صندوق بخشی چیست؟/ نخستین صندوق بخشی سیمانی در راه بورس

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنعت سیمان، آهک و گچ از روز گذشته آغاز و تا پایان سه‌شنبه 14 شهریور ادامه دارد و قابل خرید از پلتفرم تمامی کارگزاری ها خواهد بود.

به گزارش بیداربورس،  صندوق بخشی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است که بخش بزرگی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به صنعت خاصی اختصاص می‌دهد. بنابراین هر صندوق بخشی باید بر روی یک صنعت تعریف شده و اساسنامه خود را تنظیم کند.برای مثال اگر صندوق بخشی بر روی صنعت فلزات اساسی تعریف شده، باید بخش بزرگی از پرتفوی خود را به این صنعت اختصاص دهد.

البته باید به این نکته توجه کرد که صندوق بخشی با رعایت حد نصاب‌ها می‌تواند از صنایع و بخش‌های دیگر نیز در پرتفوی خود داشته باشد و به عبارتی حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به سهام شرکت‌های فعال در صنعت پایه خود و حداکثر ۱۰ درصد از دارایی صندوق را به سهام سایر صنایع اختصاص دهد.

         


سایر دارایی‌ها


دارایی سهام

حداکثر ۱۵ درصد اوراق با درآمد ثابت بدون ریسک
 
حداکثر ۵ درصد گواهی سپرده کالایی

حداقل ۷۰ درصد از سهام و حق تقدم در یک صنعت
 
حداکثر ۱۰ درصد از سهام و حق تقدم سایر صنایع

  • تفاوت صندوق‌های بخشی با صندوق‌های سهامی چیست؟

صندوق‌های بخشی اهداف متفاوتی نسبت به صندوق‌های سهامی دارند. در صندوق‌های سهامی، مدیران صندوق بر اساس شرایط بازار می‌توانند سهام شرکت‌های مختلفی از صنعت‌های متفاوت را در پورتفوی صندوق قرار دهند، اما در صندوق‌های بخشی این گونه نیست. مدیران صندوق بر اساس بخشی که صندوق بر پایه آن تشکیل شده است، می‌توانند سهام موجود در پورتفوی صندوق را تشکیل دهند.

  • صندوق‌های بخشی در بازار بورس جهانی

در حال حاضر صندوق‌های بخشی در بازار بورس جهانی فعالیتی قابل تامل دارند. طبق آخرین آمار تنها در کشور آمریکا تعداد ۷۴۷ صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در حال فعالیت هستند.جالب است بدانید ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق‌ها نزدیک به ۷۶۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و تمام صندوق‌های مذکور از نوع ETF هستند.

  • اولین صندوق بخشی سیمانی در بورس

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنعت سیمان، آهک و گچ از روز گذشته آغاز و تا پایان سه‌شنبه 14 شهریور ادامه دارد و قابل خرید از پلتفرم تمامی کارگزاری ها خواهد بود. بر اساس اطلاعیه پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ثروت پویا؛ تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰ واحد است. همچنین مبلغ اسمی هر واحد ۱۰,۰۰۰ ریال اعلام شده است.

در این اطلاعیه آمده است؛ عرضه به قیمت ثابت ۱۰.۰۰۰ ریال تعیین شده و پذیره‌نویسی واحدها از طریق کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.

شرکت سبدگردان ثروت پویا (سهامی خاص) دارنده تعداد ۱.۹۸۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۹۹% کل واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز و محمد مهدی جمشیدیان دارنده تعداد ۲۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۱% کل واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز به عنوان موسسان این صندوق است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است؛ این شرکت در تاریخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۰ تحت شماره ثبت ۵۷۷۹۰۵ و شناسه ملّی ۱۴۰۱۰۰۳۲۳۷۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۰۵/۰۳/۱۴۰۰ تحت شماره ۱۱۸۴۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی ثبت شده است .همچنین از تاریخ یاد شده مشمول مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها وبخشنامه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ثروت پویا به مدیریت شرکت سبدگردان ثروت پویا تحت شماره ۱۱۹۵۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده و در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده است. دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق بالغ بر ۹.۰۰۰ میلیارد ریال است.

متولی این صندوق موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا (حسابداران رسمی) است که در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۳ تحت شماره ۱۷۷۵۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

حسابرس صندوق نیز موسسه حسابرسی کاربرد تحقیق (حسابداران رسمی) است که در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۷۲ تحت شماره ۵۰۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری اصفهان به ثبت رسیده و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

براساس این اطلاعیه؛ خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و هر سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی قادر است حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری را (با سقف نامحدود) خریداری کند. البته ناگفته نماند استفاده از کد خرید گروهی «ددد» ممنوع است.

کد خبر 33637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =