۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
چگونه وام ازدواج بگیریم؟

بانک مرکزی به سوالات مرتبط در زمینه نحوه ثبت‌نام و دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پاسخ داد.

به گزارش بیداربورس، بانک مرکزی اعلام کرد که ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج صرفا از طریق سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج به آدرس ve.cbi.ir و به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. در همین خصوص، سوالات متداول و پاسخ‌های تشریحی در این حوزه برای آگاهی عموم منتشر شده که بدین شرح است:

- نحوه ثبت نام وام ازدواج چگونه است؟

ثبت‌نام وام ازدواج صرفا با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج به آدرس ve.cbi.ir  امکان‌پذیر است.

- برای ثبت‌نام وام ازدواج هزینه‌ای دریافت می‌شود؟

خیر. ثبت‌نام در سامانه ve.cbi.ir کاملا رایگان است و متقاضیان می‌توانند وارد سایت شده و ثبت‌نام کنند.

- چه مدارکی برای ثبت‌نام لازم است؟

با توجه به اتصال سامانه تسهیلات ازدواج به ثبت‌احوال در زمان ثبت‌نام، نیاز به بارگذاری هیچ‌گونه مدرکی نیست و صرفا اطلاعات فرد باید وارد سامانه شود.

- چگونه می‌توان وضعیت ثبت‌نام‌شده در سامانه ازدواج را پیگیری کرد؟

متقاضی می‌تواند با مراجعه به آدرس ve.cbi.ir در قسمت «مشاهده وضعیت» از آخرین وضعیت وام خود مطلع شود.

- برای دریافت وام ازدواج ارائه مداک نظام وظیفه لازم است؟

خیر. درخصوص وام ازدواج، خدمت وظیفه عمومی مستثنی می‌باشد و متقاضیان می‌توانند تسهیلات ازدواج را دریافت کنند.

- آیا می‌توان ثبت‌نام انجام‌شده در سامانه وام ازدواج را ویرایش کرد؟

بله. این امکان با مراجعه به قسمت «ویرایش ثبت نام قبلی» در سامانه ve.cbi.ir وجود دارد.

- هنگام ثبت نام اولیه، مشخصات متقاضیان به اشتباه درج گردیده ، لیکن ثبت نام در سامانه انجام شده است برای اصلاح مشخصات چگونه می‌توان عمل کرد؟

در زمانی که متقاضی ثبت نام اولیه انجام داده می تواند با مراجعه به قسمت ویرایش ثبت نام قبلی نسبت به اصلاح مشخصات خود اقدام کند. لازم به ذکر است در صورت انجام تغییر در بانک می باید ثبت نام قبلی حذف و نسبت به ثبت نام جدید اقدام شود. لازم به ذکر است تغییر در شعبه انتخابی موجب تغییر جایگاه متقاضی در صف برای تعیین شعبه خواهد شد.

- اگر متقاضی کد رهگیری خود را فراموش کرده باشد، چگونه می‌تواند مجدد کد رهگیری دریافت کند؟

با مراجعه به سامانه وام ازدواج به آدرسve.cbi.ir در قسمت «بازیابی و چاپ کد رهگیری» می‌توان نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کرد.

- اگر متقاضی در زمان ثبت نام و پر کردن فرم مربوطه در پایان مراحل مربوطه موفق به دریافت کدرهگیری نشده است به چه صورت می تواند این کد را دریافت کند؟

متقاضی می تواند با مراجعه به قسمت بازیابی کدرهگیری و وارد کردن مشخصات مربوطه در قسمت های مشخص شده نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کند.

- مراحل دریافت وام ازدواج چیست؟

در مرحله اول متقاضی باید به سامانه ve.cbi.ir مراجعه کند. سپس اطلاعات خواسته ‌شده را در این سامانه وارد کند. اطلاعات واردشده با سامانه ثبت‌احوال مطابقت داده می‌شود و پس از تایید، فرد متقاضی به سرپرستی بانک منتخب در استان معرفی می‌شود. سرپرستی بانک مربوطه  نیز فرد را به شعبه معرفی کرده و پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود. متقاضی پس از دریافت پیامک می‌تواند به شعبه تعیین شده مراجعه کرده و پس از پذیرش در شعبه مدارک خود را تکمیل و تحویل دهد.

پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین معتبر، بانک موظف است وام درخواستی فرد را طی ۱۰ روز به حساب ایشان واریز کند.

- زمان تعیین شعبه از سوی بانک چند روز است؟

براساس مفاد بسته نظارتی ‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

- فرد متقاضی وام ازدواج می‌تواند بانک و شعبه موردنظر خود را انتخاب کند؟

بله. فرد متقاضی در زمان ثبت‌نام می‌تواند نام بانک و شعبه پیشنهادی خود را درج کند. 

- میزان وام متعلق به زوجین چقدر است؟

براساس مفاد قانون بودجه سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۱۳۹۸ بوده است مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان است. 

- مدت بازپرداخت وام ازدواج چقدر است؟ 

براساس مفاد قانون بودجه سال جاری دوره بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله است.

- وام ازدواج برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال چقدر است؟ 

وام ازدواج برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان است.

- در صورتیکه برای بانکی جدید ثبت نام کرده اما با بانک قبلی خود به توافق رسیده باشم و قرار است این بانک تسهیلات ازدواج را به بنده پرداخت کند، چطور می توانم ثبت نام جدید خود را حذف کنم؟

اگر در بانک جدید تاکنون تعیین شعبه نشده باشید می توانید با مراجعه به قسمت حذف ثبت نام، ثبت نام قبلی خود را حذف کند.

- شرایط لازم برای ضامن در زمان اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کدام است؟

به منظور تأمین رکن ضامن بانکها و موسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های وی یا تنها یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام کنند.

براساس مفاد بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

- آیا ثبت نام ازدواج از طریق پست امکان پذیر است؟

خیر، متقاضی صرفاً از طریق سامانه ve.cbi.ir امکان ثبت نام دارد.

- آیا پس از گذشت تاریخ انقضای تعیین شعبه امکان تمدید مهلت وجود دارد؟

با توجه به محدودیتهای موجود بانک ها قادر به تمدید مهلت مراجعه برای متقاضیان نبوده و متقاضیان ملزم می باشند پس از تعیین شعبه از سوی بانک عامل، حداکثر ظرف ۱۲ روز کاری به شعبه تعیین شده مراجعه کنند.

- آیا برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ثبت نام یکی از زوجین کافی است؟

خیر، از آنجا که زوج و زوجه هر کدام دارای شخصیت حقیقی مستقل هستند، می باید به طور جداگانه ثبت نام و کد رهگیری دریافت کنند. کد رهگیری برای شماره تلفن همراهی که به نام شخص ثبت بوده و در سامانه وارد شده پیامک می‌شود.

- آیا برای اخذ تسهیلات ازدواج، داشتن عقد نامه رسمی صادر شده از دفتر خانه‌های ازدواج و طلاق الزامی است؟

بلی. در زمان مراجعه به شعبه برای ارائه مدارک، ارائه عقدنامه رسمی الزامی است.

- آیا تسهیلات ازدواج برای دومین بار پرداخت می‌شود؟

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی گردد و هر فرد تنها یکبار می تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

- آیا مابه التفاوت تسهیلات ازدواج به متقاضیانی که در ازدواج اول خود از تسهیلات کمتری نسبت به مبالغ فعلی استفاده کرده‌اند و مجداً ازدواج می کنند تعلق می‌گیرد؟

خیر- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج صرفاً یکبار و با رعایت قوانین و مقررات مندرج در قانون بودجه سنواتی پرداخت می شود.

- آیا تسهیلات ازدواج به ازدواج دوم تعلق می‌گیرد؟

در صورتیکه که متقاضی در ازدواج اول خود تسهیلات دریافت نکرده باشد می تواند در ازدواج بعدی با رعایت سایر شرایط و مقررات مربوطه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کند.

- آیا استفاده از تسهیلات ازدواج، محدودیت حداکثر سن دارد؟

بله، به افراد بالای ۵۰ سال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق نمی گیرد.

- حداقل سن جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج چند سال است؟

برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی.

- آیا تسهیلات ازدواج به افراد کمتر از ۱۸ سال تعلق می‌گیرد؟

بله، در ابتدا زوج و زوجه هر کدام به تنهایی در سامانه ازدواج ثبت نام می کنند و پس از تعیین شعبه و طی مراحل مربوطه تسهیلات ازدواج به ولی یا قیم قانونی وی پرداخت می شود.

- پس از ثبت نام متقاضی و عدم مراجعه به موقع به شعبه تعیین شده، در صورت حذف مشخصات آیا فرد می تواند مجدداً ثبت‌نام کند؟

بلی متقاضیان می توانند با رعایت قوانین و شرایط مندرج در دستورالعمل سامانه و با مراجعه به قسمت ثبت نام جدید اقدام به انتخاب بانک جدید کنند.

- آیا متقاضی پس از ثبت نام برای یک بانک می تواند ثبت نام خود را باطل و برای یک بانک دیگر ثبت نام کند؟

چنانچه متقاضی از سوی بانک تعیین شعبه شده باشد و متقاضی به مدت ۱۲ روزکاری به شعبه مورد نظر مراجعه نکند، شخص از سامانه بانک مربوطه حذف شده و می تواند مجدداً ثبت نام کند. ولی اگر متقاضی تعیین شعبه نشده باشد می باید از قسمت «حذف ثبت نام» نسبت به حذف ثبت نام قبلی خود اقدام و سپس در قسمت «ثبت نام جدید» اقدام به ثبت نام و بانک دیگری را انتخاب کند.

- پس از پذیرش متقاضی از طرف بانک، چه مدت زمانی برای تکمیل مدارک در نظر گرفته شده است؟

متقاضی پس از پذیرش از طرف بانک، حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز کاری فرصت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز بانک اقدام کند. بدیهی است پس از گذشت فرصت مذکور و عدم تکمیل مدارک مربوطه از سوی متقاضی، نام وی از سامانه ازدواج حذف می شود تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور فراهم شود. براین اساس، متقاضیان مذکور، با رعایت سایر شرایط سامانه ازدواج می توانند در صورت تمایل و واجد شرایط بودن، نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام کنند.

- مبلغ تسهیلات ازدواج برای ایثارگران چه مقدار است؟

براساس مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که طی آن مقرر شده است «تسهیلات بانکی (وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان برای یک نوبت به میزان دو برابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرض‌الحسنه تعیین می‌گردد» 
بر این اساس تسهیلات مذکور برای خانم‌های مشمول تسهیلات ایثارگری کمتر از ۲۳ سال و آقایان مشمول تسهیلات ایثارگری کمتر از ۲۵ سال مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان و برای سایر مشمولین مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان است.

- ایثارگری فرد متقاضی چگونه محرز می‌شود؟

حسب استعلام برخط از بنیاد شهید و امور ایثارگران که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعبیه شده است، وضعیت ایثارگری فرد متقاضی وام ازدواج تعیین می‌شود. لیکن افرادی که مشمول ماده ۵۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می باشند در زمان ثبت نام می باید نسبت به اعلام موضوع اقدام کنند.

- بنده مشمول تسهیلات ازدواج ایثارگران می شوم لیکن پس از مراجعه به بانک و استعلام توسط شعب وضعیت سهمیه ایثارگری ندارد، نمایش داده می شود چه کار باید انجام دهم؟

در صورتیکه به شعبه مراجعه نموده و استعلام وضعیت ایثارگری برای شما منفی نمایش داده شد و شما جزو مشمولین قانون خدمات رسانی به ایثارگران (صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشید می باید با مراجعه به یکی از مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و یا شهرستان خود نسبت به ثبت اطلاعات خود در سیستم سجایا بنیاد شهید اقدام کرده و مجدداً به شعبه تعیین شده جهت بهره مندی از تسهیلات موصوف مراجعه کنند.

- در زمان ثبت نام اگر در قسمت ایثارگری به اشتباه وضعیت «ندارد» را ثبت کرده باشم و تعیین شعبه شده باشم چطور می‌توانم آن را اصلاح کنم؟

در زمان تعیین شعبه و مراجعه به شعبه موضوع را به مسئول مربوطه منعکس کرده و حسب استعلام برخط از بنیاد شهید، که در سامانه تعبیه شده است، وضعیت ایثارگری شما تعیین خواهد شد.

- در صورتی که در سامانه ازدواج وضعیت ایثارگری را به اشتباه انتخاب کرده باشیم یا استعلام سامانه وضعیت ایثارگری را ندارد نشان دهد، آیا می توانیم معرفی نامه کتبی از مرکز بنیاد شهید برای بانک تهیه کنم؟

خیر. استعلام وضعیت ایثارگری متقاضیان مشمول صرفاً از طریق گزینه استعلام برخط در سامانه ازدواج امکانپذیر است.

- علت عدم امکان ثبت نام در سامانه ازدواج در بانکی خاص برای یک استان مشخص چیست؟

در صورت اتمام اعتبار بانک های یک استان و یا افزایش بیش از حد مراجعین به بانک مذکور در استان مورد نظر، امکان ثبت‌نام برای متقاضی جدید میسر نیست. لذا متقاضی می بایست در فرصت های بعدی برای ثبت نام به سامانه مراجعه یا بانک های دیگر در سامانه ازدواج را انتخاب کند.

- فرصت ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج، جهت دریافت وام ازدواج حداکثر چه مدت است؟

حسب قانون بودجه سالجاری متقاضیانی که تاریخ وقوع عقد آنها از تاریخ ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۸ به بعد باشد، امکان ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند.

آیا با توجه به گذشت بیش از ۲۴ ماه از زمان وقوع عقد می توانم جهت ثبت نام و دریافت قرض الحسنه ازدواج اقدام کنم؟

بلی، به استناد مفاد قانون بودجه سال جاری، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۸ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می شود.

اینجانب در هفته قبل ثبت نام کرده ام لیکن شعبه مورد نظر از سوی سایت مشخص نشده است؟

این امر هنگام مراجعه همزمان تعداد زیادی از متقاضیان ازدواج به سایت ازدواج اتفاق می‌افتد که با توجه به کثرت متقاضیان در مقاطع مختلف و محدودیت منابع قرض الحسنه بانکی، تعیین شعبه از سوی بانک عامل برای متقاضیان صورت خواهد پذیرفت.

- با توجه به ثبت نام در سامانه و تایید کدملی، بانک عامل نسبت به تعیین شعبه اقدام نکرده است؟

با توجه به ثبت نام متقاضیان در سامانه مذکور، تعیین شعبه متقاضیان براساس تاریخ ثبت نام آنها انجام می پذیرد و گاهاً به علت کثرت متقاضیان در سامانه قرض الحسنه ازدواج و همچنین محدودیت منابع بانکی تعیین شعبه با توجه به جذب منابع بانکی انجام می شود.

لازم به ذکر است متقاضیان در صورت بروز مشکل می توانند با مراجعه یا تماس با سرپرستی بانک منتخب در استان مربوطه در خصوص رفع مشکل اقدام کرده یا با شماره تلفن ۲۷۰۶ روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفته و پس تعیین شعبه با مراجعه به بانک مذکور برای تشکیل پرونده و طی مراحل مربوطه نسبت به اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام کنند.

- آیا ثبت نام هر یک از زوجین در دو بانک و یا دو شهر متفاوت امکان پذیر است؟

به منظور تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهتر است متقاضی و همسر وی در یک بانک و یک شهر ثبت نام کنند.

- آیا اینجانب به وکالت رسمی و محضری از طریق متقاضی مربوطه می توانم جهت دریافت تسهیلات ازدواج در سایت ثبت نام کرده و تسهیلات ازدواج آنان را وکالتاً دریافت کنم؟

جهت ثبت نام می بایستی تمام اطلاعات متقاضی در سـامانه درج شود لیکن در صورت دارا بودن وکالتنامه معتبر، وکیل می تواند برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه و تسهیلات را دریافت کند و پذیرش یا عدم پذیرش وکالتنامه به تشخیص بانک عامل است.

- آیا به عنوان متقاضی ساکن خارج از کشور می توانم جهت دریافت وام ازدواج ثبت نام کنم؟

بلی. با توجه به اینکه در داخل یا خارج از کشور عقد نموده باشید در زمان ثبت نام، گزینه متناسب را انتخاب کرده و ثبت نام را در سامانه انجام دهید. لیکن پس از تعیین شعبه می باید فرد متقاضی به شعبه مراجعه و برای دریافت تسهیلات خود اقدام کند. در صورت پذیرش بانک عامل وکیل یا نماینده قانونی متقاضی نیز با ارائه وکالتنامه معتبر می تواند جهت تشکیل پرونده به بانک مراجعه کند.

- آیا به عنوان متقاضی که در خارج از کشور ازدواج کرده ام، می توانم برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کنم؟

بلی. در صورتیکه که متقاضی خارج از کشور عقد کرده باشد می تواند با ارائه گواهی ازدواج که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده و ممـهور به مهر کنسولگری ایران نیز باشد (که به عنوان سـند ازدواج تلقی می‌گردد) و موارد مذکور در سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده باشد می‌تواند نسبت به ثبت نام اقدام کند. لازم به ذکر است در زمان ثبت می باید گزینه "اینجانب جزو اتباع خارجی بوده و یا در خارج از ایران ازدواج کرده ام " را انتخاب کند.

- آیا تسهیلات ازدواج به اقلیت های مذهبی تعلق می‌گیرد؟

بلی، ارائه اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسـمی توسـط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل‌ کشور مورد تایید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی شده و اینگونه متقاضیان نیز می توانند در سامانه ثبت نام و از تسهیلات بهره مند شوند. بدیهی است در زمان ثبت نام اینگونه متقاضیان می باید گزینه "اینجانب جزو اقلیت های دینی بوده و بصورت اقرارنامه ای ازدواج کرده‌ام " را انتخاب کنند.

- آیا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به اتباع خارجی تعلق می‌گیرد؟

به موجب قانون «اشخاصی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از کلیه‌ حقوقی که برای ایرانیان مقـرر اسـت بهره‌مند می‌شوند بر این اساس، اشخاص خارجی که تابعیت ایرانی تحصیل می‌نمایند علی‌الاصول از کلیه حقوق متعلق به اشخاص ایرانی‌الاصل بهره‌مند می‌شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در قوانین جاری حق اخذ تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از اشخاص دارای تابعیت اکتسابی ایرانی سلب نشده است، اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص موصوف با رعایت قوانین و مقررات مربوط، بلامانع است.

کد خبر 32946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =