار خسته و بی‌جان با چشمانی نیمه بسته تغییرات نرخ ارز را به‌شدت دنبال می‌کند و در صورت تغییر محسوس در نرخ ارز می‌توان امیدی برای حرکت صنایع کامودیتی‌محور بازار متصور بود.

از طرفی افزایش غیرقابل‌ انکار فروشندگان در روزهای گذشته را می‌توان به شکسته‌ شدن کف حمایتی سال ‌۹۹ نسبت داد. بنابراین به‌ نظر می‌رسد بازار در ادامه هفته روند نوسانی منفی بگیرد.

بیش‌ واکنشی بازار سرمایه

محمد خبری‌زاد: بازار دچار بیش‌ واکنشی شده و نشانه‌هایی که از سیاست گذار به بازار سرمایه می‌رسد سرمایه‌گذار را نگران کرده است. با وجود اینکه وضعیت سود سهام و دورنمای تکنیکال و بنیادی بازار مثبت است سهامداران در حال خروج از بازار هستند و به نظر حق هم دارند. رفتار سیاست گذار و دولت برای سرمایه‌گذار نگران‌کننده است و دولت نیز در فضای بازار سرمایه خودزنی می‌کند. 

۹۰‌ درصد بورس ایران دولتی و شبه‌ دولتی است و سهامداران اصلی شرکت‌های بورس یا نهادهای دولتی و خصولتی هستند یا صندوق‌های بازنشستگی. سهامدار خرد وقتی می‌بیند با وجود این دولت به خود هم در بازار سرمایه رحم نمی‌کند از ماندن در بازار سرمایه می‌ترسد.

هفته گذشته اکثر کارشناسان نسبت به توقف روند منفی و رسیدن بازار سرمایه به تعادل خوش‌بین بودند. با وجود این همچنان اخباری به بازار سرمایه مخابره می‌شود که گویی افت بیش از حد بازار سرمایه خلاف خواسته دولت نیست. تداوم روندها چه مثبت و چه منفی افراد بیشتری را جذب می‌کند و این ترس بر بازار سرمایه سایه افکنده است. دورنمای تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه مطلوب است و به نقاط ارزنده‌ای رسیده است اما متاسفانه رفتارهای دولت به نحوی است که سهامدار این احتمال را می‌دهد سودهای نهفته در سهام ارزنده نیز با یک دستورالعمل جدید از بین برود.

دیروز دو خبر منتشر شد که یکی از آنها مثبت و دیگری منفی است. خبر مثبت انتشار اوراق تبعی بود و از منابع ۵ هزار میلیارد توانی برای حمایت از بازار سرمایه استفاده می‌شود اما در مقابل خبر بدی نیز منتشر شد که از احضار مدیران عامل پنج شرکت بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی با اتهام گران‌ فروشی خبر می‌داد.

مگر قیمت را چه کسی تعیین می‌کند؟ بانک مرکزی محصولات شرکت‌های صادراتی را با دلار ۴۲‌ هزار تومان از آنها می‌خرد و در بورس‌کالا نیز فروش بر اساس رقابت انجام می‌شود. در چنین شرایطی چطور ممکن است گران‌ فروشی اتفاق افتاده باشد؟ به کار بردن چنین الفاظی و افتادن چنین اتفاقاتی آن هم در این شرایط بازار سرمایه واقعا خطرناک است و باعث می‌شود حتی کارشناسان خوش‌بین به بازار نیز در صورت ادامه این وضعیت عطای بازار را به لقای آن ببخشند.

البته این احتمال نیز وجود دارد این مصاحبه قدیمی باشد و انتشار آن در این زمان شیطنت رسانه‌ای اما انتشار این اخبار به شدت منفی یکی پس از دیگری بازار سرمایه را بحران‌زده کرده است.

در میان این اخبار منفی، خبر صندوق توسعه خوش بود که باید سریعا اجرایی شود. هلدینگ‌های زیادی وجود دارند که در این وضعیت هر روز از ارزش شرکت‌ های آنها کاسته می‌شود. این شرکت‌ها باید پای کار بیایند و از سهام حمایت کنند. تا جایی ریزش روند بازار است و نباید در آن دستکاری شود اما الان نیاز است این هلدینگ‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و... که بخش زیادی از بازار سرمایه را شامل می‌شوند از سهام حمایت کرده و به بازار پول تزریق کنند.

بازار سرمایه سال ۹۹ تصادف بدی کرد و به کما رفت اما از آبان سال گذشته آرام‌آرام در حال بهبود بود و در اردیبهشت مجددا بیهوش شد و حالا احتیاج به کمک دارد. این اتفاق باید توسط هلدینگ‌ها صورت بگیرد و اگر حمایت نکنند به راحتی ۲۵‌ درصد دیگر از پرتفوی تحت مدیریت و ثروت آنها کاسته می‌شود. اگر این روند ادامه‌دار باشد از نماگر بازار سرمایه هم ۱۵‌درصد کاسته خواهد شد. این در حالی است که در شرایط فعلی نیز ارزش پرتفوی سهامداران معادل شاخص ۵. ۱ میلیون واحدی برآورد می‌شود.

کد خبر 31985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =