آیا دلار ۳۷۵۰۰ تومانی در بورس کالا تورم ایجاد می‌کند؟

پس از ابلاغ قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار مرکز مبادله ۳۷۵۳۵ تومانی، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این افزایش نرخ دلار برای محصولات پتروشیمی زمینه شکلگیری تورم را فراهم میکند. اما واقعا چنین است؟

به گزارش بیداربورس، با ابلاغ بانک مرکزی از ۱۳ شهریور ماه قیمت پایه محصولات پتروپالایشی در بورس کالا با دلار مرکز مبادله  ۳۷۵۳۵ تومان اعلام شد. در نگاه اول به نظر می‌رسد رشد ۳۱ درصدی قیمت پایه محصولات پتروپالایشی در بورس‌کالا باعث جهش قیمت‌ها روی تابلو می‌شود. اما آمارها خلاف این تصور را نشان می‌دهد.

به گزارش کارگزاری فیروزه، در بورس‌کالا مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت حاکم است و در یک‌ماهه اخیر برخی محصولات حتی با دلار بیش از ۳۷۵۳۵ تومان معامله شده‌اند. بنابراین سیاست جدید افزایش قیمت پایه با فرض ثبات سایر شرایط، سبب افزایش قیمت معامله محصولات روی تابلو نخواهد شد. آنچه که مهم است نرخ دلار قیمت معامله شده محصول بوده و نه نرخ دلار قیمت پایه؛ چرا که‌ به دلیل وجود رقابت در بورس کالا، غالبا تفاوت قابل توجهی بین قیمت معامله محصول و قیمت پایه وجود دارد.

سایر محصولات شیمیایی و نفتی که در بورس کالا معامله شده اما در جدول به آن اشاره نشده، با نرخ دلار کمتر از ۳۷.۵۰۰ معامله شده اند و احتمال انجام معامله این محصولات با درصد رقابت ناچیز و حتی منفی در هفته‌های آتی وجود دارد.

آیا دلار ۳۷۵۰۰ در بورس کالا تورم ایجاد می‌کند؟

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =