هرچند فضای بازار یاری نمیکند، اما زمان تحلیل کردن است

بازگشایی چند نماد در منفی ۳۰درصد و بالاتر، نشان داد که اگر دامنه نوسان برداشته شود شاهد افت دسته جمعی بخش مهمی از بازار خواهیم بود به نحوی که شاخص کل را به زیر یک میلیون واحد هدایت می‌کند. اینکه برای دولت شاخص یک میلیون واحدی اهمیت دارد یا خیر را نمی‌توان گفت اما این گشایش‌ها به معنی ریزشی بزرگ در شاخص تلقی می‌شود.   نهاد ناظر نیز در یک دوراهی بزرگ مانده است. از یک طرف با گذشت زمان بخشی از نمادها که کم تعداد هم نیستند، به تعادل نرسیده‌اند و بار روانی منفی ایجاد کرده‌اند، از طرف دیگر بازگشایی بدون محدودیت این نمادها منجر به تشدید ترس و سرایت آن به کلیت بازار می‌شود و طبعا اعتراض بخشی از بازار را پدید می‌آورد.

در اوج تضاد آرا
 
به گزارش بیداربورس، با این حال باید پذیرفت که تزریق منابع جدید به بازار هم زمان با اجرای راهکارهایی در جهت برداشتن یا کاهش حجم مبنا یا بازکردن دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا، می‌تواند به تعادل بخشی کمک کند اما باید بدانیم که نهاد ناظر در آینده نزدیک، مجبور می‌شود که یکی از این راه‌ها را انتخاب کند. طبعا هر تصمیمی از سوی سازمان بورس با انتقادهایی همراه می‌شود اما فضا به نحوی است که به نظر دیپلماسی جواب نمی‌دهد. در اوج تضاد آرا هستیم و نمی‌توان به یک جمع‌بندی رسید.

سرمایه‌گذاران چه کنند؟
 
آنچه سرمایه‌گذاران بهتر است انجام دهند این است که ببینید اولا بازدهی منفی نماد قفل در صف فروش طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر چه میزان بوده، ثانیا ببینند که آیا بر اساس مبانی تحلیلی این نمادها ارزنده هستند یا خیر، ثالثا توجه کنند که آیا نمادهایی که پتانسیل مشابه داشته‌اند، افت بیشتر کرده‌اند یا خیر.  
پاسخ به سوالات فوق، سرمایه‌گذار را به این جمع بندی می‌رساند که باید چه واکنشی نشان دهد. اگر نماد غیر ارزنده‌ای، افت اندکی طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر داشته، استراتژی فروش آن نماد و جایگزین کردن با نمادی است که افت قیمتی زیادی داشته و حالا در نقطه ارزندگی قرار گرفته است. هرچند فضای بازار یاری نمی‌کند اما هم‌اکنون، وقت تحلیل کردن است.

کد خبر 3224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =