تسریع در روند تامین مالی با تجدید ارزیابی دارایی‌ها

صفری گفت: شرکت‌ها عموما به منظور تامین مالی، وثایقی ارائه می‌دهند و در صورت تجدید ارزیابی ، ارزش دارایی‌ها واقعی‌تر شده و همین امر بر روند تامین مالی تاثیر مطلوب‌تری خواهد داشت.

به گزارش بیداربورس محمد صفری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی، در رابطه با مزایای تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی‌ها، اظهار کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها در اصل به معنای بروز کردن ارزش دارایی‌ها است ، عموما در کشورهایی همانند ایران که تورم افسار گسیخته ای را تجربه می‌کنند بعد از مدتی ارزش تاریخ دارایی‌ها به نسبت ارزش روز کمتر نشان داده می‌شود.

او افزود: با وجود به روز بودن ارزش بدهی‌ها، در حال حاضر ارزش دفتری صورت مالی شرکت‌ها قابل اتکا نیست همین امر موجب عدم اتکای به حقوق سهامداران می‌شود.

صفری گفت: طبق استاندارد شماره ۱۱ حسابداری ایران تجدید ارزیابی شامل دارایی‌های ثابت، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و دارایی زیستی مولد است اما در حال‌حاضر براساس پیشنهادی که سازمان بورس به منظور تهیه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه کرده تجدید ارزیابی معطوف به سه مورد مذکور نخواهد بود. و تمامی دارایی‌ها را در بر می‌گیرد.

او گفت: به هر میزان که اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها بروزتر باشد برای ذینفعان ( سرمایه‌گذاران و سهامداران ) قابل اتکاتر و با ارزش‌تر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی تصریح کرد: وثایقی که شرکت‌ها عموما به منظور تامین مالی ارائه می‌دهند در صورت تجدید ارزیابی ، ارزش دارایی‌ها واقعی‌تر شده و همین امر بر روند تامین مالی تاثیر مطلوب‌تری خواهد داشت.

صفری گفت: در فضای کلی اقتصاد نیز با بروز رسانی اطلاعات مالی از سوی شرکت‌ها امکان تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی در پایان بیان کرد: در کنار در خواست سازمان بورس به مجلس به منظور درج مسئله تجدید ارزیابی دارایی‌ها در برنامه هفتم توسعه می‌بایست مسئله‌ای چون مالیات نیز بیان شود، زیرا شرکتی که تجدید ارزیابی انجام می‌دهد مطابق قانون مازاد استهلاک آن معافیت مالیاتی برای شرکت ایجاد نمی‌کند، شرکت‌ها باید بداند که در صورت انجام امر مذکور به لحاظ مالیاتی چگونه‌ با آن‌ها برخورد خواهد شد.

منبع: سنا
کد خبر 32456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =