۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

زمان خریدن دولت برای فرار از نرخ خوراک

محمدعلی کریمی_کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری بانک شهر
زمان خریدن دولت برای فرار از نرخ خوراک

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه هنگامی که تصمیم‌گیری برای سیاست‌گذار سخت می‌شود، به ناچار از حربه‌ی گذر زمان استفاده می‌کند و به عنوان مثال این روزها در حالی شاهد جدال بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برگزاری جلسات، سخنرانی‌ها و شایعات هستیم که حدود 6 ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم.

محمدعلی کریمی، کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری بانک شهر، در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه عملکرد بازارسرمایه، همواره از حس سرمایه گذاران اثر گرفته است، خاطرنشان کرد: بازارسرمایه به دلیل اینکه تابع شرایط خاص اقتصادی کشور است، تاثیرپذیری از حس سرمایه‌گذاران در این بازار تشدید می‌شود.

او با اشاره به اینکه ابهام در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی و سیاسی، دو پهلو حرف زدن سیاست‌گذار و رگولاتور از ویژگی‌های اصلی مقامات کشور است، عنوان کرد: بر اساس تجربه هنگامی که تصمیم‌گیری برای سیاست‌گذار سخت می‌شود، به ناچار از حربه‌ی گذر زمان استفاده می‌کند و به عبارتی چند مسئول مختلف، هر کدام موضعی را اتخاذ کرده و ماه‌ها به جدل با یکدیگر می‌پردازند و به عنوان مثال این روزها در حالی شاهد جدال بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برگزاری جلسات، سخنرانی‌ها و شایعات هستیم که حدود 6 ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در پایان هفته گذشته پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، برگزار شد، عنوان کرد: در جلسات بورسی، هدف مثبت شدن بازارسرمایه و کمتر شدن نارضایتی سهامداران است، بنابراین اصل تصمیم‌گیری اقتصادی در این جلسات نسبت به مثبت شدن بازار اهمیت کمتری دارد؛ مثبت شدن امروز بازارسرمایه خرسندی سیاست‌گذار را در پی داشت چرا که هنوز نتیجه‌ای از این جلسه اعلام نشده اما بازار توانست مسیر خود را تغییر دهد و هدف اصلی سیاست‌گذار یعنی کاهش نگرانی راجع به بازارسرمایه محقق شد.  

کریمی در ادامه اظهار کرد: مجدد فضای ابهام برای بازارسرمایه وجود خواهد داشت، تا بار دیگر سوالات راجع به نرخ خوراک و وضعیت بورس زیاد شود و دوباره شاهد برگزاری جلساتی بدون نتیجه باشیم.

تفاوت‌های تصمیم‌گیری در بورس‌های جهان و ایران

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در بورس‌های بزرگ جهان، تشریح کرد: در این بورس‌ها، بازار قیمت‌ها را با توجه به شایعات و نظر کلی سرمایه‌گذاران، قیمت‌گذاری می کند (به اصطلاح بازار پرایس می‌شود)، سپس جلسه سیاست‌گذار برگزار می‌شود، بلافاصله بعد از جلسه، خروجی مشخص شده و اگر منطبق با نظرات قبلی سرمایه‌گذاران بود، بازار حرکتی نمی‌کند، چرا که قبلا این مهم را پرایس کرده است.

او اضافه کرد: اگر خروجی جلسه منطبق نبود، دارایی‌های مالی تغییر قیمت پیدا می‌کنند؛ اما در ایران، خروجی جلسه مشخص نیست، سپس شایعات جلسه درز می‌کند، و شایعات پرایس می‌شوند.

مثبت شدن بورس به واسطه شایعات

به گفته وی در حال حاضر شایعات فعلی نرخ خوراک اندکی پایین‌تر از قیمت اعلام شده قبلی یعنی 7 هزار تومان است، بنابراین شاهد دو یا سه روز مثبت در کلیت بازار خواهیم بود.

دیدگاه کارشناسان در خصوص روند آتی بورس

به گفته کریمی بازارسرمایه اصلاح خود را تکمیل کرده و اکنون به تثبیت رسیده است، اما در خصوص صعود بازار، در گفتگو با سرمایه‌گذاران بزرگ و مدیران سرمایه‌گذاری، متوجه سخنان متناقضی می‌شویم و برخی می‌گویند که بازار روند برگشتی خود را شروع کرده است اما از سویی برخی نیز اذعان دارند که برای برگشت بازار، زمان بیشتری نیاز است که بنده با گروه دوم موافق هستم چرا که بعد از موج کوتاه صعودی فعلی، استراحت در بازار محتمل است تا قوای بیشتری برای صعود بازار فراهم شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =