صعود شارپی شاخص بعید اما تا پایان سال به ۲.۷ میلیون خواهد رسید

کارشناس بازارسرمایه، صعود شارپی شاخص را بعید دانست و پیش بینی کرد دماسنج بازار سهام تا پایان سال به محدوده ۲.۷ میلیون واحد برسد.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی با اشاره به تعدیل تصمیم دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دنیای اقتصاد اعلام کرد: این موضوع به بازگشت اعتماد به بازار سرمایه کمک خواهد کرد اما اینکه انتظار داشت این موضوعات منجر به صعود شارپ شود بعید به نظر می‌رسد. با سیاست‌ هایی که دولت در پیش گرفته انتظارات تورمی فروکش کرده و دلار کمتر از کانال ۵۰ هزار تومان نگه داشته شده است.

بر اساس شواهد و قراین بانک مرکزی اجازه رشد به دلار نیمایی دوم نمی‌دهد. علاوه بر این مصوبات اخیر بر تثبیت قیمت‌ها صحه می‌گذارد و از طرفی قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های صادراتی نیز همچنان بر اساس ارز نیمایی دوم انجام خواهد شد و همزمان نرخ سود بانکی بیش از ۲۵ درصد است. با این اوصاف بعید است بازار بتواند روند صعودی شارپ داشته باشد اما به‌تدریج و با انتشار گزارش‌ عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های بورسی و بر اساس شرایط تورمی و نرخ سود سپرده بانکی بازار در نهایت P/ E برای خود متصور می‌شود و در جوی آرام و بر اساس شرایط بنیادی سهام خرید و فروش خواهند شد.

موج صعودی چند روز اخیر با توجه به اخباری که پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و واگذاری بلوک خودرویی‌ها مطرح شد به صورت کوتاه‌مدت و موقت می‌تواند بازار سرمایه را رشد دهد. آنچه برای شکل‌گیری روند مثبت در بازار مهم است، نرخ دلار است که دولت قیمت آن را برای شرکت‌های صادراتی در کانال ۳۸.۵ هزار تومان حبس کرده و اجازه نخواهد داد رشد کند.

به‌ تدریج می‌توان بنابر شرایط متغیرهای کلان اقتصادی این انتظار را داشت که شاخص از دو میلیون واحد عبور کند و تا پایان سال به محدوده ۲.۷ میلیون واحد نیز برسد و این رشد به واسطه سودهایی است که شرکت‌ها در گزارش‌های عملکرد ۶ و ۹ ماهه شناسایی خواهند کرد. رشدی بیش از این برای شاخص منوط به افزایش قیمت دلار است. پیرو توافقاتی که تا کنون در خصوص آزادسازی دلارهای بلوکه‌ انجام شده، اگر توافق ثانویه‌ای نیز صورت گیرد می‌تواند تراز ارزی را مثبت کند و در این صورت دلار در همین محدوده تا پایان سال تثبیت خواهد شد.

کد خبر 33469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =