سهامداران ریسک‌گریز در نقش فروشندگان

بازار سرمایه در جریان معاملات روز سه‌شنبه نیز شاهد برتری خریداران بود. با این حال فشار فروش سهام به وضوح نسبت به روزهای گذشته بالاتر رفته بود. پیش بینی بورس از نگاه کارشناسان در آخرین روز هفته چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از تجارت نیوز نمودار تحرکات قیمتی بورس در روز سه‌شنبه نشان از آن دارد که خریداران کنترل بازار را در ابتدا در دست داشتند. این برتری اما تنها تا ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه ادامه داشت و پس از آن فروشندگان تحرکات منفی را آغاز کردند. این موضوع باعث شد تا شاخص کل، بخشی از رشد خود را پس داده و در نهایت دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۵۲ درصدی، معادل ۱۰ هزار و ۸۸۱ واحد، بر فراز ارتفاع دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

از سوی دیگر، شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش ضعیف‌تری داشت و با رشد ۰.۲۷ درصدی به ارتفاع ۷۰۷ هزار واحدی رسید.

**بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را ۶ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، نسبت به روزهای پیشین که بالاتر از تراز ۷ هزار میلیارد تومان بود، افت محسوسی را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند ماندگاری این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروریست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز سه‌شنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج ۲۱۰ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

خالص جریان ورود و خروج پول ، کاهش چشمگیری نسبت به معاملات روز دوشنبه را تجربه کرد. این موضوع نه به دلیل کاهش ورود پول بلکه به علت شناسایی سود برخی از اهالی بازار سرمایه است که سمت خروج پول را تقویت کرده است. بنابراین نمی‌توان از این کاهش نتیجه گرفت انتظارات نسبت به تداوم روند صعودی بازار متوقف شده است.

**سهامداران ریسک‌گریز در نقش فروشندگان

تقابل دو دیدگاه مخالف در مرز ۲.۱ میلیونی شاخص کل، بازار را از حالت صعودی به فاز تعادلی برد. برخی از سهامداران، رشد اخیر بازار سرمایه را به استراحتی در روند نزولی به مانند حرکات مشابه پیشین شاخص کل تعبیر می‌کنند.

در سوی مقابل اما خریداران بازار امروز قرار دارند. آن بخش از سهامدارانی که در ترسیم چشم‌انداز آتی بازار سهام، رنگ بیشتری از وزنه اخبار مثبت و امیدوارکننده اخیر به خرج می‌دهند.

باید اشاره داشت که احسان خاندوزی، روز دوشنبه بالاخره از بسته اخبار مثبت خود پرده برداشت. بر این اساس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رسما به فرمولی که از سال ۹۴ تعیین شده بود بازگشت

اگرچه نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها هنوز مبهم بوده و براساس شنیده‌ها به زودی نرخ تسعیر ارز ‎پتروشیمی ها به نرخ مرکز مبادله ‎ارز تغییر و ارزهای ناشی از صادرات در مرکز مبادله عرضه و متقاضیان با نرخ توافقی اقدام به تامین ارز از صادرکنندگان خواهند کرد.

**پیش بینی بورس سه‌شنبه

پمپاژ اخبار مثبت و تداوم آن برای چندین روز شرط محقق شده آغاز موج صعودی بورس است. از طرفی دیگر در گزارش‌های پیشین اشاره شد که خبرهای مثبت باید برای مدت طولانی روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشند. چرا که بازار برای رهایی از فشار بیش از سه ماه اخبار منفی مداوم، نیاز به جریان قدرتمندی دارد.

بنابراین در راستای پیش بینی بورس روز پایانی هفته ابتدایی شهریورماه، کارشناسان معتقدند با تصمیم برخی از سهامداران به شناسایی سود و یا خروج با ضرر کمتر، از ترس بازگشت دوباره قیمت‌ها به سطوح پایین، ممکن است عرضه‌ها زیاد شود اما این جریان نمی‌تواند سد مهمی بر سر راه صعود نماگرهای تالار شیشه‌ای به شمار آید.

کد خبر 33452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =