دو شرط رشد شاخص: ارزش روزانه ۱۲هزار میلیاردی معاملات و پیشمانی فروشندگان

طبق نظر دو تحلیلگر در صورت ارزش روزانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومانی معاملات بازار سهام و پیشمانی فروشندگان می‌توان به رشد میان‌ مدت شاخص خوش بین بود.

به گزارش بیداربورس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی روند معاملات در ۱۲ روز اخیر به دنیای اقتصاد اعلام کردند: هر زمان ارزش معاملات به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد و  فروشنده‌ها پشیمان شوند، می‌توان به رشد میان‌ مدت بازار خوشبین بود و روند صعودی شکل می‌گیرد.

**احتمال ورود به اصلاح زمانی

ابراهیم سماوی: رشد شاخص از محدوده ۱.۹۳ تا محدوده ۲.۱۵ میلیون واحد در حدود ۱۲ روز معاملاتی اخیر معلول دو عامل مهم است. تغییر نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها از قیمت غیرکارشناسی و ثابت ۷‌ هزار تومان به قیمت معقول و منطقی فرموله‌شدن و تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروپالایشی از نرخ نیمایی ۲۸.۵ هزار تومان به نرخ مرکز مبادله، دو موضوع مهم برای بازار سرمایه بود. با توجه به اینکه در کل ارزش بازار پترو پالایشی‌ها بالا است این موضوع رشد مطلوبی برای کلیت بازار به‌همراه داشت.

محرک اصلی بازار سرمایه نرخ دلار است که در بازار رسمی هنوز در محدوده کمتر از ۵۰ هزار ‌تومان معامله می‌شود. البته دیروز این نرخ در بازارهای غیر رسمی به محدوده ۵۰ هزار تومان رسید که اگر این روند ادامه داشته‌ باشد و نرخ دلار از ۵۲ هزار تومان عبور کند این موضوع محرکی کوتاه‌مدت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود. نکته بعدی از منظر تکانه‌های قیمتی است و روی چارت قیمتی در محدوده ۲.۲ میلیون واحد مقاومت وجود دارد. پس طبیعی است که شاخص در این محدوده اصلاح قیمتی داشته‌ باشد.

از سالیان گذشته، شهریور موعد تسویه تعدادی از کارگزاری‌ها است البته در سال‌های اخیر این مورد در عملیات کارگزاری‌ها کمتر شد اما اثر روانی این موضوع در ذهن بازار ماندگار بود. پس با توجه به اینکه اخبار و محرک‌های هفته‌های اخیر اثر را روی شاخص‌ کل گذاشته و اخبار جدیدی نیز وجود ندارد و روز های پایانی شهریور نیز نزدیک است، روند فعلی بازار سرمایه می‌تواند با کمی استراحت قیمتی و بیشتر اصلاح زمانی همراه باشد. هر زمان ارزش معاملات به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان به رشد میان‌ مدت بازار خوشبین بود. رشدهایی که در این مقطع وجود دارد بیشتر کوتاه‌مدت است که در دو هفته قبل نیز تجربه شد.

**بورس باید فروشنده‌ها را پشیمان کند

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه دیروز برخلاف پیش‌بینی اکثریت کارشناسان کار را آغاز کرد. همه فکر می‌کردند بازار حتی اگر مثبت نباشد دست‌ کم متعادل باشد اما چرا این همه منفی و سفارش‌های فروش تا این حد زیاد بود. ارزش معاملات با افت مواجه شد و حدود ۹۵۰‌ میلیارد ‌تومان خروج پول از بازار سرمایه صورت گرفت.

هفته گذشته سایه بخشی از ریسک‌ها از سر بازار سرمایه‌ برداشته شد. یکی از آنها نرخ خوراک بود که تعیین‌ تکلیف شد. موضوع بعدی ارز ۲۸.۵ هزار تومانی بود که برای پتروپالایشی‌ها به ۳۸.۵ هزار تومان تغییر کرد. بازارهای جهانی نیز از ابتدا تا انتهای هفته گذشته منفی نبودند و حتی رکورد قیمتی نفت در ۶ ماه اخیر شکسته شد و به بیش از ۹۰ دلار رسید ‌و همه این موارد در کنار رشد قیمت دلار در بازار آزاد و ثبات در کف ۵۰‌ هزار ‌تومان باعث شد تمام عوامل اثرگذار، بازار را به سمت مثبت‌ بودن پیش ببرند.

البته بازار چند روزی مثبت بود اما نمی‌تواند به این سطح قانع باشد. چون عواملی که بازار را منفی کردند و از شاخص ۲.۴ تا ۱.۹ میلیون واحد پایین کشیدند ، حذف شدند و بازار می‌تواند به همان نقاط برگردد. دیروز از ریسک دیگری به‌نام ریسک سیاسی جنگ که ممکن است در شمال‌ غرب رخ دهد، نام بردند اما نمی‌توان به آن وزنی داد اما بطور کلی همچنان، پولی که باید به بازار تزریق شود، وجود ندارد و در بازار منفی حتی آن مقدار نقدینگی وارده نیز از آن خارج می‌شود.

بازار در این مقطع احتیاج دارد برای مدتی دست به‌دست شود و فروشنده‌ها پشیمان شوند. اگر نهادها و صندوق‌های حمایتی می‌خواهند از بازار حمایت کنند، منفی خریدن‌ها کمک حال بازار نیست. بازار باید به‌جایی برسد که فروشنده را پشیمان کند و این مهم‌ترین کلیدواژه‌ای است که می‌توان برای رشد بازار بر آن تاکید کرد. تا زمانی‌که فروشنده‌ها پشیمان نشوند شاهد شکل‌گیری روند صعودی و ورود پول نخواهیم بود. علاوه‌بر این به‌نظر می‌رسد گزارش‌های سه‌ماهه دوم هم در برخی از صنایع مطلوب خواهند بود و گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها نیز نمی‌تواند اثر منفی بر بازار داشته‌ باشد.

بطور کلی در بازار نااطمینانی وجود دارد و تا زمانی‌که از بین نرود به همین منوال خواهد بود. به‌رغم اینکه همه شرایط برای دست‌کم رشد ملایم مهیا است اما تا زمانی‌که فروشنده‌ها در بازار پشیمان نشوند، روند صعودی شکل نمی‌گیرد و بازار به همین صورت پیش خواهد رفت.

کد خبر 33878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =