علت تغییر تسعیر قیمت خوراک و محصولات پترو پالایشی از ۲۸.۵ به ۳۷.۵ هزار تومان

بانک مرکزی درباره تصمیم مهم مبنی بر تغییر تسعیر قیمت خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی از ۲۸.۵ به ۳۷.۵ هزار تومانی و بر مبنای نرخ حواله مرکز مبادله، شفاف سازی کرد.

به گزارش بیدار بورس، بهزاد لامعی مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی درباره تصمیم مهم اخیر مبنی بر تغییر تسعیر قیمت خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی بر مبنای نرخ حواله در مرکز مبادله ، اعلام کرد: بانک مرکزی از ابتدای سال درصدد بود قیمت‌ تمام زنجیره ارزش تولید یکسان باشد و از چند نرخی بودن جلوگیری شود. یکی از نرخ‌هایی مبنا، نرخی مربوط به  بورس کالا برای عرضه کالاهای پالایشی و پتروشیمی است.

این نرخ ابتدای سال برای جلوگیری از ورود هرگونه شوک به بازار و تامین نیازهای واقعی اقتصاد ۲۸.۵ هزارتومان بود اما بعد از بررسی‌ها و ارایه گزارش به دولت، مقرر شد در راستای یکسان‌سازی نرخ در کل فرایند ارزش تولید، نرخ پایه مورد استفاده شرکت های پالایشی‌ و پتروشیمی‌ در بورس کالا با نرخ فروش در مرکز مبادله ارز و طلا برای واردات کالا و خدمات، یکسان شود و به ۳۷.۵ هزار تومان افزایش یابد.

۲۸.۵ هزارتومان نرخ پایه قیمت خوراک و همچنین محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود و شرکت ها در ساز و کار حراج بورس کالا ، نرخ های بالاتر را پرداخت می‌کردند. یعنی آنچه در عمل اتفاق می‌افتاد نرخی بود که در مرکز مبادله ارز و طلا، مبنای فروش ارزهای حاصل از صادرات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی بود که حدود ۳۷.۵ هزار تومان بود.

بنابراین بانک مرکزی به این نتیجه رسید بهتر است برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از این دوگانگی نرخ در بازار نرخ‌ها را یکسان کند. علت اصلی تصمیم  بانک مرکزی هم یکسان‌سازی نرخ در کل فرآیند تولید تا عرضه است.

این تغییرات تأثیری بر زندگی مردم ندارد و از ۹ فروردین که ۲۸.۵ هزارتومان نرخ پایه بود تا دیروز که به ۳۷.۵ هزار تومان افزایش یافت همین نرخ  مورد عمل بود. بنابراین اتفاقی بر روی قیمت‌ها نمی‌افتد. تنها اتفاق این است که به لحاظ شکلی اعلام شده نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلا، مبنا قرار گرفته است.

نرخ ۲۸.۵ هزارتومانی بورس کالا با نرخ ۲۸.۵ هزارتومانی که دولت اهتمام جدی دارد با آن قیمت کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی و دارو و مواد مورد نیاز را تأمین ‌کند متفاوت است.

کد خبر 33705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =