واردات نفت چین از عربستان تا آخر تابستان پایین می‌ماند

تحلیلگران پیش‌بینی کردند واردات نفت چین از عربستان سعودی تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی، اندک خواهد ماند.

به گزارش بیداربورس، واردات نفت چین از عربستان سعودی و روسیه در پی کاهش تولید گروه اوپک پلاس، کاهش پیدا کرده است. بعلاوه، عربستان سعودی یک میلیون بشکه در روز از تولیدش را به طور داوطلبانه از ژوییه تا سپتامبر کاهش داده است.

طبق آماری که یکشنبه هفته جاری توسط گمرک چین منتشر شد، واردات نفت چین از عربستان سعودی در ژوییه، به ۵.۶۵ میلیون تن معادل ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۲ بود. واردات چین از عربستان سعودی در ژوییه در مقایسه با ژوئن، ۳۱ درصد و در مقایسه با ژوییه سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

شی جیاروئی، تحلیلگر نفت در شرکت مشاوره کالای «جی ال سی» اظهار کرد: انتظار داریم واردات نفت چین از عربستان سعودی، در سه ماهه سوم سال میلادی جاری روند کاهشی ملایمی داشته باشد.

واردات نفت چین از روسیه که یکی از اعضای اوپک پلاس و بزرگ‌ترین تامین‌کننده چین در سال جاری بوده است، در ژوییه حدود ۲۶ درصد کاهش یافت و به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسید زیرا تخفیف قیمت گرید نفتی اسپو به دلیل افزایش تقاضای داخلی و قوی ماندن واردات هند، پیوسته کاهش پیدا کرده است. همچنین مسکو متعهد شده است که صادرات خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش دهد تا بتواند تقاضای قوی‌تر پالایشگاه‌های داخلی را تامین کند.

چین در مواجهه با قیمت بالاتر فروش عربستان سعودی و روسیه، به دنبال خرید ارزان‌تر از تامین کنندگان دیگر بوده و همزمان، به برداشت از ذخایر فراوان خود اقدام کرده است.

عربستان سعودی، قیمت فروش رسمی گرید نفتی عرب لایت را در ژوییه به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رساند و قیمت‌ها را برای اوت و سپتامبر هم افزایش داد. تولید نفت این کشور تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس و کاهش اضافی تولید، به حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

طبق پیش‌بینی شرکت ورتکسا، بارگیری نفت عربستان برای چین در ماه اوت، بین ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز در اوت سال ۲۰۲۲ و میانگین ۱.۸۷ میلیون بشکه در روز تا نیمه اول سال ۲۰۲۳، کاهش نشان می‌دهد.

اِما لی، تحلیلگر بازارهای نفت چین در شرکت ورتکسا می‌گوید: اگر حجم تجارت نفت میان عربستان و چین در یک تا دو ماه آینده کاهش پیدا کند، متعجب نخواهم شد اما با توجه به این که دو کشور همکاری دو جانبه ای دارند و توافق عرضه جدید برای امسال، حجم خرید نفت چین از عربستان سعودی در بلندمدت، تثبیت خواهد شد.

کاهش واردات از عربستان سعودی و روسیه، فرصت را برای صادرکنندگان دیگر ایجاد کرده است.

محموله‌های نفت از برزیل به مقصد چین در ماه میلادی گذشته، بر مبنای سال به سال، ۱۶۷ درصد رشد کردند و به ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیدند و پالایشگاه‌های چین، سفارش بیشتری برای یک میلیون بشکه در روز نفت داده اند که در اوت به مقصد می‌رسد.

همچنین واردات از آنگولا در ژوییه، ۲۷ درصد نسبت به ژوئن رشد کرد و به ۵۴۷ هزار و ۵۸۱ بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته تحلیلگر شرکت «جی ال سی»، ایران صادرات نفت خام خود را افزایش داده و یک مزیت قیمتی بزرگ دارد. چین ممکن است واردات نفت بیشتری از ایران انجام دهد و بنابراین از سهم نفت وارداتی از عربستان سعودی، کاسته می‌شود.

کد خبر 33196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =