تحلیل کلی بورس و صنایع بزرگ با تکیه بر نرخ ۳۸.۵ هزار تومانی تسعیر ارز

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر نرخ ۳۸.۵ هزار تومانی تسعیر ارز قیمت خوراک، تحلیل کلی از وضعیت بورس و صنایع بزرگ در هفته سوم شهریور ارایه کرد.

به گزارش بیداربورس، حسن حسین‌نیا درباره نرخ جدید و ۳۸.۵ هزار تومانی تسعیر ارز قیمت خوراک و محاسبه قیمت پایه در بورس کالا با همین عدد به دنیای اقتصاد اعلام کرد: تغییر نرخ تسعیر ارز می‌تواند برای برخی شرکت‌های بورسی اثر مثبتی داشته‌ اما برای برخی دیگر منجر به افزایش هزینه‌ها شود. این موضوع بستگی به دلاری یا ریالی‌بودن و واردات یا صادرات‌ محور بودن شرکت‌ها دارد ولی کلیت این اتفاق برای بازار سرمایه اثر مثبتی در پی دارد.

در مقطع فعلی نمی‌توان صرفا افزایش نرخ تسعیر ارز را به‌ صورت منفک بررسی کرد و اثر آن باید با سایر شرایط و همچنین دیگر تغییرات مانند فرموله‌شدن نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها و همچنین گاز صنایع ، سنجیده شود. ولی افزایش نرخ تسعیر ارز به‌ تنهایی باعث می‌شود ضمن حذف رانت، قسمتی از سود دلال‌ها نصیب بخش تولید شود.

علاوه‌ بر این برخی صنایع مانند بانکداری قطعا بعد از افزایش نرخ تسعیر ارز باید منتظر اتفاق جدیدی باشند. بنابراین انتظار می رود نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها نیز تغییر کند اما افزایش نرخ تسعیر ارز می تواند حاشیه سود برخی صنایع مانند غذایی‌ها و خودرویی‌ها را به‌ شدت کاهش دهد و حتی در  برخی مواقع باعث زیان شود ولی در کل حداقل باعث افزایش سود ریالی شرکت‌ها می‌شود.

هرچند ممکن است نتیجه کلی با توجه به تغییرات سایر قوانین با کاهش حاشیه سود شرکت‌ها همراه باشد اما رشد سود ‌ریالی شرکت‌ها قطعا رخ خواهد داد.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد بورس در هفته سوم شهریور با افزایش ارزش معاملات همراه و زمینه ساز ورود پول‌های پارک‌شده حاشیه بازار باشد ولی چون هنوز ورود نقدینگی به میزانی نبوده که بتواند کلیت بازار و شناوری موجود بازار را پوشش دهد فعلا خبری از رونق تقاضا در کل سهام بازار و صنایع نخواهد  بود و برخی صنایع شناخته‌شده‌تر مانند پتروپالایشی‌ها، خودرویی‌ها، صندوق‌های اهرمی و... نقدینگی بیشتری را به جلب می‌کنند اما هرچه عمق بازار افزایش و ورودی نقدینگی بیشتر باشد، سهام‌ کوچک‌تر و به‌تدریج شاخص‌کل هموزن نسبت به شاخص‌کل رشد خواهند کرد.

کد خبر 33805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =