برای وام ازدواج یک ضامن کافی است

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از افزایش ۲۱۰ درصدی مبلغ و ۱۸۹ درصدی تعداد وام ازدواج خبر داد و گفت: طبق قانون بانک ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند.

به گزارش بیداربورس، صحابی اظهار کرد: از بیستم خردادماه سال جاری و با ابلاغ بسته نظارتی - اعتباری رشد منفی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ابتدای سال جاری به رشد مثبت و فزاینده تبدیل شده و انتظار می رود با روند کنونی اعطای تسهیلات مزبور، تا پایان سال جاری کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد متقاضیان در صف تسهیلات پیش بینی می شود. 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۸۵ هزار نفر به مبلغ ۷۸ همت تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند، افزود: بر اساس ابلاغ قانون بودجه شبکه بانکی باید نسبت به پرداخت ۱۴۴ همت تسهیلات ازدواج تا پایان سال اقدام کند و بر این اساس باید تا به امروز ۶۸ همت پرداخت می شد که با همکاری شبکه بانکی تاکنون ۷۸ همت تسهیلات به متقاضیان اعطا شده است.

صحابی خاطرنشان کرد:‌ از ابتدای سال جاری تا بیست و یکم شهریورماه تعداد ۳۳۹،۷۹۸ مورد تسهیلات فرزند اوری به مبلغ  ۲۱ همت به متقاضیان پرداخت شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل ۴۴/۴۳ درصد  داشت. همچنین از زمان ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار در تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای ۳۲۷،۵۴۴ متقاضی پرونده تشکیل شده است که از این تعداد ۲۸۳،۶۶۰ نفر به مبلغ ۱۶/۶ همت تسهیلات دریافت کرده اند.
 
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: باتوجه به اولویت مجلس شورای اسلامی و دولت بر اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، بانک مرکزی نسبت به تدوین بسته ۱۵ بندی نظارتی – اعتباری در جهت تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام و در تاریخ ۲۰‏‏‏‏/۰۳‏‏‏‏/۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ کرد که در آن تاکید شد بر اساس نص صریح قانون باید با اخذ یک ضامن پرداخت شود و سهمیه بانک ها به صورت دو هفتگی به انها اعلام شد و بانک مرکزی نیز به صورت میدانی نسبت به رصد و نظارت اقدام کرد.

او خاطرنشان کرد: در اوایل تیر ماه حدود ۴۱۴ هزار نفر در صف وام ازداوج قرار داشتند و پس از دستور رییس جمهور و پیگیری های بانک مرکزی این صف علیرغم اینکه در تیر ماه الی شهریورماه بیشترین میزان ثبت نامی را داشتیم ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و انتظار می رود با همکاری شبکه بانکی این صف به مرور کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که هر دو بخش این تسهیلات شامل تعداد متقاضیان و منابع بانک ها موارد سیالی است یعنی هم متقاضیان در طول سال نسبت به ثبت نام اقدام می کنند و بانک ها هم باید منابع را با اخذ سپرده جدید و دریافت اقساط تسهیلات پرداختی قبلی جذب کنند و اینکه توقع داشته باشیم متقاضیان ثبت نام نکنند، امکانپذیر نیست.

صحابی ادامه داد: اگر بخواهیم امروز صف را به صفر برسانیم ۱۳۷ همت منابع لازم است که پیش بینی ما این است که بانک ها تا پایان سال ۱۴۴ همت منابع را جذب کنند و بتوانند تسهیلات را پرداخت کند؛ لذا امید است مانند سنوات قبل بانک ها همکاری لازم را داشته باشند و تا انتهای سال این سهمیه محقق خواهد شد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: طبق نص صریح قانون بانک ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و بانک مرکزی در این خصوص نظارت جدی و لازم را داشته و حتی با رؤسای شعبی که در این زمینه سخت گیری می کردند برخورد شد و برکنار شدند و روند افزایشی پرداخت تسهیلات بواسطه پیگیری ها و نظارت ها متاثر شده است و اگر متقاضیان با بانکی که بیش از یک ضامن در خواست می کند مواجه شدند می توانند مراتب را برای پیگیری به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کنند.

صحابی در خصوص عدم ثبت نام غیرحضوی تسهیلات ودیعه فرزند سوم گفت: در حال حاضر امکان ثبت نام غیرحضوری وام ازدواج و فرزند از طریق سامانه بانک مرکزی وجود دارد و با توجه به حجم تقاضا و استعلام هایی که به صورت انلاین انجام می شود و از نظر سخت افزاری امکان اینکه به این سامانه تقاضای جدید اضافه شود در حال حاضر وجود ندارد و باعث کندی و اختلال در روند پرداخت تسهیلات خواهد شد؛ البته روند پرداخت تسهیلات ودیعه فرزند سوم هم سرعت گرفته و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تا پایان سال سهیمه ها محقق خواهد شد.

صحابی در خصوص پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن هم گفت: بر اساس قانون تسهیلات نهضت ملی مسکن، ساخت اینگونه مسکن می بایست برای افراد واجدالشرایط اتقاق بیافتد. بر این اساس عملکرد شبکه بانکی را باید بر مبنای متقاضیانی که واجد شرایط هستند بسنجیم، بر اساس آمارهای اخذ شده از سامانه های وزارت راه و شهرسازی تاکنون از تعداد دو میلیون و ۴۶ هزار نفر متقاضی که به بانک معرفی شده اند تعداد یک میلیون و ۵۱۲ هزار نفر متقاضی موثر و واجد شرایط بوده اند.

وی افزود: از این تعداد حدوداً ۳۶درصد یعنی ۵۴۰ هزار نفر اصلا به بانک مراجعه نکرده اند در واقع از طریق سامانه ثبت نام خود را انجام داده اند و از جانب وزارت راه و شهرسازی به بانک معرفی شده اند اما برای تشکیل پرونده به بانک مراجعه نکرده اند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در واقع ۹۶۹ هزار نفر متقاضی اولیه بوده اند که به بانک عامل برای تسهیلات مراجعه کرده اند  و از این  تعداد ۲۲۳ هزار نفر که ۲۳ درصد متقاضیان را شامل می شود بدلایل متعدد از قبیل معارض داشتن زمین، نداشتن آورده اولیه، فقدان پروانه ساختمانی و ... واجد دریافت شرایط تسهیلات نبوده اند. بنابراین از این میزان دو میلیون و ۴۲ هزار نفری که به بانک ها معرفی شده اند نهایتاً ۷۴۶ هزار نفر متقاضیانی هستند که امروز باید در این مورد ایندسته از افراد صحبت شود.

وی افزود: از این تعداد ۴۲۳ هزار نفر یعنی حدود ۵۷ درصد موفق شده اند با بانک ها قرارداد منعقد کنند و ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به این دسته از افراد تسهیلات پرداخت شده است باید یادآور شد که این تسهیلات در قالب مشارکت مدنی اعطا می شود و فرآیند خاص خود را دارد و عموما زمان بر و نیازمند مراجعه به دفاتر اسناد رسمی است و به مرور این روند برای متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است.

صحابی تاکید کرد: بر این اساس زمانی که در مورد عملکرد شبکه بانکی صحبت می کنیم باید راجع به متقاضیانی که واجد شرایط بوده اند و مراجعه کرده اند قضاوت کرد که بر این مبنا عملکرد شبکه بانکی تا کنون حدود ۵۷ درصد است و عملکرد قابل قبولی است چرا که نمی توانیم اینگونه قضاوت کنیم که بانک مرکزی سهمیه ای تعیین کرده است و چون بانک ها بر اساس این سهیمه عمل نکرده اند عملکرد آنها ضعیف ارزیابی می شود، زیرا یا متقاضی به آنها معرفی نشده یا اینکه اگر معرفی شده فرد مراجعه نکرده یا بخشی از آنها اهلیت اعتباری نداشته اند.

کد خبر 34001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =