پیش بینی روند متعادل شاخص و کاهش تقاضا تا پایان شهریور

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت دو بال پرواز بورس ، پیش بینی کردند روند هفته جاری متعادل همراه با کاهش تقاضا بوده و تا پایان شهریور ادامه داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت دو بال پرواز بورس درگفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند روند هفته جاری متعادل و همراه با کاهش تقاضا بوده و تا پایان شهریور ادامه داشته باشد.

دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه هفته گذشته را با ترافیک در صف عرضه‌ها شروع کرد و البته در ادامه از شدت این عرضه‌ها کاسته شد. شاخص‌کل و هموزن هر دو عملکرد منفی بیش از یک‌درصدی داشتند و تابلوی معاملات تنها یک روز مثبت را به خود دید. با وجود وضعیت مناسبی که در نرخ کامودیتی‌ها از جمله نفت شاهدیم و همچنین احتمال پیشروی قیمت دلار بازار آزاد از سقف ۵۰هزارتومان بازهم برخی از کارشناسان معتقدند بازار در هفته آینده نیز روندی متعادل خواهد داشت و منفی یا مثبت شدیدی را تجربه نخواهد کرد. برخی دیگر اگرچه معتقدند در صورت عدم‌مخابره اخبار منفی وضعیت بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه مثبت خواهد بود، اما به‌طور کلی احتمال رشد در شاخص‌کل بعد از انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

**خوش‌بینی به سبزی بورس

نیما میرزایی: بورس در ابتدای هفته گذشته روند حرکتی را با روزی پرعرضه شروع کرد. این موضوع واکنشی به تحرکات پیش از این به‌نظر می‌رسید که با اخبار مثبت پیاپی پیرامون حمایت دولت و تصمیم‌گیران اقتصادی از موضوعات مرتبط رشد کرده‌ بود. در ابتدای هفته گذشته شاخص‌کل اصلاح موقتی را شاهد بود و وضعیت بسیاری از سهام بزرگ به این‌صورت بود اما در ادامه روندی نوسانی و متعادل رو به بالا را پی‌گرفت. 

این موضوع نشان می‌دهد در صورتی‌که اخبار منفی خاصی در آینده کوتاه و میان‌مدت مخابره نشود این روند صعودی آرام ادامه داشته باشد. علاوه‌بر این در روزهای اخیر دلار در بازار آزاد به آستانه ۵۰‌ هزار تومان رسید و عبور از این منطقه این پیام را می‌دهد که روند صعودی دلار مجددا شروع‌ شده که با استقبال بازار سرمایه مواجه خواهد بود. 

البته با توجه به اینکه برخی شرکت‌های بورسی بر اساس نرخ دلار نیمایی مبادله می‌شوند ممکن است با اندکی تاخیر از این موضوع منتفع شوند اما به هر حال رخ خواهد داد. همچنین درخصوص نرخ‌های جهانی قیمت نفت در کانال صعودی قرار گرفته و به حوالی هر بشکه ۹۴ دلار رسیده که اتفاق بسیار مثبتی به‌نظر می‌رسد. بورس به‌صورت سنتی دو بال پرواز دارد که یکی نرخ ارز و دیگری قیمت‌های جهانی با لیدری قیمت نفت است. بنابراین پیش بینی می شود بازار در روزها و هفته‌های آینده سبزپوش باشد.

**احتمال کاهش تقاضا

مریم محبی: هفته گذشته بازار روند نسبتا متعادل و مثبتی داشت و به‌نظر می‌رسد این اتفاق در راستای مخابره موضوعات مثبت مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل با سایر کشورها و آزادسازی منابع دلاری بلوکه‌ شده باشد. از طرف دیگر هفته گذشته جوابیه شورای‌حکام به مقداری که انتظار می‌رفت مثبت نبود. به‌ نظر می‌رسد هفته‌جاری شاهد کاهش تقاضا بوده مگر اینکه فاند مثبتی مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل ایران یا گشایش روابط بین‌الملل به بورس مخابره شود.

**متعادل و کم‌حاشیه

علی عصاری: بازار سرمایه هفته گذشته به دور از هیجان و با ارزش معاملات پایین بود و ۵ کندل بسیار کم‌حال از خود به‌جای گذاشت. در بخش جهانی اگرچه تحریم‌های جدیدی برای ایران در شورای‌حکام صادر نشد اما تحریم‌های قبلی هم لغو نشد و رفتار دوگانه‌ای مانند دوره‌های قبل رخ داد. در ادامه شهریور ظاهرا قرار نیست پول جدیدی وارد شود. گروه خودرو و بانک و پالایش نسبتا گروه‌های بهتری در هفته‌های گذشته بودند و تک سهم‌هایی از گروه‌های لاستیک، دارو و غذا نیز تحرکاتی داشتند اما این تحرکات به میزانی نبود که منجر به ورود پول جدید شود.

به‌نظر می‌رسد این هفته هم روند متعادل با مثبت‌ها و منفی‌های کم‌قدرت بوده و تا پایان شهریور ادامه داشته باشد. چشم‌امیدها به گزارش‌های ۶ ماهه است. بعد از آن می‌توان درخصوص روند بازار تصمیم‌گیری کرد. سهامداران بلندمدت هنوز وارد نشدند و سهامداران کوتاه‌مدت با نوسانات روی صندوق‌ها و سهام شناور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کد خبر 34100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =