۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
هیجان در مقابل رشد بازار!

فعالان بازار سرمایه درخصوص تغییرات دامنه نوسان، نظرات متفاوتی دارند، اما همه بر این باورند که شرایط بنیادی بازار خوب است و اگر مولفه‌های هیجانی از بین برود، بازار مثبت و رو به رشد خواهد بود.

به گزارش بیداربورس، بر اساس تصمیم جدید سازمان بورس قرار شد دامنه نوسان سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی از شنبه آینده به روال قبلی مثبت و منفی پنج درصدی برگردد؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه آن را عقب‌نشینی سازمان از تصمیم قبلی خود دانستند.
این تصمیم از شنبه آینده، ۲۵ اردیبهشت اعمال خواهد شد و علاوه بر آن حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمام شرکت‌های حاضر در بورس و بازار اول و دوم فرابورس به ۱.۵ میلیارد تومان و برای سهام حاضر در بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب یک میلیارد تومان، ۵۰۰ و ۳۵۰ میلیون سهم تغییر می‌کند.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که با تغییر در دامنه نوسان و اجرای نامتقارن آن توسط سازمان بورس، نقدشوندگی بازار تحت تاثیر قرار گرفت و صف‌های فروش زمان بیشتری را به خود اختصاص دادند.
در پی این تصمیم بسیاری از کارشناسان معتقدند که سازمان بورس از ابتدا تصمیم اشتباهی گرفته و اکنون نیز به این نتیجه رسیده و دامنه نوسان را به روال قبلی بازگردانده است.
این دسته از کارشناسان با انتقاد صریح از سازمان بورس، تصمیمات خلق‌الساعه و کارشناسی‌نشده را مهم‌ترین مشکل بازار عنوان کرده و معتقدند که این تصمیم‌ها در هیچ جای دنیا به این شکل اجرا نمی‌شود.
اما در این میان برخی کارشناسان نیز که تعدادشان کمتر است می‌گویند دامنه نوسان نامتقارن در دنیا و در ایران هم قبلا اجرا شده و موفق بوده، اما برخی از وعده‌هایی که از سوی دولت به سازمان بورس برای اجرای این طرح داده شده، به مرحله عمل نرسیده و در واقع سازمان بورس در این زمینه تنها مانده است.
تعدادی از کارشناسان نیز معتقدند که تصمیم سازمان بورس در آن زمان برای جلوگیری از ریزش پرسرعت شاخص بوده و از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که این کار مشکلاتی را برای نقدشوندگی ایجاد کند و این کار با آگاهی قبلی انجام شده است.
در میان نظرات مثبت و منفی کارشناسان در خصوص تغییرات دامنه نوسان، تمامی آن‌ها بر این باورند که بازار از لحاظ بنیادی و قیمتی در شرایط خوبی قرار دارد و اگر برخی فاکتورهای هیجانی، از بین برود، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت روند بازار مثبت و رو به رشد خواهد بود.
بسیاری از فعالان بازار سرمایه می‌گویند که حتی کاهش قیمت دلار نیز نمی‌تواند جلوی رشد بازار را بگیرد، چراکه از لحاظ مولفه‌های موثر اقتصادی، قیمت‌های بازار در کف خود قرار دارند و باید رشد کنند.
به این ترتیب می‌توان گفت که با توجه به ۱۰ مصوبه سازمان بورس که قرار است به زودی در بازار سرمایه اجرایی شود، احتمالا نقدشوندگی بازار و حجم پول نیز در بورس افزایش می‌یابد و می‌توان امید داشت که پس از دوره سقوط بازار، بورس تهران بار دیگر شرایط مثبتی را تجربه کند.

کد خبر 3304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =