۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

رشد دلار بر کدام سهام بورسی تاثیر می‌گذارد؟

شهیر محمدنیا_تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش
رشد دلار بر کدام سهام بورسی تاثیر می‌گذارد؟

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که در چند روز گذشته علی‌رغم اخبار مثبتی که از گسترش تعاملات ایران و آمریکا شنیده شد شاهد افزایش قیمت دلار بودیم، خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل افزایش قیمت دلار مسافرت‌های پایانی تابستان و همچنین تعطیلات اربعین است که تقاضا را برای دلار آزاد بالا برده، بنابراین به نظر نمی‌آید که روند افزایشی قیمت دلار ادامه دار باشد. محدوده ۵۰ الی ۵۱ هزار تومان مقاومت مهم پیش روی دلار است؛ اما اگر رشد دلار آزاد رخ دهد به نسبت آن نیز دلار حواله‌ای رشد خواهد کرد و درنتیجه شرکت‌های صادرات محور مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

**بازارسرمایه روز گذشته چگونه رفتار کرد؟

شهیر محمدنیا، تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش در خصوص روند معاملات بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در معاملات روز گذشته بازارسرمایه شاهد افزایش عرضه بودیم و به عبارتی حدود یک هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازارسرمایه خارج شد؛ البته لازم به ذکر است که شدت فشار فروش بالا نبود و تنها ۱۵ درصد از نمادهای بازارسرمایه با صف فروش کار خود را به پایان رساندند.

او با اشاره به ارزش معاملات خرد سهام که در محدوده ۵.۷ همت قرار داشت، عنوان کرد: باتوجه به این اعداد و ارقام می‌توان گفت که سهام در منفی‌ها خریدار داشتند و به نوعی روز گذشته شاهد دست‌به‌دست شدن سهام در صنایع مختلف بودیم.

**دلیل ترس معامله‌گران بورس چه بود؟

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است ترسی که در میان معامله‌گران دیده می‌شد، مرتبط با  اخبار سیاسی حاکی از  وجود تنش در قفقاز، بود و از سویی دیگر با نزدیک شدن به سالگرد حوادث سال گذشته، احتیاط در بین معامله‌گران نیز افزایش یافته است.

**انتشار اخبار مثبت پولبک بازار را به تعویق انداخت

محمدنیا با بیان اینکه بازارسرمایه در ۱۱ روز معاملاتی گذشته روند صعودی به خود گرفت و بعد از شکست مقاومت ۲۰۵۴۰۰۰ واحد این روند صعودی تثبیت شد، بیان کرد: در زمان شکست مقاومت ۲۰۵۴۰۰۰ واحد انتظار پولبک در مسیر صعودی وجود داشت که به دلیل انتشار اخبار مثبت مانند تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰  و همچنین تغییر نرخ خوراک و گاز هیجان مثبتی در بازار شکل گرفت و این پولبک را به تعویق انداخت.

او در ادامه گفت: در حال حاضر با رسیدن به محدوده ۲۱۴۰۰۰۰ واحد، بازارسرمایه وارد فاز پولبک شده اما همچنان روند صعودی در بازار تداوم دارد و ریزش روز گذشته تنها اصلاح موقتی در مسیر رشد شاخص کل است.

محمدنیا، با بیان اینکه بازارسرمایه در روزهای آتی منتظر اخباری مهم از جمله بررسی لایحه برنامه توسعه هفتم است، خاطرنشان کرد: بررسی لایحه برنامه توسعه هفتم در دستور کار است و در ۲۶ شهریورماه بررسی لایحه آغاز می‌شود.

تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش، ادامه داد: برنامه توسعه هفتم از جهت تعیین نرخ انرژی، نرخ مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری برای بازار سرمایه مهم است و از سویی به جهت افزایش‌سرمایه‌ از محل تجدید ارزیابی‌ها که به خصوص برای گروه خودرویی نیز اهمیت دارد، بر بازارسرمایه تاثیرگذار است و مصوبات این لایحه می‌تواند تداوم فضای مثبت در بازار را به همراه داشته باشد.

**بررسی تاثیر تغییر نرخ تسعیر ارز بر شرکت‌ها

وی با بیان اینکه تغییر نرخ تسعیر ارز برخی محصولات پتروشیمی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نرخ مرکز مبادله بطور کلی برای صنعت پتروشمی مثبت تلقی میشود، عنوان کرد: اثرات این تغییر بر تمام شرکت‌ها یکسان نیست و به عبارتی محصولات برخی از شرکت‌ها به واسطه تقاضای بالایی که داشتند بالاتر از نرخ پایه در بورس کالا معامله می شدند، که طبیعتا این افزایش روی آن‌ها اثری ندارد.

او اضافه کرد: برخی شرکت‌ها مواد اولیه خود را از بورس‌کالا تهیه می‌کنند، اما نمی‌توانند محصولاتشان را متناسب با آن بفروشند و در نتیجه این مسئله موجب کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها خواهد شد؛ هرچند به تجربه دیده شده که این شرکت ها هم با یک فاز تاخیر افزایش نرخ میگیرند.

به گفته محمدنیا، برخی از شرکت‌ها که محصولاتشان با قیمت‌پایه در بورس‌کالا معامله می‌شوند، مخصوصا تولیدکنندگان الفین طبیعتا از این افزایش، بهره خواهند برد.

به عقیده تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش، اثر دیگر این تغییر نرخ تسعیر ارز در ترکیب محصولات برخی شرکت‌ها خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود، شرکت‌هایی که محصولات متنوع تولید می‌کنند، میزان تولید محصولی که از این افزایش منتفع می‌شود را  نسبت به سایر محصولاتشان بیشتر کنند.

**دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که در چند روز گذشته علی‌رغم اخبار مثبتی که از گسترش تعاملات ایران و آمریکا شنیده شد شاهد افزایش قیمت دلار بودیم، خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل افزایش قیمت دلار مسافرت‌های پایانی تابستان و همچنین تعطیلات اربعین است که تقاضا را برای دلار آزاد بالا برده، بنابراین به نظر نمی‌آید که روند افزایشی قیمت دلار ادامه دار باشد.

او اضافه کرد: محدوده ۵۰ الی ۵۱ هزار تومان مقاومت مهم پیش روی دلار است؛ اما اگر رشد دلار آزاد رخ دهد به نسبت آن نیز دلار حواله‌ای رشد خواهد کرد و درنتیجه شرکت‌های صادرات محور مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

**محدوده حمایتی شاخص‌کل چه کانالی است؟

محمدنیا با بیان اینکه بازارسرمایه این روزها نیازمند اصلاح است، عنوان کرد: هرچند عمق پولبک را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما هرچه این پولبک در روند صعود کم عمق‌تر باشد قدرت روند صعودی بیشتر است و با توجه به این مهم در وضعیت فعلی پیش‌بینی می‌شود که در بدترین حالت در محدوده ۲۰۵۴۰۰۰ واحد شاخص کل حمایت شود.

**پیشبینی روند بورس در میان‌مدت

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به آمار منتشر شده از سوی بانک‌مرکزی در خصوص افزایش رشد پایه‌پولی، گفت: این موضوع انتظارات تورمی را بالا می‌برد و به تبع آن بازار سهام نیز به لحاظ ریالی رشد خواهد کرد بنابراین روند میان مدت را صعودی پیش بینی میکنیم هرچند اصلاح ها و استراحت هایی را در بین مسیر خواهیم داشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33873

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =