تغییر نرخ تسعیر ارز در بورس کالا ابلاغ شد

روز جاری کانال‌های خبری اعلام کردند که نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ ارز تسعیر خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گرفت. به زودی و در اولین اقدام شاهد تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهیم بود. توییت امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس با این متن که "مطابق مفاد نامه رییس کل محترم بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت." مهری بر درستی این شایعات زد. اما ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش بیداربورس پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بعد از گذشت چند ماه، وزیر اقتصاد اخیرا تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را مشخص کرد؛ اصلاح این مصوبه توسط دولت سرآغازی بود برای انتشار شایعه تغییر نرخ تسعیر ارز در بورس‌کالا؛ چرا که در بند ۳ ابلاغیه مصوبه نرخ خوراک، چند صنعت از خرید و فروش با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی معاف شدند و این امر سیگنالی بود مبنی بر اینکه مبنای بورس کالا، دلار ۳۸۰۰۰ تومانی خواهد بود. 

به عقیده کارشناشان اگر دولت بخواهد فرمول نرخ خوراک با شرایطی که دارد سر جا بماند، باید ارز متناسب‌سازی شود و از مبلغ نیمایی ۵. ۲۸ به ارز مبادله‌ای افزایش یابد.

یکی دیگر از مواردی که به این شایعه دامن زد صحبت‌های مهدوی ابهری است که گفته  "هرچه به سمت تعدد نرخ‌های ارز نرویم بهتر است. به نظر امروز بحث نرخ ارز در بورس کالا و بورس انرژی به بحث بازار دوم بازگردد."

در نهایت پس از تایید و تکذیب‌های بسیار امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی اعلام کرد که "مطابق مفاد نامه رییس کل محترم بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت." و مهر تاییدی بر شایعات زد. 

تغییر نرخ تسعیر ارز در بورس کالا ابلاغ شد

حالا سوالی که برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید این است که تغییر نرخ تسعیر ارز چه تاثیری بر بازارسهام خواهد گذاشت؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به نظرات کارشناسان در این زمینه انداخت؛ به گفته آن‌ها پس از عبور زیر جلدی از نرخ ارز نیمایی در سایر صنایع اکنون زمان عبور علنی از آن و سوق پیدا کردن به نرخ ارز بازار مبادله‌ای فرا رسیده و این تغییر مهم می‌تواند مسیر بورس را در روزهای آتی تغییر دهد و به عبارتی موجب رشد حاشیه سود ریالی برخی شرکت‌ها شود و در نتیجه باید گفت که این تغییر نرخ و حرکت به سمت تک نرخی شدن دلار می‌تواند موجب بهبود فضای بازارسرمایه شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =