گزارش شرکت‌ها هم نتوانست رنگ سبز را به بورس برگردانند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان ‌اینکه با انتشار صورت‌های مالی خوب شرکت‌ها همچنان شاهد هیجان و ترس در بازار هستیم، گفت: دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های خلع‌الساعه سبب شده تا فضای بازار مملو از ترس و هیجان شود و سرمایه‌گذاران امیدی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را نداشته باشند اما اقداماتی همچون انتشار اوراق تبعی و عواملی این چنینی میتواند کمی به رشد بازار کمک کند.

مصطفی بیاتی - مدیر سرمایه‌گذاری صندوق ثمین در خصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: مشکل این روزهای بازار سرمایه قبل از هرچیزی به عدم اعتماد و ترس سرمایه‌گذاران از سیاست‌های دولت بازمیگردد.

** افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم هیچ گونه رفتاری مبنی بر یک استراتژی بلند مدت و حمایت از بورس به چشم نخورده است و تنها شاهد دستورالعمل‌های یک شبه بوده‌ایم، ادامه داد: این روند در ماه‌های گذشته تشدید یافته و با قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ابلاغی سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.

 این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌ها در شرایط ایده‌آل و سوددهی قرار دارند اما این نگرانی وجود دارد که با دستورالعمل‌ها و قانون‌گذاری‌های ناگهانی همه چیز از بین برود، به این خاطر بسیاری به آینده این بازار امیدی ندارد.

 بیاتی افزود: این ترس در کنار کمبود نقدینگی و رکودی که در فضای کلان اقتصاد حاکم است باعث شده این روزها شاهد یک روند ریزشی و دور از انتظار در بازار سرمایه باشیم.

وی با اشاره به اینکه گزارشات منتشر شده از شرکت‌ها موجب شد تا هیجانات ناشی از عوامل اقتصادی کمی فروکش کند تا یک روند واقعی در بازار شکل گیرد، اظهار کرد: ما شاهد گزارشات خوب در اکثر صنایع بودیم این امر سبب شد تا سرمایه‌گذاران آگاه شوند بورس در شرایط چندانی بدی نیست.

** انتشار اوراق تبعی امری مثبت برای بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اقداماتی همچون انتشار اوراق تبعی و سایر ابزارهای حمایتی در این شرایط موجب حمایت از بازار شده و ترس و هیجان را کنترل میکند، گفت: این‌گونه اقدامت در شرایطی که اکثر سهم‌ها ارزنده و کم ریسک هستند یک اقدام مثبتی برای بازار سرمایه است.

بیاتی در پایان تاکید کرد: ولی در نهایت چیزی که روند بلند مدت بازار سرمایه را تعین میکند سیاست‌های کلان دولت است که یک اعتماد و آرامشی را به فضای بازار برمیگرداند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =